نخستین جایگزین شیر مادر 150 ساله شد؛ داستان برند 233 میلیارد دلاری

این برند سوئیسی که در حال حاضر در قزوین سه کارخانه دارد و ما سال‌هاست به اشتباه آن را نستله تلفظ می‌کنیم و در واقع نامش نِسِل یا نِسلِی است، حاصل ایده خلاق درست کردن غذایی سالم برای نوزادان بود. نِسِل در زبان انگلیسی به معنای آشیانه گرفتن است و لوگوی این برند نیز چند آشیان پرنده را نشانه می‌دهد. امروز این شرکت سوئیسی در فهرست ۵۰ برند باارزش جهان قرار گرفته است. به گفته فایننشال تایمز نیز برند نستله در سال ۲۰۱۲ با ارزش بازاری معادل ۲۳۳ میلیارد دلار، نهمین شرکت سودآور جهان بوده است. هرچند این جایگاه امروز کمی تنزل پیدا کرده و شرکت‌های تکنولوژی و مالی در رتبه‌های اول ارزش جهانی قرار می‌گیرند، نستله هم توانسته یکی از معدود فعالان عرصه اقتصاد مواد غذایی باشد که در فهرست برترین برندهای جهانی جا خوش کرده است. با وجود حاشیه‌هایی که پیرامون فعالیت نستله و سهامداران آن وجود دارد، ایده خلق این برند و روند تکاملش در زندگی ۱۵۰ساله‌ آن خواندنی است.

 ایده خلق غذای جایگزین شیر مادر

تاریخچه پیدایش شرکت نستله به سال ۱۸۶۶ یعنی زمانی برمی‌گردد که یک داروساز و کارآفرین سوئیسی آلمانی‌تبار به نام هنری نستله، موفق شد ایده تولید یک گزینه سالم و ارزان‌قیمت را به ‌عنوان جایگزینی برای غذای کودکانی که نمی‌توانستند از شیر مادرشان استفاده کنند، عملی کند. او با استفاده از ترکیباتی چون شیرگاو، آرد و شکر غذایی جایگزین شیر مادر آفرید و اولین تولید رسمی کمپانی‌اش با نام «لاکتوز فارینا نستله» را به بازار عرضه کرد. همین ایده زمینه‌ساز تاسیس شرکتی شد که هم‌اکنون یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نوشیدنی، مواد ‌غذایی و فراورده‌های قندی جهان به‌ شمار می‌آید.
نستله در همان سال‌های اولیه تاسیس، توانست به سرعت دامنه فعالیت‌های خود را گسترش دهد و محصولاتش را در استرالیا و آسیا نیز بشناساند. با وجود اینکه جنگ جهانی اول به ایجاد مسائل و مشکلاتی در توزیع محصولات به سراسر اروپا منجر شده بود، بالا رفتن تقاضا برای فراورده‌های لبنی، نستله را وادار به تاسیس چندین کارخانه جدید در ایالات متحده آمریکا کرد تا بتواند پاسخگوی قراردادهایی باشد که برای تامین مواد‌ غذایی لبنی در زمان جنگ با دولت بسته بود. به این ترتیب تنها در طول چهار سال نستله توانست میزان تولید شیر خشک و شکلات خود را به دو برابر افزایش دهد. اما با پایان یافتن جنگ، اتمام قراردادهای دولتی و تمایل مجدد مشتریان به خرید شیر تازه، کسب‌ و ‌کار نستله از رونق افتاد و این شرکت در سال ۱۹۲۱ در نتیجه بالا رفتن قیمت شیر و دیگر مواد خام اولیه، نخستین ضرر خود را گزارش کرد. بحران اقتصادی پس از آن دوران، نستله را تقریباً تا مرز ورشکستگی پیش برد. در همان زمان مدیر جدید این شرکت یعنی لوئیس داپلز، با فروش برخی از کارخانه‌های کم‌بازده و متمرکز کردن کسب ‌و ‌کار نستله بر شیر و شکلات، به مقابله با بحران اقتصادی برآمد.

