آیا آمریکا هواپیمای اوکراینی را هدف قرار داده ؟

تلخ ترین مقدمه ای که تا به حال نوشته ام:

پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی بین‌المللی اوکراین ساعت  ۰۶:۱۲ صبح روز چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸ از فرودگاه بین المللی امام خمینی به مقصد اوکراین به پرواز درآمد و قرار بود ساعت 8 صبح در مقصد به زمین بنشیند. اما دقایقی بعد ساعت  ۶:۱۹ خبر تلخ و تاسف بار سقوط این پرواز منتشر شد. 176 نفر در این پرواز همگی از میان ما رفته بودند.

حادثه اما از همان ابتدا علیرغم تقارن با بمباران موشکی مواضع آمریکا در عراق به عنوان یک سانحه هوایی مطرح و فرضیات اصابت موشک با آن به دفعات رد شد. در این میان تصاویر عزیزانی که از دست رفته بودند بین مردم دست به دست میشد و لحظه به لحظه انتظار برای اعلام اولیه علت سانحه جانکاه تر میشد.

تلخ ترین لحظه این ماجرا اما وقتی بود که صبح روز شنبه 21 دی ماه 1398 از سوی ستاد کل نیروهای مسلح ایران ، اصابت موشک پدافند هوایی ناشی از خطای انسانی به عنوان علت اصلی سانحه تلخ سقوط پرواز  مطرح شد.

برای خود من که دو نفر از دوستان عزیزم را در این پرواز از دست داده بودم تصور اینکه یک خطای انسانی باعث این اتفاق باشد تلخ بود اما تلخ ترین بخش این ماجرا کتمان علت اصلی سانحه و برخورد موشک با پرواز اوکراین بود. کاش هیچوقت از علت سانحه با خبر نمیشدم و این حس تلخ ناشی از کتمان حقیقت در این چند روز را تجربه نمیکردم. 

قبل از ظهر خبری منتشر شد ... قرار بود یکی از مسوولین برای بیان توضیحات مقابل دوربین قرار گیرد. خیلی امیدوارم بودم با شنیدن توضیحات شاید کمی از فشار و رنجی که تحمل میکردم کاسته شود. چهره آشنای سردار حاجی زاده را دوباره میدیدم که مقابل دوربین حاضر شده اما نه با آن صلابتی که دو روز قبل در مورد حمله به پایگاه عین الاسد عراق صحبت میکرد.

هر قدر صحبت ها پیش میرفت نا امیدتر میشدم ، شاید دوست داشتم قانع شوم از اینکه چرا باید چنین حادثه ای رخ میداد اما صحبت ها تمام شد و من آرام که نشدم پرسش های بیشتری هم برایم پیش آمد.  سوال جدی برای من مطرح شده بود. سردار در میان صحبت ها خواسته یا ناخواسته چند بار گفت موشک کروز را در رادار دیده بودیم و گزارش آن را به دفعات مخابره کرده بودند ... 

... توسط شبکه یکپارچه اعلام می‌شود که موشک های کروزی به سمت کشور شلیک شده است ... در یک یا دو مرحله تاکید می‌شود که این موشک‌های کروز در مسیر هستند ...

چطور سامانه پدافندی موشک کروز را شناسایی کرده است ولی هدف هواپیمای مسافربری بوده ؟ اگر موشک کروزی در کار بوده که نباید هواپیمای مسافربری آسیب میدید. یا اینکه شاید اصلا موشکی در کار نبوده است!

24 ساعت گذشته اما به طور جدی به دنبال یافتن پاسخ بودم تا شاید قدری قانع شود. چرا سردار حاجی زاده گفته بود به ما کروز گزارش شده بود ؟ 

اتفاقات مشابهی که در دیگر کشورها رخ داده را بررسی کردم خصوصا در همین منطقه که سامانه های مشابهی در آن وجود دارند. سایت های داخلی و خارجی معتبر را بررسی کردم . آنچه در ادامه آمده اما  از سلاحی سری و منحصر به آمریکا پرده بر میدارد که شاید کلید حل معما باشد . سلاحی برای حمله به سامانه های پدافندی ...

 

نسل ششم جنگ افزار ها:

نسل ششم جنگ افزار ها از فناوری پیشرفته برای دستکاری فضا و زمان بهره می برد

هر فن آوری به اندازه کافی پیشرفته غیر قابل تشخیص از سحر و جادو است. (آرتور کلارک)

برای نشان دادن مفهوم جنگ نسل ششم و مزیتی که در آن به ارمغان می آید ، اجازه دهید با مثالهای تاریخی شروع کنیم که در آن از جادوی جنگ نسل ششم استفاده شده است. در 7 ژوئن 1981 ، نیروی هوایی اسرائیل در جریان عملیات "اپرا" به راکتور هسته ای فرانسوی ساخته اوسیراک درست در خارج از بغداد ، عراق حمله و منهدم کرد. عراق در آن زمان در جنگ بود و هواپیماهای اسرائیلی که در هنگام درگیری با اکتشافات غیرمستقیم معدوم شده بودند وارد فضای هوایی عراق می شدند و یک نقطه کور در پوشش رادار عراق در مرز خود با عربستان سعودی پیدا می کردند. با استفاده از آن نقطه کور ، ساعت 18:35 روز 7 ژوئن ، هشت فروند جت اسرائیلی F-16A اسرائیلی وارد فضای هوایی عراق شدند و با هشت مورد از شانزده بمب 2 هزار پوندی خود، گنبد راکتور عراق را بمباران کردند. در حالی که پدافند هوایی عراق در صفحه های راداری چیز غیر طبیعی مشاهده نکرد.

