آسیب‌شناسی فعالیت پروژه‌های اسنپ و تپ‌سی در خیابان‌های پایتخت

 چند صباحی است که برخی شرکت های این چنینی نیز در ایران و به طور خاص شهر تهران اقدام به راه اندازی سرویس تاکسی یاب آنلاین کرده اند که  در روزهای اخیر جنجال مجوزهای کاری اآنها نیز سروصدای زیادی به پا کرده است؛ در ادامه به بررسی روال کاری یکی از این شرکت ها و آسیب شناسی آن در کسب و کار و جامعه می پردازیم. با کلیک همراه باشید.

هومن دمیرچی، موسس اسنپ و تپ سی

رتبه ۳ کنکور سال ۸۴ و فارغ التحصیل برق دانشگاه صنعتی شریف یکی از موسسان دو پدیده نوظهور به نام تپ سی و اسنپ است که اخیراً جنجال زیادی به پا کرده است.

۲۲ فروردین سال ۹۵، شرکتی در اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری ایران ثبت می شود به نام شرکت سهامی خاص پیشگامان فن آوری و دانش آرامیس. که عموم مردم با نام تجاری «تپ سی» آن را می شناسند. در میان اولین موسسان یک نام آشنا به چشم می خورد: هومن دمیرچیلو.

او یک سال در شرکتی به نام کاماسیستم و ۳ سال در ایرانسل کار کرد و بعد به فرانسه رفت تا مدرک فوق لیسانس خود را در حوزه بازرگانی بگیرد. بعد از آن بود که به ایران آمد و سه گانه خود را رقم زد: تاکسی یاب، اسنپ و تپ سی.

ساز و کار اسنپ و تپ سی

اسنپ، اپلیکیشن درخواست خودرو روی گوشی های هوشمند است که به عنوان پل ارتباطی بین کاربران مسافر و راننده عمل می کند و درخواست مسافر را به نزدیک ترین کاربر راننده ارسال می کند. پس از قبول درخواست از جانب راننده، مسافران اطلاعات راننده را مشاهده می کنند و زمانی که طول می کشد که راننده به مسافر برسد، برای مسافر مشخص می شود.

پس از سوارشدن مسافر در خودرو، امکان پرداخت آنلاین نیز برای مسافران مهیا می شود و در پایان سفر امکان امتیازدهی به رانندگان فراهم می شود. تیم کنترل کیفی و پشتیبانی اسنپ به صورت ۲۴ ساعت بر اساس امتیازات مسافران، اقدامات مختلفی را انجام می دهند؛ به عنوان نمونه بعضی از این اقدامات، منجر به آموزش مجدد رانندگان می شود.

آسیب‌های اجتماعی

با وجود موفقیت هایی که اسنپ به دست آورده است، و در کنار برخی مزایایی که برای مسافران به ارمغان آورده است اما به نظر می رسد، در کنار همه این موارد، مشکلات و تهدیداتی نیز برای برخی از شهروندان به وجود آورده است. برای مثال با رواج پدیده تاکسی یابی آنلاین عملا در کسب و کار تاکسی ها و تاکسی تلفنی های سطح شهر اخلال وارد شده و این پدیده جدید می تواند باعث آسیب وارد کردن به برخی خانواده ها شود که امورات زندگی خود را از طریق جا به جایی مسافر به عنوان شغل اول و اصلی خود دارند در حالی که رانندگانی که در اسنپ و تپ سی حضور دارند،  به صورت تفریحی و گذری و شاید به عنوان شغل سوم و چهارم خود به این قضیه نگاه کنند. مورد دیگر که وجود دارد این است که روال مشغول به کار شدن در اسنپ تا لحظه نگارش این مطلب، اصلا روال سخت و پیچیده ای نبوده و حتی صاحبین خودروها بعضا اصلا برچسب اسنپ را هم ندارند و تنها با ارسال کپی کارت ملی و شناسنامه از طریق تلگرام(!) برای شرکت، و نصب اپلیکیشن اسنپ و یک تماس تلفنی و آموزش روال کار به سادگی در این مجموعه مشغول به کار می شوند. اما مشکل این سادگی کجاست؟