 گام‌هایی به سوی توسعه یک برند

شاید بتوان بزرگ‌ترین گام در توسعه نستله را در سال ۱۹۳۰ یعنی زمانی دانست که شرکت نستله همکاری خود را با موسسه قهوه برزیل به منظور یافتن راهی برای بهره‌برداری از تولید انبوه دانه‌های قهوه در این کشور آغاز کرد. نستله در آغاز همان تکنیکی را که برای تبدیل شیر به شیر خشک مورد استفاده قرار داده بود، آزمایش کرد و بعد از هشت سال تحقیق، سرانجام موفق شد روشی برای خشک کردن قهوه و تبدیل آن به یک پودر قابل حل و دارای تاریخ مصرف طولانی ابداع کند. نشان تجاری نسکافه در همان زمان متولد شد. 
از سوی دیگر پایان جنگ جهانی دوم همزمان با آغاز دوران طلایی پویایی‌های شرکت نستله تلقی می‌شود. در این دوره رشد شرکت نستله شتاب بیشتری گرفت و ادغام این شرکت با بسیاری از شرکت‌های بزرگ دیگر از دهه ۱۹۵۰، زمینه‌ساز رشد فعلی این شرکت سوئیسی شد و طی چند دهه نستله را به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مواد ‌غذایی در جهان تبدیل کرد. هم‌اکنون شرکت نستله با ۴۴۷ کارخانه و بالغ بر ۳۳۳ هزار کارمند، در ۱۹۴ کشور جهان فعالیت می‌کند و نام‌های تجاری شناخته‌شده‌ای مثل کیت‌کت، اسمارتیز، نسکافه، نسکوئیک و مگی را در زیرمجموعه خود دارد. نستله امروز یک کمپانی چندملیتی است که دفاتر مرکزی آن در کشور سوئیس واقع شده؛ تا جایی که به درآمد شرکت مربوط می‌شود، نستله عنوان بزرگ‌ترین کمپانی تولید مواد ‌غذایی را در سراسر جهان و بزرگ‌ترین برند را در کشور سوئیس در اختیار دارد. 

    نظرات

    تغییر موضع مقامات کره جنوبی
    اقتصاد
    تغییر موضع مقامات کره جنوبی
    قیمت بسیاری از ارزهای دیجیتال در بازارهای تبادل ارز کره جنوبی بالاتر از دیگر کشورها بوده و همین امر شائبه استفاده از ارزهای یادشده برای قمار یا پولشویی را به وجود آورده است.
      2018-02-22 12:03:00
    فضای مجازی،از نگاهی دیگر!
    جامعه
    فضای مجازی،از نگاهی دیگر!
    امکانات اینترنت وای فای رایگان در سطح شهر می‌تواند به رضایت و خشنودی شهروندان بینجامد و خدمات رایگان و مناسبی را هم برای گردشگران و مسافران ایجاد کند تا...
      2018-02-20 18:17:00
    ابتکار اینتل برای احیاء اعتبار مخدوش شده
    شرکت ها و برندها
    ابتکار اینتل برای احیاء اعتبار مخدوش شده
    اینتل، یک غول تکنولوژی در ایالات متحده آمریکاست که در زمینه تولید سخت‌افزارهای رایانه و تلفن همراه، با تمرکز بر مادربورد، کارت شبکه، چیپ‌ست، بلوتوث و حافظه‌های فلش، انواع ریزپردازنده، نیم‌رسانا، مدارهای مجتمع، واحدهای پردازش گرافیکی و سامانه‌های نهفته فعالیت می‌کند.
      2018-02-20 12:59:00
    سیگنال اضطراب ،راهکاری برای نجات  ناپدید شده ها
    تازه های فناوری
    سیگنال اضطراب ،راهکاری برای نجات ناپدید شده ها
    به گفته محققان، ویژگی‌های این فن‌آوری باید در سیستم اضطراری یکپارچه شود و باید دارای حمایت‌های نهادی باشد. علاوه بر این، نیروهای پلیس، خدمات هشدار ایمنی شهروندان و نیروهای امنیتی کشور نیز می‌بایست این تکنولوژی را به کار بگیرند.
      2018-02-20 07:47:00
    بازیگر چهار وجهی در صنعت ICT کشور
    شرکت ها و برندها
    بازیگر چهار وجهی در صنعت ICT کشور
    دریافت طیف گسترده‌ای از خدمات ارتباطی ثابت، سیار و محتوایی از یک اپراتور به صورت متمرکز، صرفه‌جویی در هزینه و زمان و مدیریت اثربخش نیازمندی‌های ارتباطی و محتوایی را برای کاربران به همراه خواهد داشت.
      2018-02-18 12:41:00
    آینده ال‌جی در حوزه AI رقم می‌خورد
    نوآوری
    آینده ال‌جی در حوزه AI رقم می‌خورد
    آقای Ha Jeung-uk، مدیرعامل شرکت ارتباطات موبایلی ال‌جی می‌گوید: ما مطمئن هستیم که مشتریان ما از داشتن تجربه کاربری پیشرفته‌تر در گوشی V30 که منتظرش بوده‌اند، لذت خواهند برد.
      2018-02-15 12:27:00