افق مبهم مارک زاکربرگ

مارک زاکربرگ ، بنیان‌گذار و مدیرعامل کمپانی فیس‌ بوک، تا همین چند ماه پیش یکی از رقبای دونالدو ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا به شمار می‌آمد. اما رسوایی کمبریج آنالیتیکا فیس‌ بوک اتهام سنگینی را بر دوش او قرار داده است. حتی ممکن است منجر شود غول ۳۳ ساله سیلیکون ولی دست از بلند پروازی‌های خود بردارد.

رهبران خوب می‌توانند شرکت‌ خود را از دل چالش برانگیز‌ترین موقعیت‌ها به سلامت بیرون بیاورند، اما رهبران فوق‌العاده این توانایی را دارند که شرکت تحت هدایت‌شان را از یک فاجعه به تمام معنا نجات دهند.

شاید به طرز ساده لوحانه تا پیش از این بر این عقیده پافشاری می‌کردم که مارک زاکربرگ چیزی فراتر از یک رهبر فوق‌العاده است. دلایل بسیاری هم وجود داشت که زاکربرگ یک استثنا بود. این یک اصل تثبیت شده است که لزوما کارآفرینان موفق و پیشگام، همواره به روسای تاثیر گذار شرکت‌های جهانی تبدیل نمی‌شوند. شاید تراویس کالانیک (Travis Kalanick)، بنیان‌گذار اوبر واضح‌ترین مثال این مورد باشد. تراویس در سال ۲۰۱۷ با فشار شدید سرمایه‌گذارها بعد از چندین رسوایی در اوبر، از سمت خود استعفا و جای خود را به دارا خسروشاهی داد. اما بدون شک مارک زاکربرگ این قانون را نقض می‌کند. او هم کارآفرین پیشگامی بود و هم یک رهبر موفق است.

زاکربرگ در قلمرو پادشاهی اسرارآمیز سیلیکون ولی، جایی که روابط موفق حرف اول را می‌زنند و نیز جایی که سرمایه‌ها همان‌طور که براحتی می‌آیند به راحتی هم رخت بر می‌بندند، بدل به پادشاهی پخته و آب‌دیده شده است که از نبرد‌های دشوار و عجیب و غریب به سلامت باز می‌گردد.

در سال ۲۰۰۴ بود که برنامه‌نویسی درون‌گرا با یک تی‌ شرت و شلواری جین، از یکی از اتاق‌های خوابگاه دانشگاه هاروارد، یکی از پیشگامانه‌ترین وب‌سایت‌های تاریخ‌ را تاسیس کرد. محصول نه چندان لوکس که به یکی از مشهور‌ترین برند‌های جهان تبدیل شد؛ یکی از تمثیل‌های نسل هزاره و شاید با نفوذترین تشکل اجتماعی تاریخ.

استراتژی حرکتی او در فیس‌ بوک بسیار درخشان بود، باهوش‌ترین افرادی که می‌توانست را در محوری‌ترین سمت‌های پیرامون خود به کار گرفت. او در انظار عمومی چهره‌ای خردمندانه از خود ساخت، در امور خیریه همواره پیش قدم بود و به درستی در حوزه سیاست محتاطانه گام برمی‌داشت و همواره بر اهمیت درستی و صداقت در جامعه تاکید می‌کرد. او در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی در سال ۲۰۰۹ سوگند خورد که فیس‌ بوک هرگز داده‌های کاربران‌اش را به فروش نخواهد گذاشت.

مارک زاکربرگ در طی چند سال اخیر ثابت کرده است این قابلیت را دارد که کشتی تحت هدایت خود را از صعب‌العبورترین و آشفته‌ترین گذر‌گاه‌ها به سلامت به مقصد برساند. او در سال ۲۰۱۶ با انبوهی از اتهامات، مبنی بر استفاده منابع روسی از پلتفرم تحت هدایت او در راستای انتشار اطلاعات نادرست و تحریک ناآرامی‌های سیاسی در میان رای‌دهندگان ۵۸ امین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا، مواجه بود.

اما همانطور که چندین تن از مفسران تکنولوژی طی هفته اخیر به این موضوع اشاره کردند، رسوایی به بار آمده پیرامون موسسه تحقیقات سیاسی “کمبریج آنالیتیکا” (Cambridge Analytica) و ارتباط آن با فیس بوک ، با اتهامات سال ۲۰۱۶ تفاوت‌های بسیاری دارد.

روشن است که مردم و سیاست‌مداران در هر دو سوی اقیانوس اطلس [اروپا و آمریکا] خشمگین هستند. ارزش سهام فیس بوک در این آخر هفته نسبت به هفت روز قبل با بیش از ۵۰ میلیارد دلار سقوط همراه بوده است.