مشکل از جایی شروع می شود که وقتی فردی بدون قرارداد و بدون در اختیار گذاشتن وجه التزام لازم برای حسن انجام کار و پایبند بودن به قوانین شرکت به سادگی وارد این مجموعه می شود، شاهد پدیده نوینی در جامعه خواهیم بود. به این صورت که اگر تا قبل از این، ناهنجاری ترمز زدن ماشین های لوکس و گران قیمت برای سوار کردن برخی خانم های خاص عملی خلاف عرف جامعه محسوب می شد اما با این ساز و کار استخدامی ساده و به ظاهر قانونی این عمل ناهنجار اجتماعی به امری عادی و هنجار اجتماعی تبدیل شده است چرا که نگارنده این مطلب خود شاهد حضور اتومبیل گران قیمت بنز CLS در مجموعه اسنپ بوده که از طریق اسنپ اقدام به جا به جایی برخی مسافرین خاص کرده است.  اینکه ماشین های گران قیمت در مجموعه اسنپ مشغول به فعالیت شوند، مسئله غیرقانونی و عجیبی نیست اما سوالی که پیش می آید این است که آیا این کسب و کار برای تفریح و تجربه افراد راه اندازی شده است یا بیشتر افراد حاضر در این طرح از روی فشار مالی که در زندگی تحمل می کنند تن به این کار داده اند؟  آیا فردی که خودروی ۴۰۰ میلیون تومانی سوار شده است در فشار مالی قرار دارد که برای رفع امورات زندگی به این کار مشغول شود؟  مسلماً جواب خیر است!

در همین رابطه، محسن سرخو رئیس کمیته حمل ونقل شورای شهر تهران نیز معتقد است، از آنجایی که میزان رضایت مردم از این اپلیکیشن‌ها بالاست نباید مانع فعالیت آنها شویم اما نگرانی هایی نیز وجود دارد که باید برطرف شود.
وی با اشاره به جلسه اخیر کمیته حمل و نقل شورا با مدیران این شرکت‌های خصوصی افزود: مدیران این شرکت های خصوصی باید تمهیداتی بیندیشند تا موجبات سفر ایمن و مطمئن مردم را فراهم کنند.

حفاش شب در اسنپ

سرخو با بیان اینکه مسئولان این دو شرکت می توانند دو اقدام پیشنهادی را انجام دهند، گفت: مدیران این شرکت ها می‌توانند استفاده از خودورهای شخصی را کنار بگذارند و از ظرفیت تاکسی‌های پایتخت استفاده کنند و متناسب با ساز و کار خود این تاکسی ها را در اختیار گرفته و نسبت به جابجایی مسافران اقدام کنند و این در حالی است که تاکسی ها به دلیل امنیت بیشتر مورد توجه مردم قرار می‌گیرند و از سویی دیگر امکان تردد در تمامی مناطق شهر را دارند.
رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر با اشاره به دومین گزینه پیش روی این شرکت های خصوصی تصریح کرد: در روش دوم این شرکت ها می توانند از خودروهای شخصی نیز استفاده کنند اما باید رانندگان و خودروهای بکار گرفته شده از یک استاندارد و پروتکل مشخص استفاده کنند و تفاهم نامه ای فی مابین آنها و مسئولان حمل ونقلی پایتخت به امضاء برسد و رانندگان از ضوابط خاصی پیروی کنند نه اینکه بدون رعایت صلاحیت خودرو و راننده به جابجایی مسافران مشغول باشند!

