لانچر دنیای شیرین نبات ؛ سیستم‌عامل مجازی تخصصی کودک ، فضائي امن با رده بندي سني

امروزه اسمارت‌فون‌ها به بخش لاینفک زندگی خیلی از بزرگسال‌ها تبدیل شده‌اند و در این میان نظرهای مختلفی برای استفاده کودکان از اسمارت‌فون‌ها ارائه شده است، عده‌ای بر این باورند که استفاده از گوشی‌های هوشمند باعث بروز برخی مشکلات روی این گروه سنی می‌شود و عده دیگری بر این موضوع اتفاق نظر دارند که استفاده درست و به‌جا از گوشی‌های هوشمند می‌تواند برای کودکان نیز مفید باشد. البته نظر گروه دوم منطقی‌تر به‌نظر می‌رسد زیرا اجازه ندادن به کودک برای استفاده از گوشی‌های هوشمند سبب می‌شود کنجکاوی بیشتری نسبت به آنها به خرج دهد که این موضوع می‌تواند خود باعث صدماتی در آینده شود، تحقیقات مختلفی نشان می‌دهند استفاده از اپلیکیشن‌های آموزشی می‌تواند باعث بهبود مهارت‌های شناختی و خلاقیت کودکان شود. 

در نمایشگاه مطبوعات امسال و در بخش کودک و نوجوان، گروه نشریات و استارت‌آپ نبات عنوان برتر را به خود اختصاص داد. هم‌اکنون این گروه با همراهی تیمی با سال‌ها تجربه و دانش‌اندوزی و با استقبال فوق‌العاده مخاطبان توانسته با چاپ مجلات تخصصی و دارای رده‌بندی سنی، به اذعان صاحب‌نظران این حوزه موفق‌ترین نشریه کاملا خصوصی ایران باشد. 
برای آشنایی بیشتر با فعالیت‌ها، اهداف و برنامه‌های گروه نشریات نبات، پای صحبت مجتبی سادات، مدیر گروه مجلات نبات نشستیم تا با طرح سوالاتی چون: چرا نبات؟ چرا کودک؟ چرا مجله؟ و فراتر از آن، چرا اپلیکیشن؟ و چرا فضای مجازی؟ از یک سو با این گروه، آثار آن و دل‌مشغولی‌های‌شان بیشتر آشنا شویم و از سوی دیگر به سهم خود قدمی هرچند کوچک در راستای اعتلای جایگاه مطبوعات و نشریات بخش کودک و نوجوان برداشته و فضای بیشتری به معرفی تلاشگران این عرصه مهم فرهنگی اختصاص داده باشیم. 
   لطفا درباره استارت‌آپ نبات توضیح دهید. 
شروع تولید مجلات و راه‌اندازی استارت‌آپ - اپلیکیشن از تیرماه 1390 با همراهی تیمی که دارای سال‌ها تجربه و دانش‌اندوزی بود، آغاز شد. 
تمام تلاش گروه استارت‌آپ و نشریات نبات این است که خواندن و فکر کردن جزو لذت‌ها و سرگرمی‌های روزانه بچه‌ها باشد. آمارهای میدانی نشان می‌دهد مخاطب نبات حداقل روزی یک ساعت با مجله خود مشغول است و این یعنی این گروه موفق بوده در بخش کوچکی از جامعه رشد فرهنگ مطالعه ایجاد کند ولی مدیران این گروه، بر این باورند که این جریان، این حرکت و این شور و اشتیاق، بدون حمایت رسانه‌های بادغدغه‌، بدون حمایت خبرنگاران و قلم به دستان فرهیخته و مهم‌تر از آن، بدون حمایت رسانه ملی، قادر نخواهد بود جامعه مخاطب خود را افزایش داده و درواقع هنگامی این حرکت، تاثیر ملی خواهد داشت که حمایت رسانه‌ها را همراه خود داشته باشد. 
