1401/05/27 09:56

ابداع اولین خلبان هوش مصنوعی

محققان دانشگاه کارنگی بر این باورند که اولین خلبان هوش مصنوعی را ابداع کرده اند که هواپیماهای خودران را قادر می سازد در فضای شلوغ هوایی به راحتی پرواز کنند. هوش مصنوعی می‌تواند با خیال راحت از برخورد هواپیماها جلوگیری کند، قصد هواپیماهای دیگر را پیش‌بینی کند، هواپیماها را ردیابی کرده و خود را با اقدامات آنها هماهنگ سازد و همچنین از طریق رادیو با خلبانان و کنترل‌کنندگان ترافیک هوایی ارتباط برقرار نماید. هدف محققان از توسعه هوش مصنوعی این است که رفتارهای سیستم آنها از رفتارهای یک خلبان انسانی غیرقابل تشخیص وهمانند هم باشد.

ژان اوه، دانشیار پژوهشی در مؤسسه رباتیک CMU (RI) و یکی از اعضای تیم خلبان هوش مصنوعی با اشاره به آزمون توانایی هوش مصنوعی برای نشان دادن رفتار هوشمندانه ربات گفت: ما معتقدیم که در نهایت می توانیم آزمون تورینگ را مانند  یک انسان پشت سر بگذاریم.

اولین خلبان هوش مصنوعی در فضایی شلوغ پرواز کرد

هوش مصنوعی برای تعامل با هواپیماهای دیگر مانند یک خلبان انسان از بینایی و زبان طبیعی برای برقراری ارتباط با هواپیماهای دیگر چه خلبان یا غیر خلبان، استفاده می کند. این رفتار منجر به ناوبری ایمن و سازگار از نظر اجتماعی می شود. محققان با آموزش هوش مصنوعی بر روی داده‌های جمع‌آوری‌شده در فرودگاه های منطقه‌ای که شامل الگوهای ترافیک هوایی، تصاویر هواپیما و ارسال‌های رادیویی بودند به یکسری هماهنگی ضمنی دست یافتند.

هوش مصنوعی از شش دوربین و یک سیستم بینایی کامپیوتری برای شناسایی هواپیمای نزدیک به روشی شبیه به خلبان انسان استفاده می کند. عملکرد تشخیص گفتار خودکار آن از تکنیک‌های پردازش زبان طبیعی برای درک پیام‌های رادیویی و دریافتی، برقراری ارتباط با خلبانان و کنترل‌کنندگان ترافیک هوایی  استفاده می‌کند.

پیشرفت در صنعت  هواپیماهای خودمختار می تواند عملیات پهپادها، تاکسی‌های هوایی، هلیکوپترها ، جابه‌جایی افراد و کالاها، بازرسی از زیرساخت‌ها،  حفاظت از محصولات مزارع ، نظارت بر شکار غیرقانونی یا جنگل‌زدایی را اغلب بدون وجود خلبان افزایش دهد. با این حال، این هواپیماها باید در فضایی پرواز کنند که  مملو از هواپیماهای کوچک، هلیکوپترهای پزشکی و غیره است. نمونه‌ای از داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط تیمی از محققان CMU که یک خلبان هوش مصنوعی ابداع کردند نشان داد که آنها می‌توانند در فضای شلوغ هوایی حرکت کنند و به ناسا پیشنها کردند که در حریم هوایی شهری خطوط یا راهروهایی با محدودیت‌هایی در زمان، نوع و تعداد هواپیماهایی که می‌توانند از آنها استفاده کنند ایجاد کنند. این امر به طور قابل توجهی استفاده از شیوه های فعلی استاندارد در حریم هوایی را تغییر می‌دهد و می‌تواند ترافیک هوایی ایجاد کند و از رسیدن هواپیماهای مهم مانند هلیکوپترهای امداد به مقصد جلوگیری کند.

 کنترل خلبان خودکار در بین هواپیماهای تجاری و سایر هواپیماهایی که در ارتفاعات بالاتر تحت قوانین پرواز با ابزار (IFR) کار می‌کنند رایج است اما پرواز یک هوش مصنوعی برای مدیریت ترافیک اغلب شلوغ و کنترل شده توسط خلبان در ارتفاع پایین‌تر که تحت قوانین پرواز بصری (VFR) عمل می‌کند در صنعت هوا فضابه چالش کشیده شده است.  هوش مصنوعی برای تعامل یکپارچه با هواپیما در فضای هوایی VFR طراحی شده است.

این تیم هنوز خلبان هوش مصنوعی خود را روی هواپیمای واقعی آزمایش نکرده است، اما در شبیه سازهای پرواز عملکرد خوبی داشته است. برای آزمایش هوش مصنوعی، تیم دو شبیه ساز پرواز را راه اندازی کردند که یکی توسط هوش مصنوعی کنترل می شود و دیگری توسط یک انسان. هر دو در یک فضای هوایی پرواز می کنند. هوش مصنوعی می‌تواند با خیال راحت در اطراف هواپیمایی که خلبان دارد حرکت کند، حتی اگر فردی که پشت کنترل‌ها نشسته خلبانی با تجربه نباشد. از نظر تجاری، هوش مصنوعی می تواند به هواپیماهای خودمختار کمک کند تا بسته ها و مسافران را به راحتی حمل کنند. پهپادهای تحویلی و تاکسی‌های هوایی در حالت ایده‌آل با خلبان کار نمی‌کنند تا وزنشان را کاهش دهند. ما در جهان امروز به خلبانان بیشتری نیاز داریم و هوش مصنوعی می تواند کمک کننده باشد.

منبع:شبکه علمی ثریا