وی با بیان اینکه ما باید به مردم اطمینان دهیم که استفاده از خودروهای این شرکت ها بی خطر است گفت: متاسفانه با اینکه در جلسه اخیر با این مدیران مقرر شد که آنها برای ما متن تفاهم نامه ای ارسال کنند تا در مورد بندهای آن به توافق برسیم اما تاکنون آن را ارسال نکردند و باید گفت واقعیت این است که اگر همکاری متقابل نباشد این گونه اقدامات و فرایند فعالیت ها قابل دوام نیست چرا که باید به مردم اطمینان دهیم استفاده از این خودروها بی خطر است. در واقع بحث ما این است که در حال حاضر مردم از کیفیت و ارائه خدمات و نرخ و قیمت اعلام رضایت کردند؛ اما چه اطمینانی وجود دارد که نرخ و کنترل ها همین طور ادامه یابد؟ و یا چه تضمینی وجود دارد که در بین رانندگان این شرکت ها که صلاحیتشان بررسی دقیقی ندارد، یک مورد خفاش شب نباشد! پس لازم است بررسی هایی انجام گیرد و بعد به مردم سرویس ارائه کنند.

تاکسی‌رانی و اسنپ

اعلام برائت تاکسی رانی از وقوع هرگونه همکاری با اسنپ

معاون فنی و بهره برداری سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرتهران گفت:به هیچوجه اسنپ (تاکسی یاب) یا هرگونه سرویس درخواست خودروی آنلاین مورد تأیید سازمان تاکسیرانی نیست وتاکسیرانان شهر تهران هیچگونه مشارکتی با گروه های مذکورنداشته ودرصورت همکاری مرتکب تخلف شده اند.

سازمان تاکسیرانی اعتراض خود نسبت به فعالیت گروه های اسنپ را به دستگاه های قضایی و نظارتی اعلام کرده زیرا قانون ،شهرداری و سازمان تاکسیرانی را مرجع حمل مسافر و بار درون شهری قرار داده و این امر حق مسلم این سازمان است.

دست‌های پشت پرده؟

با توجه به انتشار خبر سرمایه گذاری ۲۲ میلیون دلاری MTN در اسنپ سوالی که به ذهن متبادر می شود این است که اسنپ و تاپسی با چه مجوز و پشتوانه ای در کلان شهر تهران اقدام به اجرایی کردن این طرح نموده اند؟  با توجه به اطلاعاتی که اخیرا در رسانه ها منتشر شده، مجوز فعالیت اسنپ برای راه اندازی کافی نت و  مجوز تپ سی برای فعالیت در زمینه تولید نرم افزار غیرسفارشی است. و باور این امر کمی سخت است که این دو استارتاپ بدون پشتوانه قوی بدون هیچ ترسی از برخورد قانونی اقدام به راه اندازی چنین سیستم وسیعی کرده باشند.

سید مهدی میرمهدی کمجانی، رئیس اتحادیه ی فناوران رایانه با اعلام ثبت شکایت این اتحادیه از دو سرویس تاکسی یاب آنلاین، در خصوص شائبه ی صدور مجوز آنها از سوی این اتحادیه اظهار داشته است: اتحادیه فناوران رایانه به هیچ عنوان نمی تواند مجوز تاکسی سرویس تلفنی و موبایلی صادر کند.

وی در ادامه ی سخنان خود پیرامون نوع مجوز این دو تاکسی یاب آنلاین افزوده است:

اتحادیه فناوران رایانه به اسنپ مجوز فعالیت کافی نت و به تپ سی مجوز فعالیت تولید نرم افزار غیرسفارشی داده است، نه مجوز فعالیت تاکسی موبایلی.