در 6 سپتامبر 2007 ، نیروی هوایی اسرائیل در طی "عملیات باغ میوه" درست بعد از نیمه شب به رآکتور هستهای ساخته شده توسط کره شمالی در منطقه دیروالزور سوریه حمله کرد و آن را نابود کرد. برای جلوگیری از رادارهای سوریه ، اسرائیلی ها از سیستم ELINT که مشابه سیستم حمله شبکه هوایی ایالات متحده Suter است، استفاده کردند. در حالی که پدافند هوایی سوریه در صفحه های راداری چیز غیر طبیعی مشاهده نکرد.

عملیات اپرا از نقصی در پوشش رادار عراق برای دستکاری در فضا و زمان استفاده کرد . در عملیات باغ میوه نیز، سیستم های اسرائیلی ELINT کنترل سیستم های راداری پدافند هوایی سوریه را به دست گرفتند و فضا و زمان را دستکاری کردند . علاوه بر این ، هر دو مأموریت زمان را برای واکنش عراقی ها و سوری ها فشرده می کردند (آنها هیچ وقت واکنش نشان ندادند) و مدت زمان را برای اسرائیلی ها گسترش می دادند (به آنها اجازه می داد تا زمان انجام ماموریت خود را بدون کنترل انجام دهند) . این مثالها آینده جنگ نسل ششم را نشان می دهد. شاید تعریف دستکاری فضا و زمان به شما در درک بهتر اصول کمک کند.

همه جنگ ها مبتنی بر فریب است. از این رو ، هنگامی که ما قادر به حمله هستیم ، باید به نظر برسد ناتوان هستیم. هنگام استفاده از نیروهای خود ، باید غیرفعال به نظر برسیم. وقتی نزدیک هستیم ، باید دشمن را به این باور برسانیم که خیلی دور هستیم. وقتی دور هستیم ، باید او را به این باور برسانیم که نزدیک هستیم. 

Sun Tsus The Art of War

 

سرکوب دفاع هوایی دشمن (Suppression of Enemy Air Defenses - SEAD):

قبل از آنکه به اصول سرکوب پدآفند هوایی دشمن بپردازیم ، اول میبایست نگاهی اجمالی نسبت به پدآفند های مدرن و امروزی بیاندازیم. روسیه را مثال می زنیم. چرا که این کشور به خاطر ضعف قدرت هوایی نسبت به غرب ، پدآفند هوایی گسترده ای دارد تا ضعف هوایی خود را پوشش دهد. در واقع روسیه همیشه نیروی هوایی وابسته به رادارهای زمینی داشته است-. اس سیصد اصلی ترین سیستم پدآفندی روسیه است. البته این کشور تعداد محدودی اس چهارصد نیز در اختیار دارد. به منظور مقابله با حمله احتمالی توسط موشکهای هارم ، در کنار رادارهای اس سیصد تعدادی سامانه پنتسیر نیز نصب شده است.

عکس s300

باید توجه داشت که در حالت عادی تمام این سامانه های پدآفندی خاموش هستند و آسمان توسط رادارهای پیش اخطار و دوربرد رصد میشود و در صورت کشف شدن هر جسم خارجی ، بلافاصله رادار شناسایی پدآفند روشن میشود. مختصات هدف توسط رادار پیش اخطار به رادار شناسایی پدآفند منتقل میشود. رادار شناسایی پدآفند اقدام به شناسایی دقیق هدف میکند و مختصات آن به رادار درگیری پدآفند ارسال میشود. رادار درگیری نیز اقدام به رهگیری هدف و سپس هدایت موشک به سمت هدف می کند.

اینکه چرا آسمان توسط رادارهای پیش اخطار مراقبت میشود و از همان ابتدا توسط رادار شناسایی خود پدآفند مراقبت نمی شود، دوعلت مهم دارد. استفاده دائمی از رادار شناسایی و مراقبت باعث کاهش عمر آن میشود و ممکن است در هنگام حمله دشمن مشکل فنی برای آن پیش بیاید و از کار بیفتد. مهم تر این است که اگر رادارهای شناسایی پدآفندها خود مستقیما اقدام به مراقبت آسمان کنند ، امواج راداری آنها از مرزهای کشور خارج میشود و در آن سوی مرز توسط هواپیماهای شنود الکترونیکی دشمن دریافت و باعث لو رفتن اطلاعات رادار می شود. به همین خاطر بخصوص در مناطق مرزی که خطر برون رفت امواج راداری و شنود الکترونیکی دشمن بسیار بالاست ، رادارهای پدآفند ها خاموش هستند و تنها رادارهای پیش اخطار اقدام به مراقبت از آسمان می کنند.

