ClipـAir ؛ مدلی مفهومی از یک هواپیما ـ قطار هیبریدی + فیلم

آینده ای را تصور کنید که در آن، فرودگاه ها همزمان نقش راه آهن را هم ایفا می کنند. تصویری که در بالا می بینید چنین آینده را نشان می دهد؛ در واقع تکنولوژی مورد نظر ما هواپیمایی است که کابین آن (یکی از سه کابینی که به شکم آن متصل شده) از بدنه اش جدا می شود و بدون کوچک ترین مشکلی به قطار بدل می گردد و سپس سفر خود را به صورت زمینی از سر می گیرد.

اما ویژگی خاص این سفر آن است که دیگر نیازی به عوض کردن وسایل نقلیه مختلف (نظیر تاکسی، مترو و قطار) نخواهید داشت و از خانه تا هتل محل اقامت خود را می توانید تنها با یک بار سوار شدن طی کنید.

تصویری که برای شما توصیف کردیم شرح مختصری از برنامه های کنسرسیوم محققان سوئیسی است که اصطلاحا Clip-Air خوانده شده؛ این وسیله در اصل ترکیبی حجیم از هواپیما و قطار است که علیرغم دور از ذهن نبودن ایده ساخت آن احتمالا هیچگاه به مرحله تولید نخواهد رسید.

در واقع Clip-Air را می توان نوعی هواپیمای ماژولار خواند که از چهار بخش مختلف ساخته شده؛ بدنه این پرنده سه کابین یا کپسول مختلف دارد که می توانند مسافران را حمل کنند، بارگیری و یا سوخت گیری نمایند. بخش دیگر این وسیله نقلیه عجیب نیز خود هواپیماست که از بخش هایی نظیر کابین و چند موتور تشکیل شده و شبیه به بمب افکن های پنهانکار به نظر می آید.

کپسول های این پرنده نیز طوری طراحی شده اند که قابلیت جدا شدن از بدنه را دارند و می توانند مسیر خود را به صورت زمینی یا ریلی ادامه دهند که این مساله هم به ماموریت آنها بستگی دارد.

فاصله میان راس دو بال این هواپیما برابر با 60 متر عنوان شده و طول بدنه اش هم نصف این میزان است. هرکدام از کپسول های Clip-Air قادرند حداکثر تا 30 تن بار یا 450 مسافر را حمل کنند و از این لحاظ می توان آن را به ایرباس A320 شبیه دانست.

 

Gare-generale

سرپرستی کنسرسیوم طراحی Clip-Air را هم موسسه فناوری فدرال سوئیس در لوزان بر عهده دارد و متاسفانه آنطور که پژوهشگران گفته اند بعید به نظر می آید این طرح مفهومی روزی به خطوط تولید برسد.

در وبسایت این کنسرسیوم آمده است: بین 40 تا 50 سال طول می کشد تا Clip-Air با سه کپسول خود به صورت عملیاتی در بیاید که این زمان بسیار طولانی است. در واقع این هواپیما را می توان نوعی پروژه اکتشافی خواند که هدفش گشودن مسیرهای فکری تازه ای در رابطه با صنعت هوایی تجاری و استفاده از تکنولوژی های موجود است تا از این طریق به شکلی بنیادی تری در مورد ابزارهای حمل و نقل باز نگری گردد.

این کنسرسیوم قصد دارد نمونه اولیه ای از طرح خود را که ابعادی برابر با یک هواپیمای خصوصی دارد ظرف 5 تا 10 سال آینده توسعه دهد و نمونه دیگری از آن نیز با ظرفیت 150 نفر مسافر قرار است که در 10 تا 15 سال آینده تولید گردد اما توسعه و ساخت مدل بهره مند از سه کپسول آن دست کم به 50 سال زمان نیاز دارد.

/assets/files/6536118177/albums/2K_ZhtuM2KfbjCDZhtmI/2LLZhtiv2q_ZiiDYotmK2YbYr9mH/2K3ZhdmEINmIINmG2YLZhA==/2YfZiNin2b7bjNmF2Kcg2YLYt9in2LE=/3840170162.mp4

 

    نظرات

    هوشمند سازی کلان شهر تهران
    جامعه
    هوشمند سازی کلان شهر تهران
    تکنولوژی شهر هوشمند اجازه می‌دهد تا مقامات یک شهر با جامعه و زیرساخت‌های شهری و نظارت بر آنچه اتفاق می‌افتد و آنچه در حال تحول است، تعامل مستقیم پیدا کنند.
      2018-12-13 18:46:00
    کاوش در مریخ،با چه منطقی؟
    فرادانش
    کاوش در مریخ،با چه منطقی؟
    این نرم‌افزار می‌تواند نقشه‌ای از مکان‌های مناسب برای فرود ،مسیر حرکت مریخ‌نورد تا رسیدن به هدف مورد نظر و زمان رسیدن به هدف را برای کاربر مشخص کند.
      2018-12-11 17:47:00
    مرگ تلویزیون،از تئوری تا واقعیت
    جامعه
    مرگ تلویزیون،از تئوری تا واقعیت
    اگرچه در ایران تحقیقات مدونی پیرامون استفاده کودکان و نوجوانان از پلت‌فرم‌های تصویری مانند آپارات در دست نیست اما در دنیا و در میان خردسالان، کودکان و نوجوانان میل به استفاده از پلت‌فرم‌های تصویری مانند یوتیوب بالاتر رفته است.
      2018-12-05 07:54:00
    تغییرات بنیادین در خانه ها
    نوآوری
    تغییرات بنیادین در خانه ها
    قصد ما تنها تغییر طراحی ظاهری خانه ها نیست بلکه به دنبال ایجاد سیستمی برای برآورده کردن مجموعه بزرگی از نیازها هستیم.
      2018-12-03 17:11:00