با این اظهار نظر رییس اتحادیه فناوران و رایانه، به نظر می رسد که فعلا هیچ مرجعی پاسخگوی مشکلات احتمالی پیش امده بین مسافران و رانندگان شرکت اسنپ نیست و هر یک به نوعی از قبول مسئولیت شانه خالی می کنند که یکی از ایرادات جدی فعالیت اسنپ همین مورد است؛ چرا که اگر مسافری سوار بر تاکسی شود و مشکلی بین او و راننده پیش بیاید، مقام پاسخگو قطعا تاکسیرانی خواهد بود؛ اگر بین مسافر و راننده آژانس مشکلی پیش بیاید قطعا مقام پاسخگو رییس آژانس خواهد بود و اگر هم فردی سوار بر خودرویی شخصی برای تردد در خیابان ها نماید، در واقع مسئولیت هر گونه مشکل احتمالی که پیش بیاید را قبول کرده و متوجه خود مسافر است. حال آنکه شرکت اسنپ برای فعالیت در این زمینه اقدام به اخذ مجوز کرده و خود را از مسافربرهای شخصی جدا کرده آیا در هنگام بروز مشکل پاسخگو خواهد بود؟ به نظر نمی رسد چنین باشد چرا که هیچ قرارداد مکتوب و یا وجه التزامی بین راننده و اسنپ برای پیگیری های بعدی وجود ندارد و از طرفی مقامی که به آنها مجوز فعالیت در این زمینه را هم داده از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرده است.

نکته دیگری که در این زمینه به ذهن خطور می کند این است که شاید بسیاری از افراد از قیمت های پایینتر اسنپ نسبت به تاکسی ها و یا آژانس ها خرسند باشند و خواهان ادامه فعالیت به همین منوال این شرکت باشند اما آیا این دسته از افراد به این نکته دقت کرده اند که طبق قانون تعزیرات هم گران فروشی جرم است و هم ارزان فروشی؟ تصور کنید در یک پاساژ که همه موبایل می فروشند، و قیمت یک مدل از گوشی ها رو اکثر فروشندگان ۱ میلیون تومان اعلام کرده اند، به یکباره یکی از فروشندگان برای جلب مشتری بیشتر، قیمت همان مدل از گوشی را ۵۰۰ هزار تومان اعلام کند؛ شما به عنوان یه ناظر بی طرف بگویید در این شرایط چه پیش می آید؟ قضیه وقتی بغرنج تر می شود که بدانید آن فروشنده که اقدام به ارزان فروشی کرده اصلا مجوز فعالیت در حوزه فروش گوشی هم ندارد!

قصه اسنپ و تاکسی داران هم به همین منوال است و شرکتی اقدام به فعالیت در حوزه جا به جایی مسافر در سطح شهر نموده که اولا مجوز مربوطه را ندارد دوما با کاهش چشمگیر قیمتها سعی در جذب مشتریان بیشتر نموده است…

به نظر می رسد با ادامه این روند توسط اسنپ، رانندگانی که شاید فعالیت در اسنپ شغل دوم و سوم آنها باشد در حال ایجاد اخلال در شغل اصلی برخی دیگر که همانا تاکسی داران هستند، می باشند. اگر از دیدگاه صنفی به این قضیه نگاه شود ایرادات فراوانی به طرح وارد است ولی از دید مسافر قطعا اسنپ به واسطه سرعت در حضور در محل و قیمتهای پایینتر خوشایند است ولی اگر همین مسافر خود را در جایگاه یک تاکسی دار قرار دهد قطعا نظرش عوض می شود.

در پایان و با توجه به اتفاقات اخیر به نظر می رسد مسئولان هر چه سریعتر  باید به پرونده فعالیت اسنپ و تپ سی ورود کرده تا با تعیین ساز و کاری قانونی برای فعالیت اینگونه شرکت ها، جلوی هرگونه سو استفاده و یا اتفاقات بد احتمالی در جامعه گرفته شود.
منبع: کلیک