یک کمپین در فضا مجازی جنبش چشم‌گیری به راه انداخته و از تمامی ۲ میلیارد کاربر این شبکه اجتماعی خواسته تا حساب‌های کاربردی خود را حذف کنند. حتی بریان اکتون (Brian Acton)، یکی از سرمایه گذاران پیام‌رسان واتس‌اپ، آشکارا به این کمپین پیوسته است. نکته جالب اینکه فیس بوک در سال ۲۰۱۴ این پیام‌رسان را به ارزش ۱۹ میلیارد دلار خریداری کرد.

من واقعا نمی‌دانم غیر از “یک فاجعه شرکتی تمام عیار” چه نامی می‌توان برای آنچه رخ داده انتخاب کرد؟ خیلی سخت است که تصور کنیم، مارک زاکربرگ ۳۳ ساله و مدیر ارشد او، شریل سندبرگ (Sheryl Sandberg)،‌ ساعت‌ها در پشت پرده، برای مهار این فاجعه در تکاپو نیستند. اما این تکاپو در جلسه پرسش و پاسخ با کارمندان در روز سه شنبه اصلا در چهره هیچ یک از این دو مشخص نبود. با اینکه به طرز واضحی از درون، ابرو‌های آنها کاملا در هم بود، اما در ظاهر صحبت چندانی در این خصوص نداشتند.

مارک زاکربرگ در بیانیه کوتاهی که عصر چهارشنبه در فیس بوک خود منتشر کرد، به رخ دادن “اشتباهاتی” اقرار کرد. اما سوال این است که آن “درستی و صداقت در جامعه” اکنون چه می‌شود؟

کریس سیلیزا‌ (Chris Cillizza)، سردبیر و تحلیلگر سیاسی سی‌ان‌ان، در مقاله‌ای در روز چهارشنبه، با اشاره به طوفانی از شایعات و ترول‌های اینترنتی که همین چندین ماه قبل، رئیس ۳۳ ساله فیس بوک را رقیب مناسبی در انتخابات ریاست جمهوری آینده در برابر ترامپ می‌دانستند، علنا اظهار داشت که زاکربرگ دیگر آن “عزیز دردانه کارزار سیاسی ۲۰۲۰” نخواهد بود.

سال‌هاست که زاکربرگ در ردای یک رهبر رویایی، با مهارت، جاه طلب و با دانشی عمیق، مشتری‌های بسیاری پیدا کرده است. رهبری که جهان را در طول انقلاب صنعتی بعدی به پیش خواهد راند. این رهبر رویایی در حال حاضر با خطر تبدیل شدن به یک ماشین جمع آوری اطلاعات رو به رو است؛ ماشینی که از محبوبیت رو به رشد آن که برای پیشبرد منافع درمقابل اخلاق استفاده خواهد شد.

مارک زاکربرگ یکی از ثروتمندترین انسان‌های موفق جهان به شمار می‌آید. کماکان معتقدم او یک آینده گرای شگفت انگیز و یک جوان باهوش و موفق با جاه طلبی و توانایی تطابق مغزی بالا و همچنین زاکربرگ یک خیرخواه و بشردوست به تمام معناست.

اما آموزه‌هایی اساسی نظیر ارتباط میان قدرت و مسئولیت یا ارتباطات و رهبری، ممکن است روزی از کاراکتر او جدا شوند. شاید اکنون زمان مناسبی است تا او با همه این عواقب ناخوشایند، مقابله کند.

منبع:https://techrato.com


 

 

    نظرات

    هوشمند سازی کلان شهر تهران
    جامعه
    هوشمند سازی کلان شهر تهران
    تکنولوژی شهر هوشمند اجازه می‌دهد تا مقامات یک شهر با جامعه و زیرساخت‌های شهری و نظارت بر آنچه اتفاق می‌افتد و آنچه در حال تحول است، تعامل مستقیم پیدا کنند.
      2018-12-13 18:46:00
    کاوش در مریخ،با چه منطقی؟
    فرادانش
    کاوش در مریخ،با چه منطقی؟
    این نرم‌افزار می‌تواند نقشه‌ای از مکان‌های مناسب برای فرود ،مسیر حرکت مریخ‌نورد تا رسیدن به هدف مورد نظر و زمان رسیدن به هدف را برای کاربر مشخص کند.
      2018-12-11 17:47:00
    مرگ تلویزیون،از تئوری تا واقعیت
    جامعه
    مرگ تلویزیون،از تئوری تا واقعیت
    اگرچه در ایران تحقیقات مدونی پیرامون استفاده کودکان و نوجوانان از پلت‌فرم‌های تصویری مانند آپارات در دست نیست اما در دنیا و در میان خردسالان، کودکان و نوجوانان میل به استفاده از پلت‌فرم‌های تصویری مانند یوتیوب بالاتر رفته است.
      2018-12-05 07:54:00
    تغییرات بنیادین در خانه ها
    نوآوری
    تغییرات بنیادین در خانه ها
    قصد ما تنها تغییر طراحی ظاهری خانه ها نیست بلکه به دنبال ایجاد سیستمی برای برآورده کردن مجموعه بزرگی از نیازها هستیم.
      2018-12-03 17:11:00