اما سرکوب دفاع هوایی (پدافند هوایی) دشمن چگونه اتفاق می افتد؟

نخستین گام در سرکوب پدآفند هوایی دشمن ، شناسایی رادارها و سیستم های پدآفندی دشمن است. یعنی اینکه ابتدا باید مشخص کرد که چه رادارها و چه سامانه هایی در منطقه وجود دارد. فرماندهی استراتژیک هوابرد ایالات متحده دارای بیست و دو فروند هواپیمای فوق پیشرفته “RC-135W Rivet Joint” میباشد. همچنین فرماندهی هوابرد بریتانیا نیز دارای سه فروند از این هواپیماها می باشد. هواپیمای “RC-135W Rivet Joint” یک هواپیمای جامع و کامل برای مدیریت و کنترل هوابرد شبکه راداری و پدآفندی دشمن می باشد و قادر است تمامی فعالیت های الکترونیکی دشمن را رصد کرده و زیر نظر بگیرد. هواپیمای ریوت جوینت از بدنه تانکر سوخت رسان هوایی “KC-135” استفاده می کند که آن نیز از بدنه هواپیماهای بویینگ هفتصد و هفت استفاده می کنند. هواپیمای ریوت جوینت دارای تجهیزات شنود الکترونیکی و تجزیه و تحلیل بسیار پیشرفته ای است. به گونه ای که هر یک از این هواپیماها دارای قیمتی بالغ بر ششصد و پنجاه میلیون دلار است. این هواپیما دارای سه خدمه پرواز ، دو افسر ناوبری و بیست و دو خدمه کنترل و تجزیه و تحلیل رادارهای دشمن است. همچنین این هواپیما با قابلیت سوختگیری هوایی میتواند مداومت پرواز بسیار طولانی داشته باشد.

عکس RC-135W Rivet Joint

هواپیمای “RC-135W Rivet Joint” در دو طرف بدنه خود دارای گیرنده های بزرگ راداری پسیو (غیر فعال) می باشد. این گیرنده های غیر فعال ، امواج راداری که از جانب رادارهای دشمن منتشر میشوند را دریافت و به خود جذب می کند. امواج راداری دشمن که توسط رادارهای پیش اخطار و یا پدآفندی منتشر میشود ، توسط این گیرنده ها دریافت و توسط سیستم های الکترونیکی داخل هواپیما تجزیه و تحلیل میشود.

مثلا فرض کنید یک سامانه “S-400” در منطقه ای مستقر است. رادار شناسایی این سیستم ششصد کیلومتر برد دارد. هواپیمای ریوت جوینت می تواند مستقیما به محدوده برد راداری رادار “S-400” وارد شده و اقدام به دریافت امواج راداری از منبع تابش آن کند.

اما در این صورت احتمال دارد خودش نیز توسط رادار شناسایی میشود. معمولا برای جلوگیری از شناسایی شدن خود هواپیما یک پرنده دیگر به حریم راداری منطقه ارسال میشود و آن پرنده (که معمولا یک پرنده پنهانکار است) اقدام به دریافت امواج راداری دشمن و سپس رله و ارسال آن به هواپیمای ریوت جوینت میکند. معمولا از فریبگر های “ADM-160 MALD” به این منظور استفاده میکنند. بدین ترتیب هواپیمای ریوت جوینت بدون شناسایی شدن ، اقدام به شناسایی رادار های دشمن می کند.

عکس ADM-160 MALD

طرز کار رادارهای آرایه فازی به این صورت است که در هر ثانیه صدها بار تغییر شیفت میدهند. بدین ترتیب الگوی ثابتی از خود ارائه نمی کنند و اخلالگرهای دشمن به منظور ایجاد اخلال بر روی این رادارها میبایست خود را با این تغییر شیفت دادن رادار هماهنگ کنند که این در عمل کار دشواری است. دلیل دشوار بودن ایجاد اخلال بر روی رادارهای آرایه فازی همین است. البته این نکته را هم باید در نظر داشت که ایجاد اخلال بر روی رادارهای آرایه فازی دشوار است. اما غیر ممکن نیست. کسی نمی‌تواند ادعا کند که به عنوان مثال رادار “S-400” غیر قابل اخلال است.

عکس s400

هواپیمای ریوت جوینت در مدلهای اولیه که در جنگ خلیج فارس نیز استفاده شد ، قادر بود هشتاد و پنج هزار سیگنال راداری در ثانیه را دریافت و تجزیه و تحلیل و طبقه بندی کند. بدین معنی که مثلا اگر یک رادار در هر ثانیه برای مقابله با اخلالگرهای دشمن ، هزار بار تغییر شیفت بدهد ، ریوت جوینت قادر به رصد کردن تغییر شیفت دادن هشتاد و پنج رادار خواهد بود. اما در به روز رسانی های جدید این هواپیما ، ریوت جوینت قادر است صدها هزار تغییر شیفت سیگنال راداری را تجزیه و تحلیل و طبقه بندی کند. بدین ترتیب ریوت جوینت در عمل قادر است دهها رادار بزرگ و کوچک را به طور همزمان تجزیه و تحلیل کرده و اطلاعات راداری آنها را بدست آورد.