    نظرات

    فرايند جهاني‌شدن و ظهور و گسترش رسانه‌هاي جديد چه تأثيري بر جايگاه مذهب داشته است؟
    جامعه
    فرايند جهاني‌شدن و ظهور و گسترش رسانه‌هاي جديد چه تأثيري بر جايگاه مذهب داشته است؟
    ادعاي ما در اين نوشتار اين است که: فرايند جهاني‌شدن فرهنگي و گسترش رسانه‌هاي جديد اجتناب‌ناپذير است؛ وباوجود چالش‌ها و بحران‌هايي که به همراه دارد ، استفاده از اين فضا و امکانات تقويت‌کننده و مروج امت واحد اسلامي و زمينه‌ساز جهاني‌شدن اسلام خواهد بود.
      2017-02-21 09:23:34
    شاید واقعیت افزوده فناوری جایگزین آیفون باشد
    واقعیت افزوده
    شاید واقعیت افزوده فناوری جایگزین آیفون باشد
    از نظر من اهمیت واقعیت افزوده​ به اندازه‌ی گوشی‌های هوشمند زیاد است. گوشی هوشمند محصولی است که به همه تعلق دارد و نمی‌توان تصور کرد که آیفون محدود به کشور، موقعیت جغرافیایی یا فرهنگ خاصی باشد. من تصور می‌کنم واقعیت افزوده به همین اندازه بزرگ است
      2017-02-21 11:16:41
    برای آنهایی که نان را از غذای خود حذف کرده اند
    تندرستی
    برای آنهایی که نان را از غذای خود حذف کرده اند
    با توجه به این حقیقت که کربوهیدارت ها سطوح انتقال دهنده های عصبی سروتونین مغز که مسئول احساس خوب هستند را افزایش می دهند، هنگامی که آنها را از رژیم غذایی خود حذف می کنید، اضطراب را تجربه خواهید کرد.
      2017-02-21 09:31:00
    لطفا وضعیت حجم اینترنت اپراتورها و نحوه محاسبه  را به سامانه و شماره تلفن ۱۹۵ اعلام فرمایید
    جامعه
    لطفا وضعیت حجم اینترنت اپراتورها و نحوه محاسبه را به سامانه و شماره تلفن ۱۹۵ اعلام فرمایید
    وزیر ارتباطات از تشکیل کمیته‌ای برای بررسی وضعیت حجم اینترنت اپراتورها و نحوه محاسبه آن خبر داد. طی مدتی که از روی کار آمدن نسل سوم و چهارم ارتباطی می‌گذرد تعداد کاربران اینترنت موبایل به یک باره گسترش قابل توجهی پیدا کرده است.
      2017-02-21 08:55:00
    ‏کسب وکارها امروز به جای وام، فضای نفس کشیدن جدید می خواهند
    تازه های کسب و کار
    ‏کسب وکارها امروز به جای وام، فضای نفس کشیدن جدید می خواهند
    در ادامه حمایت از شرکت های دانش بنیان و محصولات داخلی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات عصر دوشنبه 2 اسفند 95 دومین تفاهمنامه میان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به امضا رسید.
      2017-02-21 08:27:00
    تلفن‌های همراه به زودی بدون لمس کردن و شارژ شدن با نور محیط، کنترل خواهند شد
    تازه های فناوری
    تلفن‌های همراه به زودی بدون لمس کردن و شارژ شدن با نور محیط، کنترل خواهند شد
    مونساب شیم (Moonsub Shim)، استاد دانشگاه ایلینوی در اوربانا-شامپاین ایالات متحده اظهار داشت که تلفن ها ی همراه از حالت نمایش اطلاعات صرف، بیشتر به سمتی می روند که به دستگاه‌های تعاملی تبدیل شوند.
      2017-02-20 20:56:04
    گامی موثر که محققین برای کاهش آسیب پذیری کشاورزان در مواجهه با سیل وخشکسالی برداشتند
    تازه های کسب و کار
    گامی موثر که محققین برای کاهش آسیب پذیری کشاورزان در مواجهه با سیل وخشکسالی برداشتند