سال‌ها با دانش‌آموزان مختلف و در مدارس مختلف دولتی، غیرانتفاعی و تیزهوشان با همه طیف دانش‌آموز به عنوان معلم و مشاور تحصیلی سروکار داشته و تالیفاتی هم کرده‌ام اما متاسفانه دانش‌آموزان ما در مدارس زندگی کردن را نمی‌آموزند و مهارت تفکر را یاد نمی‌گیرند و مهارت حل مساله را هم نمی‌دانند، البته ممکن است چند مساله درسی را حل کنند ولی مفهوم مهارت حل مساله چیز دیگری غیر از حل یک مساله درسی است؛ اینکه صورت یک مساله، مشکل و سوال را درست بفهمیم و تحلیل کنیم و بدانیم چه چیزی مورد سوال است. استراتژی حل مساله چیست و سعی و خطا یعنی چه؟ و در ادامه کشف و شواهد چیست؟ تفاوت استدلال و استقرا در چیست؟
 مشکلات کودکان در دنیای کنونی چیست؟
مشکلاتی در قسمت مهمی از جامعه کودک و نوجوان ما دیده می‌شود، کودکان ما فلسفه نمی‌آموزند و در حال از دست دادن ارزش‌های مهم انسانی، ایرانی و اسلامی هستند و در نهایت خروجی موجود در جامعه در تفکر تعداد بسیار زیادی از جوانان، انسانی است که به راحتی تحت‌تاثیر عوامل خارجی قرار گرفته و تفکرات دیگران را بدون تحلیل می‌پذیرد، بدون تحلیل رد می‌کند یا بدتر از آن هیچ واکنشی ندارد و منفعل است. 
البته معتقدم مشکل در درون فرد است. نوع تفکر او است که باید تغییر کند. باورها، عزت‌نفس، اعتمادبه‌نفس و خودباوری او است که باید بازسازی شود. باور من به عنوان یک معلم این است که نباید منتظر دیگران بمانم. هر کدام از ما در این خلقت نقشی داریم. باید نقش درست خود را بیابیم و آن را درست بازی کنیم. به موانع توجه کنیم ولی آنها را سد راه ندانیم. در واقع با این نگاه تصمیم گرفتم انرژی و تلاش خود را معطوف به حوزه‌ای کنم که آینده کشور را می‌سازد. کودکان را وادار به فکر کردن کنم. کاری کنم که فکر کردن، پرسیدن، کنجکاوی و کنکاش برای‌شان هیجان‌انگیز و جذاب شود. پس از سال‌ها تدریس و تالیف کتاب‌های فیزیک، مطالعات شخصی خود را در حوزه کودک شروع کردم و به لطف خدا در این راه از همراهی تیمی فوق‌العاده پرانگیزه و توانمند هم برخوردار شدم. 
 درباره اپلیکیشن و فضای مجازی نبات هم توضیح دهید. 
با این ذهنیت که دنبال کردن برای کودک جذاب است و استارت‌آپ و مجله می‌تواند با تنوع محتوای خود طیف وسیعی از مخاطبان را دربر گیرد و سلیقه‌های مختلف را پاسخ دهد، تصمیم به تولید مجله کودک گرفتیم،
 چرا که مجله می‌توانست فرایند برندینگ را به خوبی انجام دهد، البته کار بسیار سخت و پراسترسی بود و هست. برخلاف تصور همگانی، تولید مجله کودک بسیار تخصصی و دشوارتر از مجله بزرگسال است. ایده اصلی نبات در غیرمستقیم بودن آموزش‌هاست. به اعتقاد ما، می‌توان مفاهیم ارزشمند اخلاقی، انسانی، ایرانی و اسلامی و انواع مهارت‌های ذهنی و تفکری را از طریق بازی و سرگرمی، داستان و شعر و کاملا کودکانه و با زبانی متناسب با سن کودک به او منتقل کرد. به همین دلیل یک جمله زیبا از شهید بهشتی همواره سرلوحه کار ماست: «تربیت از جایی که مربی دوست دارد، شروع می‌شود و به جایی که مربی می‌خواهد، ختم می‌شود.»