عکس “RC-135W” 

هواپیمای “RC-135W” ریوت جوینت ، هواپیمای منحصر بفردی است و هیچ مشابهی در جهان برای آن وجود ندارد. این هواپیمای منحصر بفرد و فوق استراتژیک جزء دارایی های بسیار باارزش ایالات متحده به شمار میروند و حفاظت بسیار زیادی از آن به عمل می آید. ناوگان ریوت جوینت های آمریکا دارای بالاترین سطح امنیت و ایمنی پرواز هستند. جالب است بدانید که در هر پرواز تعدادی از افسران سازمان جاسوسی آمریکا “CIA” نیز در این هواپیما جزء افسران اطلاعاتی آن هستند. کشورهایی نظیر روسیه و فرانسه نیز هواپیماهای مشابه ریوت جوینت را در اختیار دارند. اما حتی به اندازه بیست درصد ریوت جوینت نیز کارایی ندارند. چون ریوت جوینت قادر است عملیات “SIGINT” یا همان دریافت و تجزیه و تحلیل اطلاعات رادارهای دشمن ، عملیات “ELINT” یا همان رصد تحرکات الکترونیکی و شنود و جاسوسی الکترونیکی و همچنین عملیات “COMINT” یا همان رصد ارتباطات و شنود و جاسوسی انواع ارتباطات صوتی و الکترونیکی و حتی ماهواره ای استراتژیک دشمن و ایجاد اختلال بر آن را به خوبی انجام دهد. در حالیکه دیگر هواپیماها هیچگاه چنین قابلیتی ندارند.

شناسایی و کشف اطلاعات رادارهای منطقه:

هواپیمای ریوت جوینت امواج راداری را از منابع مختلف آن دریافت میکند و سپس آنرا تجزیه و تحلیل میکند و اطلاعات آنرا به دست می آورد. ریوت جوینت محلی که امواج رادار از آن منتشر میشوند را کشف می کند. سپس با تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده از امواج رادار ، اطلاعات آن رادار را بدست می آورد. مثلا نوع رادار (پیش اخطار ، شناسایی ، درگیری و پدآفندی) ، طول موج رادار ، قدرت اخلال و جنگ الکترونیک و مقابله با جنگ الکترونیک رادار ، نوع باند فعالیت رادار ، میزان برد رادار ، پوشش منطقه ای رادار و دیگر اطلاعات رادارهای مختلف دشمن توسط این هواپیما تجزیه و تحلیل و بررسی و اطلاعات آن دسته بندی میشوند. هر هواپیما قادر به دریافت امواج اختصاصی صدها رادار مجزا می باشد. بدین ترتیب ریوت جوینت با دریافت اطلاعات راداری از رادارهای مختلف دشمن در منطقه ، نقشه جامع و کاملی از منطقه حفاظت شده ترسیم میکند. در این نقشه مشخص میشود که چه تعداد رادار پیش اخطار و سیستم پدآفندی در منطقه وجود دارد و هر رادار و سیستم پدآفند دقیقا در کدام قسمت قرار دارند و میزان برد و توان پوشش آنها چقدر است. میزان توان جنگ الکترونیک و مقابله با جنگ الکترونیک هر یک از رادارها چقدر است. چه مناطقی کمتر تحت کنترل رادارها هستند. چه مناطقی حفاظت کمتری دارند. وقتی که نقشه منطقه و مکان های قرارگیری رادارها و پدآفندهای دشمن و اطلاعات آنها مشخص شد ، نوبت به مرحله حمله به رادارها و پدآفندهای دشمن میرسد.

عکس داخل “RC-135W”

حمله به رادار:

حمله به رادارها و پدآفندها در مواضع حفاظت شده دشمن به دو صورت انجام میپذیرد. نوع اول “Hard Kill” یا به صورت فیزیکی با بمب ها و موشک های دورایستا و نوع دوم به صورت “Soft Kill” یا به صورت الکترونیکی و سایبری می باشد. حمله الکترونیکی هم خود به دو نوع تقسیم میشود.

نوع اول ، حمله الکترونیکی و سایبری به شبکه راداری و پدآفندی است. در این نوع حمله ، سرورها و کامپیوترهای مرکزی شبکه پدآفند و یا به عبارتی قلب شبکه راداری مورد حمله سایبری قرار میگیرد. بدین ترتیب با ارسال کدهای حامل ویروس یا بدافزار بر روی گیرنده های راداری دشمن ، کامپیوتر و پردازنده های سیستم های پدآفند آلوده به ویروس و بدافزار شده و موقتا از کار می افتند. در حین اینکه پدآفند دشمن از کار می افتد ، تلاش میشود با هجوم گسترده سیستم های پدآفندی غیر فعال شده ، نابود شود.

نوع دوم نیز حمله از طریق اخلال و کم کردن توان رادارهای دشمن است.البته همیشه هم نابودی کامل سیستم های پدآفند دشمن هدف اصلی حمله نیست. گاه کشوری قصد انجام یک عملیات محدود را در کشور دیگر دارد. بدین ترتیب با از کار افتادن چند ساعته پدآفند دشمن ، عملیات محدود نظامی به سادگی انجام می پذیرد.

گاهی نه تنها یک سیستم پدآفند ، بلکه کل شبکه پدآفندی یک کشور مورد حمله سایبری و الکترونیکی دشمن قرار میگیرد و از کار می افتد. نمونه بارز این نوع حملات ، حمله اسراییل به تاسیسات هسته ای سوریه بود. در این عملیات چند ساعت قبل از آغاز حمله ، هواپیماهای گلف استریم ایتام و گلف استریم شاویت اقدام به حمله سایبری به شبکه پدآفند هوایی سوریه کردند که در اثر آن کل شبکه پدآفند سراسری سوریه مختل شد و از کار افتاد و پس از آن F15 ها با پشتیبانی F16 به تاسیسات هسته ای سوریه یورش برده و آنجا را نابود کردند.