    محققان در راستای پاسخ به درخواست سازمان یونسکو، برنامه ای را اجرا نموده اند که روشی برای جمع آوری اطلاعات گسترده آب و هوایی در سراسر آفریقا و آمریکای لاتین را فراهم می کند.
      2017-02-20 20:40:33
    آیا در کارآفریني موفق خواهید بود؟
    استارتاپ ها
    آیا در کارآفریني موفق خواهید بود؟
    هیچ کس نمی داند که آیا در کارش موفق می شود یا خیر اما به یقین نشانه هایی وجود دارند که مختص افراد موفق هستند. Mike Kapple چندین کسب و کار را در سال های عمرش تجربه کرده و با صدها کارآفرین هم کلام شده و متوجه تشابهاتی میان خود و دیگر کارآفرینان شده است.
      2017-02-20 14:00:00
    اگرحضور پررنگ در فضای مجازی را جدی نگیریم ، مطمئناً  در آینده شاهد صدمات جبران‌ناپذیری در زمینه ارتباطات و تبادل اطلاعات با جهان خارج ،خواهیم بود
    خانواده
    اگرحضور پررنگ در فضای مجازی را جدی نگیریم ، مطمئناً در آینده شاهد صدمات جبران‌ناپذیری در زمینه ارتباطات و تبادل اطلاعات با جهان خارج ،خواهیم بود
    این مطالعه به دنبال بررسی مفهوم‌شناسی فضای مجازی و استفاده از آن در ابعاد تربیتی - اسلامی آموزش‌وپرورش است...
      2017-02-20 12:26:00
    هدستی برای نابینایان
    واقعیت مجازی
    هدستی برای نابینایان
    نابینایی و کم بینایی مشکلاتی هستند که بیش از 300 میلیون نفر در سرتاسر جهان با آنها دست و پنجه نرم می کنند. حال خبر می رسد که یک کمپانی کانادایی هدستی با نام «ESight 3» توسعه داده و راه حلی برای مشکل اینگونه افراد ارائه داده است.
      2017-02-20 12:16:00
    ویروس ها صبح ها قویترند
    تندرستی
    ویروس ها صبح ها قویترند
    محققان دانشگاه کمبریج در مطالعه اخیرشان به این نتیجه رسیدند که سحرخیزی بیش از حد می‌تواند عوارض مختلفی برای سلامتی افراد داشته باشد.
      2017-02-20 11:54:00
    من مدیر عامل سابق گوگل، اشتباه کردم
    شخصیت ها
    من مدیر عامل سابق گوگل، اشتباه کردم
    «اریک اشمیت» رئیس هیئت مدیره آلفابت در سخنان اخیر خود در جریان کنفرانس امنیتی RSA سن فرانسیسکو به اشتباهش در زمینه آینده هوش مصنوعی اعتراف کرد. او که در ابتدا در مورد این فناوری تردید داشت، به تازگی نقش حیاتی آن را در به نتیجه رساندن اهداف کمپانی و پیشبرد اقتصاد جهانی درک کرده است.
      2017-02-20 10:57:00
    چرا بیشتر خانم های جوان زانو درد دارند؟
    تندرستی
    چرا بیشتر خانم های جوان زانو درد دارند؟
    جوان‌ها هم مانند افراد میانسال دچار درد زانو می‌شوند ولی دردهای زانو در جوانان در اثر آرتروز زانو نیست. معمولا درد مربوط به استخوانی به نام کشکک است که درست روی زانو و داخل تاندون عضله چهارسرران قرار گرفته است.
      2017-02-20 10:00:00
    اینطور کسب و کارتان را رونق دهید
    استارتاپ ها
    اینطور کسب و کارتان را رونق دهید
    امروزه تکنولوژی و فضای مجازی قدرت نفوذ زیادی در بین کاربران دارد، لذا نیاز ورود کسب وکارهای متفاوت در حوزه تبلیغات دیجیتال بیش از پیش دیده می شود در همین راستا “آسانک “، از سرویس های شرکت دانش بنیان پیک آسا اقدام به ارائه سرویس جدید تبلیغات اپلیکیشنی کرده است.
      2017-02-20 09:28:10