با استقبال فوق‌العاده مخاطبان مشخص شد که مسیر طی‌شده درست است و چاپ مجلات تخصصی و دارای رده‌بندی سنی، در دستورکار گروه نشریات نبات قرار گرفت. هم‌اکنون این مجلات شامل «نبات کوچولو» برای 3 تا 6 ساله‌ها دارای  16 صفحه بخش تخصصی و بازی‌های فکری و مهارتی، «نبات» برای 7 تا 12 ساله‌ها دارای 16 صفحه بخش تخصصی و بازی‌های فکری و مهارتی و «حیوانات شگفت‌انگیز» برای 3 تا 13 ساله‌ها هستند، البته ماهنامه جدید «نی‌نی نبات» برای یک تا 3 ساله‌ها هم برای نخستین‌بار در ایران چاپ شد که نخستین شماره آن، چند روز آینده ارائه می‌شود. برای تولید این مجله، هیچ درختی قطع نمی‌شود چون از کاغذ مخصوصی تولید می‌شود. «نی‌نی نبات» ضد آب است و کودک می‌تواند حتی در حین استحمام و آب‌بازی آن را همراه داشته باشد. پاره نمی‌شود، لبه‌های آن گرد شده و دست کودکان را هم نمی‌برد. 
تمام تلاش ما این است که خواندن و فکر کردن جزو لذت‌ها و سرگرمی‌های روزانه بچه‌ها باشد. درباره اپلیکیشن و فضای مجازی هم باید اشاره شود که نبات به عنوان یک مجموعه خلاق و پیشرو همیشه تلاش کرده با استفاده از اتاق فکر متفاوت و به‌روز خود، عرصه‌های دیگر محتوا را رصد کرده و با استفاده از ابزارهای نوین، الگویی برای هم‌صنف‌های خود باشد و بتواند نقش پیش‌قراولی را به خوبی ایفا کند. مستندات حکایت از موفقیت قطعی نبات در این زمینه دارد. نبات طراحی نخستین اپلیکیشن خود را در بهمن سال 1391 شروع کرد و با افتخار نخستین مجله کودک در دنیاست که فروردین 1392 نسخه IOS اپلیکیشن خود را در سایت اپل ارائه کرد و در اسفند همان سال موفق به دریافت افتخار نرم‌افزار برگزیده جشنواره رسانه‌های دیجیتال شد. دومین مجله کودک دنیا که اپلیکیشن مجله خود را تولید کرد، یک مجله انگلیسی بود و سومین یک مجله آمریکایی که به ترتیب در تابستان و پاییز همان سال، اپلیکیشن‌های خود را ارائه کردند.
   درباره نسخه‌های اپلیکیشن‌های ارائه‌شده توضیح دهید. 
تاکنون 6 نسخه از این اپلیکیشن‌ها ارائه شده و تا تابستان آینده 50 اپلیکیشن دیگر نبات که مراحل نهایی تولید را می‌گذرانند، وارد بازار می‌شوند. این اپلیکیشن‌ها با هدف تولید محتوای سالم، مناسب سن مخاطب، بومی و کارشناسی‌شده جهت پرکردن اوقات فراغت کودکان و دور شدن از فضاهای مجازی ناسالم و نامناسب جامعه، خانواده‌ها و کودکان ارائه می‌شوند اما گام دیگر نبات در امر نوآوری، استفاده از نرم‌افزار واقعیت افزوده بود که برای نخستین بار در مجلات کودک ایران در تابستان 1393 اتفاق افتاد. به لطف خدا این ابزار باعث علاقه‌مندی بیشتر بچه‌ها به مجله نبات شد و تعدادی از مجلات کودک دیگر نیز به تبعیت از این موفقیت، چند ماهی است که استفاده از این نرم‌افزار را شروع کرده‌اند. با استفاده از این ابزار، مجله نبات تبدیل به نشریه‌ای خواندنی و شنیدنی شد. بازخورد‌های این موضوع منتج به تولید مجله جدید حیوانات شگفت‌انگیز شد که تقریبا تمام صفحه‌های آن پر از فیلم زندگی حیوانات بوده و به‌شدت مورد استقبال بچه‌ها قرار گرفته است. 