روسیه و چین برای جبران ضعف هوایی خود در مقابل غرب اقدام به ساخت سامانه های پدآفندی دوربردی نظیر اس سیصد و اس چهارصد و رادارهای پیش اخطار کردند. این سامانه های دوربرد می توانند نیروی هوایی غرب را با دردسری جدی مواجه سازند. به همین دلیل غرب به دنبال استفاده از تکنولوژی جدید جنگ سایبری برای مقابله با شبکه پدآفندی روسیه و چین رفت.

تکنولوژی اصلی حمله سایبری به شبکه راداری دشمن در آمریکا شامل سیستم جامع “NCCT” و همچنین نرم افزار جامع “SUTER” است. تاکنون اطلاعات اندکی از این دو مجموعه منتشر شده است. سیستم جامع “NCCT” یا همان “Network Centric Collabrative Targeting” شامل یک بانک جامع اطلاعات راداری است که اطلاعات رادارهای مختلف در آن جمع آوری می شود. اطلاعات تمامی رادارها در این بانک اطلاعات جمع آوری و نگهداری میشود. اطلاعات رادارهای جدید و قدیمی تماما در این سیستم نگهداری میشود. زمانی که غرب قصد حمله به شبکه راداری و پدآفندی کشوری را دارد ، با استفاده از اطلاعات طبقه بندی شده رادارها در سیستم “NCCT” دست به شبیه سازی و برنامه ریزی برای حمله سایبری میکند. سیستم “NCCT” شامل کامپیوترهای مخصوص و نرم افزار خاص آن می باشد که در داخل هواپیماهای ریوت جوینت قرار میگیرد. هواپیمای ریوت جوینت با استفاده از اطلاعات بدست آمده از رادارهای دشمن ، اقدام به شبیه سازی و برنامه ریزی برای حمله میکند.

برنامه “NCCT” برنامه ریزی را برای حمله سایبری انجام میدهد. اما حمله اصلی سایبری توسط برنامه “SUTER” انجام میشود. برنامه کامپیوتری “SUTER” یک برنامه کامپیوتری ویژه است که وظیفه آن حمله سایبری به شبکه رادارها و پدآفند دشمن است. برنامه کامپیوتری سوتر طی سه مرحله مجزا به شبکه راداری دشمن حمله میکند. در مرحله اول این برنامه با نفوذ به شبکه راداری دشمن از مانیتورینگ رادارها اطلاع پیدا می کنند. یعنی متوجه میشوند که هم اینک رادار دشمن چه چیزی را در صفحه نمایشگر خود مشاهده میکند. بدین معنی که آن چیزی که بر روی صفحه کنترل رادار دشمن نمایش داده میشود ، بر روی نمایشگرهای داخل هواپیمای ریوت جوینت نیز نمایش داده میشود. در مرحله دوم با بدست گرفتن شبکه راداری دشمن ، ابتکار عمل را از دست دشمن خارج میسازد و در مرحله سوم هم با ارسال ویروس های مخرب به شبکه راداری دشمن باعث از کار افتادن و اختلال کامل آن میشود. در این وضعیت شبکه راداری دشمن از کار می افتد و زمان لازم برای حمله و نابود سازی شبکه راداری دشمن فراهم میشود.

تکنولوژی برنامه سوتر منحصرا در اختیار آمریکا است و تاکنون به هیچ کشوری نیز ارسال نشده است و هیچ کشوری هم تاکنون چنین سیستمی را در اختیار نگرفته است. در سپتامبر سال دوهزار و هفت نیروی هوایی اسراییل یک حمله هوایی به تاسیسات هسته ای سوریه در منطقه دیرالزور انجام داد. منطقه دیرالزور بیش از پانصد کیلومتر تا مرز اسراییل فاصله دارد. در این عملیات جنگنده های اسراییلی این فاصله را طی کردند و پس از بمباران تاسیسات هسته ای در منطقه دیرالزور ، به پایگاه خود بازگشتند. جنگنده های اسراییلی در این فاصله نسبتا طولانی با هیچیک از سامانه های پدآفندی سوریه مواجه نشدند. با آنکه سوریه دارای شبکه گسترده ای از پدآفند موشکی و توپخانه ای بود. حتی خود تاسیسات هسته ای توسط سامانه های کوتاه برد پنتسیر محافظت میشد. اما در عمل حتی یک گلوله توپ هم به سمت جنگنده های اسراییلی شلیک نشد.

ارتش ایالات متحده در تحلیل این عملیات گفت که ارتش اسراییل به تکنولوژی مشابه برنامه مخرب “SUTER” دست یافته است. پیش از آغاز عملیات حمله اصلی ، ابتدا هواپیمای سری خود اقدام به حمله سایبری به شبکه پدآفندی سوریه کرد و تمام شبکه راداری این کشور را از کار انداخت. پس از آن جنگنده های اسراییلی با خاطری آسوده به عمق خاک سوریه حمله کرده و هدف خود را نابود ساختند. نکته قابل تامل اینجاست که در تاریخ انجام این عملیات ، تعداد بیست و نه دستگاه پدآفند کوتاه برد پنتسیر اس هم موجود بود که حتی آنها هم نتوانستند عکس العملی از خود نشان دهند.

در ایالات متحده ابزار اصلی حمله سایبری به پدآفندهای دشمن ، هواپیماهای ریوت جوینت ، “E/A-18G Growler” و هواپیماهای “EC-130H Compass Call” میباشند. این هواپیماها که مجهز به برنامه کامپیوتری سوتر هستند ، قادرند با ارسال کد ویروس های مخرب به شبکه پدآفندی دشمن ، آنها را از کار بیاندازد و یا اهداف کاذب و غیر واقعی را به پدآفند دشمن معرفی کنند.

نوع دوم حمله الکترونیکی ، حمله اخلالگرهاست. در این نوع حمله ، هواپیماهای اخلالگر اقدام به اخلال در رادارهای دشمن می کنند و یا با ضعیف کردن سیگنالهای راداری دشمن ، راه را برای حمله به آنها باز می کنند. در این مرحله اصلی ترین هواپیماها ، جنگنده های سرکوبگر گراولر و هواپیماهای جنگ الکترونیک سنگین “EC-130H Compass Call” هستند.

عکس EC-130H Compass Call

هواپیماهای “EC-130H Compass Call” هواپیماهای اخلالگر بسیار سنگین هستند که بر روی بدنه هواپیمای هرکولس “C-130” قرار میگیرند. این هواپیماها در وهله اول ویژه حمله به رادارهای پیش اخطار بسیار دوربرد طراحی شده اند. همانطور که در ابتدای بحث هم مطرح شد حلقه اول پدآفند هوایی ، رادارهای پیش اخطار هستند. هواپیماهای کامپس کال در مرحله اول اقدام به حمله به رادارهای پیش اخطار می کنند. نوع حمله این هواپیماها به گونه ایست که باعث کاهش برد شناسایی رادار میشوند. یعنی به عبارتی باعث مخفی شدن جنگنده های حمله کننده از دید رادار میشوند. بدین ترتیب رادار پیش اخطاری که ششصد کیلومتر برد دارد ، در اثر اخلال کامپس کال ، برد شناسایی اش به کمتر از دویست کیلومتر کاهش می یابد.

توجه کنید که رادارهای پیش اخطار که طول موج بلندی دارند و عمدتا در باند VHF و UHF عمل میکنند و بسیار دوربرد هستند ، به همان اندازه که توانایی شناسایی دوربرد را دارند ، اخلال بر روی آنها نیز آسانتر است. بدین ترتیب هواپیماهای کامپس کال با ایجاد جنگ الکترونیک مناسب ، باعث مخفی شدن جنگنده های مهاجم خودی از دید رادارهای پیش اخطار دشمن میشوند و رادارها زمانی متوجه حمله میشوند که در تیررس موشک های ضد رادار جنگنده های مهاجم قرار گرفته اند.

هواپیماهای کامپس کال از ارکان اصلی نابودی و سرکوب پدآفند هوایی دشمن هستند. این هواپیماها نه تنها رادارهای پیش اخطار ، بلکه رادارهای پدآفندی را نیز مورد حمله قرار میدهند. مثلا فرض کنید یک منطقه توسط چند گردان “S-400” حفاظت میشود. اس چهارصد دارای ششصد کیلومتر برد کشف است. هواپیماهای کامپس کال می توانند با دریافت اطلاعات تجزیه و تحلیل شده امواج راداری اس چهارصد از هواپیماهای ریوت جوینت (البته خود هواپیمای کامپس کال نیز قابلیت شنود الکترونیکی و تجزیه و تحلیل امواج راداری دشمن را دارد. هرچند ریوت جوینت در این زمینه کامل تر است) اقدام به تغییر مسیر امواج و انحراف امواج رادار کنند. در این حالت هواپیمای کامپس کال با مخفی کردن جنگنده های مهاجم از دید رادارهای اس چهارصد ، باعث میشود که جنگنده های خودی بدون دیده شدن توسط رادار اس چهارصد ، خود را به نزدیکی رادارهای اس چهارصد برسانند و با موشک های ضد رادار اقدام به نابودی آن کنند.

هواپیمای کامپس کال به قدری قدرت اخلال و جنگ سایبری بالایی دارد که قادر است حتی ارتباط واحدهای مختلف با یکدیگر را قطع کند. به عنوان مثال اگر رادار شناسایی و رادارهای درگیری و لانچرهای موشکی در مناطق دور از هم مستقر شده باشند ، کامپس کال قادر است ارتباط بین رادار شناسایی و رادار درگیری این سامانه را نیز مختل کرده و عملکرد کل سامانه را دچار مشکل کند. ضمن اینکه این هواپیما قادر است ارتباط واحد های مختلف با یکدیگر را قطع و مختل کند.

هواپیمای کامپس کال علاوه بر رادارهای پیش اخطار ، تخصص ویژه ای نیز در حمله به زیرساخت های ارتباطی و شبکه های مخابراتی و ماهواره ای دارد. در جریان جنگ خلیج فارس نمونه های اولیه این هواپیما نیز حضور فعالی داشتند و اقدام به قطع ارتباط واحدهای مختلف ارتش عراق از مراکز فرماندهی و همینطور اخلال در رادارها و ارتباطات ارتش عراق می کردند.