   شرکای تجاری هم در این استارت‌آپ به شما کمک می‌کنند؟
با پیدا کردن یک شریک تجاری فوق‌العاده توانمند در حوزه پلتفرم‌های یکپارچه با تجربه پروژه‌های بزرگ ملی و سازمانی، محصولی منحصربه‌فرد شکل گرفت که طراحی آن از اوایل سال 94 شروع شد و ثمره این همراهی و همدلی، لانچر دنیای شیرین نبات است. یک اپلیکیشن خاص که برای تقریب به ذهن مخاطبان، به آن نام سیستم‌عامل مجازی تخصصی کودک داده‌ایم. این محصول پاسخی کامل و جامع است به نیاز جامعه برای داشتن یک فضای امن مجازی، تخصصی، کارشناسی‌شده، دارای رده‌بندی سنی محتوا با مفاهیم غنی ایرانی و اسلامی و البته با تکیه بر روش‌های غیرمستقیم آموزشی که افق راه تولید محتوای مجلات نبات است که این محصول رفتار صحیح در شبکه‌های اجتماعی را به مرور و در طولانی‌مدت به کودک می‌آموزد. به والدین توانایی کنترل و نظارت بر محتوا و بازی‌های مورد استفاده کودک را می‌دهد. آنها می‌توانند در راستای آموزش سبک زندگی اقتصادی صحیح، به کودک خود پول توجیبی مجازی بدهند تا بتواند به درستی از آن استفاده کند. در کنار آن، زمان استفاده از ابزار را تعریف کرده و در نهایت گزارش از تمام بخش‌ها بگیرد. این اتفاق یعنی والدین می‌توانند پس از نصب این محصول، تبلت یا گوشی خود را با اطمینان خاطر در اختیار کودک قرار دهند.

منبع:http://kasbokarnews.ir

    نظرات

    بازیگر چهار وجهی در صنعت ICT کشور
    شرکت ها و برندها
    بازیگر چهار وجهی در صنعت ICT کشور
    دریافت طیف گسترده‌ای از خدمات ارتباطی ثابت، سیار و محتوایی از یک اپراتور به صورت متمرکز، صرفه‌جویی در هزینه و زمان و مدیریت اثربخش نیازمندی‌های ارتباطی و محتوایی را برای کاربران به همراه خواهد داشت.
      2018-02-18 12:41:00
    آینده ال‌جی در حوزه AI رقم می‌خورد
    نوآوری
    آینده ال‌جی در حوزه AI رقم می‌خورد
    آقای Ha Jeung-uk، مدیرعامل شرکت ارتباطات موبایلی ال‌جی می‌گوید: ما مطمئن هستیم که مشتریان ما از داشتن تجربه کاربری پیشرفته‌تر در گوشی V30 که منتظرش بوده‌اند، لذت خواهند برد.
      2018-02-15 12:27:00
    چه مشخصه هائی 5Gرا متمایز می کند
    اینترنت
    چه مشخصه هائی 5Gرا متمایز می کند
    تاخیر پایین‌تر و ظرفیت بالاتر به این معنی است که ماشین‌ها می‌توانند به قدری سریع با محیط اطراف خود ارتباط برقرار کنند که خودمختاری کامل آن‌ها میسر می‌شود.
      2018-02-13 12:01:00
    صبرتوییتر به ثمر نشست
    رسانه های اجتماعی
    صبرتوییتر به ثمر نشست
    فیس بوک به‌عنوان بزرگترین رقیب توییتر، از سال ۲۰۱۲ تاکنون تعداد کاربران فعال ماهیانه خود را از ۸۴۵ میلیون به بیش از ۲ میلیارد و ۱۳ میلیون کاربر افزایش داده است.
      2018-02-13 07:41:00