در مرحله بعدی نوبت به گراولر ها میرسد. جنگنده های گراولر در دوحالت پشتیبانی جنگ الکترونیک و یا در حالت جنگ الکترونیک دور ایستا اقدام به حمله فیزیکی به رادارها و سیستم های پدآفندی دشمن میکنند. تصور اشتباهی که درباره هواپیمای جنگ الکترونیک گراولر وجود دارد این است که این هواپیما یک سوپرهورنت است که به غلاف های اخلالگر “AN/ALQ-99” مجهز شده است. این تصور کاملا غلط است. گراولر مجهز به کامپیوتر و گیرنده های مختلف راداری است. گراولر مخصوص مقابله با پدآفند های نسل جدید مثل “S-300 PMU2” و همچنین “S-400” طراحی شده است. گراولر میتواند در حالت جنگ الکترونیک دورایستا یا همان “Standoff Jammer” اقدام به حمله به “S-300” و “S-400” کند. به این صورت که خود در فاصله سیصد الی چهارصد کیلومتر از رادار پرواز میکند و اقدام به مخفی کردن جنگنده های “F-16CJ” که مجهز به موشک های ضد رادار هارم هستند ، میکند تا جنگنده ها بتوانند به رادار نزدیک شده و اقدام به شلیک موشک های هارم و نابود کردن پدآفندها کنند. همچنین گراولر می تواند در قالب پشتیبان جنگ الکترونیک یا همان “Support Jammer” خود مستقیما به رادارها و پدآفند دشمن حمله کند.

به منظور حفاظت از جنگنده های حمله کننده به پدآفند دشمن و همچنین خالی کردن لانچر موشکها از طعمه های فریب گر راداری استفاده میشود. یک سامانه کامل اس چهارصد قادر است تا هفتاد و دو موشک را نگهداری کند و با سی و شش هدف همزمان درگیر شود. به منظور اطمینان از نابودی هدف ، هر هدف توسط دو موشک مورد حمله واقع میشود. در این حالت تعداد زیادی طعمه فریب گر راداری پیشرفته از نوع “AMD-160 MALD” به سمت رادار هدف پرتاب میشود. این کار باعث میشود که سامانه موشک های خود را به سمت اهداف کاذب شلیک کند. زمانی که لانچرهای موشک اس چهارصد خالی شد ، دیگر عملا تا یک الی دو ساعت دیگر همانند مار بدون دندان بی خطر میشود. چون بارگذاری مجدد این موشک ها یک الی دو ساعت زمان میبرد. در این حالت جنگنده های گراولر و “F-16CJ” که مدل مخصوص فالکن برای سرکوب دفاع هوایی دشمن است ، با هجوم به سامانه با استفاده از موشک های هارم و سایر موشک های کروز و بمب های هدایت دقیق دورایستا ، سامانه را کاملا نابود می کنند.

البته به این نکته باید توجه داشت که در سرکوب پدآفند هوایی دشمن تنها از موشک های ضد رادار مثل هارم استفاده نمیشود. بمب ها و موشک های کروز دورایستای پنهانکار با سطح مقطع راداری بسیار کم در بسیاری موارد حتی بهتر از موشک های ضد رادار عمل میکنند. موشک کروز پنهانکار “AGM-158 JASSM” دارای سیصد و شصت کیلومتر و در مدل “ER” دارای هزار کیلومتر برد می باشد. این موشک کروز از هدایت “GPS” بهره میبرد و یک موشک نقطه زن است و دقتی کمتر از یک متر دارد. هر بمب افکن لنسر میتواند بیست و چهار فروند از این موشکها را حمل و شلیک کند. لایتنینگ قادر است دو فروند از این موشکها را حمل کند. موشک کروز پنهانکار “KEPD-350” تاروس و همچنین “Storme Shadow” گزینه های دیگر هستند که پانصد کیلومتر برد دارند و به صورت نقطه ای میتوانند رادارهای دشمن را هدف قرار دهند. این موشکهای کروز در ارتفاع بسیار پایین پرواز میکنند و سطح مقطع راداری کمتر از یک هزارم متر مربع دارند که بدین ترتیب کشف کردن و مقابله با آنها بسیار دشوار است. شلیک تعداد زیادی از این موشک ها باعث سردرگمی و در نهایت هدف قرار گرفتن رادار و پدآفند میشود. بمب دورایستای “AGM-154 JSOW” یک بمب مجهز به پیشرانه است که پانصد و پنجاه کیلومتر برد دارد و همه جنگنده های غربی می توانند تعداد زیادی از این بمب ها را حمل کنند. بمب های کوچک “SDB” گزینه های دیگر هستند. هر لنسر میتواند نود و شش بمب کوچک “SDB” را در حالت پنهانکاری حمل کند. والا هر لنسر می تواند تا صد و چهارده عدد از این بمب ها را حمل کند. این بمب های کوچک ، اما کارآمد دارای صد و پانزده کیلومتر برد هستند. سامانه ای مثل پانتسیر میتواند با این بمب ها مقابله کند. اما هر سامانه قادر است تنها با شش بمب مقابله کند. بدین ترتیب برای مقابله با بمب های “SDB” حمل شده توسط یک لنسر به شانزده پنتسیر نیاز است.

آواکس ها از اجزای اصلی عملیات سرکوب پدآفند هوایی دشمن هستند. آواکس ها معمولا به عنوان فرماندهی هوابرد عملیات و کسب برتری هوایی و مقابله با جنگنده های دشمن استفاده میشوند.

جمعبندی:

بار دیگر بخشی از صحبت های سردار حاجی زاده را با هم مرور میکنیم : 

چرا بارها و بارها از اخلال صحبت میشود؟ عدم امکان برقراری تماس، دیده شدن کروز به جای هواپیمای مسافربری آن هم در چند لایه و سامانه مختلف راداری؟

و در نهایت اخطاریه نهاد رگولاتور پروازهای داخلی و بین‌المللی آمریکا دو ساعت پیش از سقوط هواپیمای اوکراینی به تمامی هواپیماهای تجاری و غیرتجاری آمریکایی مبنی بر اینکه ، احتمال خطا در محاسبات یا خطا در شناسایی برای هواپیماهای بر فراز ایران وجود دارد:

سایت FAA ( نهاد رگولاتور پروازهای داخلی و بین‌المللی آمریکا)  اخطاریه‌ای دوساعت قبل از سقوط هواپیمای اوکراینی به تمام هواپیماهای تجاری و غیرتجاری آمریکایی داده است که از پرواز بر فراز ایران خودداری کنند! دلیل این خودداری هم اینگونه قید شده:

DUE TO THE POTENTIAL FOR MISCALCULATION OR MIS-IDENTIFICATION

 

    نظرات

    از کدام "اپلیکیشن ها"دوری کنیم؟
    نرم افزارها
    از کدام "اپلیکیشن ها"دوری کنیم؟
    کاربران گوشی‌های هوشمند هر روز بارها و بارها اپلیکیشن‌های مختلفی را کنترل می‌کنند و ساعت‌ها از آنها استفاده می‌کنند ولی به نظر می‌رسد حذف برخی از این اپلیکیشن‌ها کیفیت زندگی شخصی و حرفه‌ای را ارتقا دهد.
      2020-01-02 09:42:00
    فضای سایبری،بستر جنگ نرم
    معرفی کتاب
    فضای سایبری،بستر جنگ نرم
    در این کتاب عملکرد دستگاه سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا در جهت استفاده از فضای سایبری به منظور تأثیرگذاری بر افکار عمومی کاربران ایرانی اینترنت مورد بررسی قرار گرفته است.
      2020-01-02 09:08:36
    قابلیت های واتس آپ در 2020
    رسانه های اجتماعی
    قابلیت های واتس آپ در 2020
    تعداد کاربران واتس‌آپ در مقایسه با رقبایی نظیر فیس‌بوک مسنجر (1.3 میلیارد نفر کاربر فعال ماهانه)، وی‌چت (1.112 میلیارد نفر کاربر) و اینستاگرام (1 میلیارد کاربر) به‌مراتب بیش‌تر است.
      2020-01-01 10:17:54
    انگلیس و چالش هوآوی
    شرکت ها و برندها
    انگلیس و چالش هوآوی
    گزارش های مختلف از انگلیس نشان می دهد مقامات امنیتی به نخست وزیر کشور چراغ سبز داده اند تا از تجهیزات هواوی در شبکه۵G این کشور استفاده کند.
      2019-12-31 10:17:02
    چشمان شهر
    دانش روز
    چشمان شهر
    بسیاری از صاحب نظران و متخصصان امور سیاسی و اجتماعی که از تبعات خطرناک همه گیر شدن این فناوری نگران هستند، می‌گویند از اینکه دولت چین فرصتی برای بحث و تبادل نظر در این زمینه با استفاده از هنر به وجود آورده خرسند هستند. آورده خرسند هستند.
      2019-12-27 09:32:02
    بزرگترین اینترانت جهان
    اینترنت
    بزرگترین اینترانت جهان
    قرار است وزیر ارتباطات روسیه گزارشی درباره نتایج آزمایش ها جهت بررسی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، تهیه کند.
      2019-12-25 09:00:48
    ادعای سنگین اپل
    شرکت ها و برندها
    ادعای سنگین اپل
    برای شرکت در این طرح فرد ابتدا باید گزارشی مختصر و مفید از مشکلی که در سیستم پیدا کرده است، به همراه نمونه کار، بنویسد و برای شرکت ارسال کند.
      2019-12-24 09:50:52
    اینترنت دراستخدام چین
    اینترنت
    اینترنت دراستخدام چین
    قرار است این قوانین از یکم مارس اجرایی شوند. این درحالی است که براساس قوانین جدید مدیریت حساب های کاربری، فرایندهای ثبت نام، کنترل محتوا و شایعات نیز سختگیرانه تر می شود.
      2019-12-23 11:28:11
    پاشنه آشیل آمازون
    شرکت ها و برندها
    پاشنه آشیل آمازون
    این مجموعه که طی یک دهه اخیر به یکی از مهم‌ترین شرکت‌ها تبدیل شده، در ده سال آینده به مهم‌ترین شرکت جهان مبدل خواهد شد.
      2019-12-16 09:13:29
    قراردادی برای "وب"
    اینترنت
    قراردادی برای "وب"
    تیم برنرز لی مخترع "وب"از دولت ها، شرکت ها و مردم خواسته به این برنامه عمل کنند.اومی گوید: قدرت وب زندگی مردم را دگرگون می کند. اما اگر اکنون وارد عمل نشویم و از سواستفاده از وب جلوگیری نکنیم در معرض خطر قرار می گیریم.
      2019-11-26 09:04:56