ناسا: هفت سیاره شبیه زمین کشف کردیم

آژانس فضایی اعلام کرد با استفاده از تلسکوپ فضایی اسپیتزر، هفت سیاره را کشف کرده اند که تقریباً هم اندازه زمین هستند و حول ستاره ای می گردند که فقط 40 سال نوری با ما فاصله دارد. مهم تر از آن، تمامی این هفت سیاره در «منطقه زیست پذیر» ستاره خود قرار گرفته اند و بنابراین احتمال تشکیل حیات در آنها وجود دارد.

این نخستین بار است که اخترشناسان سامانه ستاره ای دیگری را با هفت سیاره هم اندازه زمین کشف کرده اند، و مهم تر اینکه تمامی این سیاره ها با شرایط جوی و اتمسفر مناسب، می توانند آب را به صورت مایع در خود داشته باشند، اما این احتمال در سه سیاره وسط تا حد فوق العاده ای بالاست.

سامانه ستاره ای Trappist-1 در مجموعه صورت فلکی دلو (Aquaris) قرار گرفته که 40 سال نوری، یا حدود 235 تریلیون مایل (378 تریلیون کیلومتر) با زمین فاصله دارد. طبق اطلاعات کنونی، تمامی این هفت سیاره ساختار صخره ای همچون زمین دارند و گازی (مانند مشتری) یا یخی (مانند سرس) نیستند.

سیارات مورد بحث به دور ستاره کوتوله و بسیار سردی می گردند که در مقایسه با خورشید، کوچک تر و کم فروغ تر است، و مدار گردش آنها فاصله کمتری تا ستاره دارد، تقریباً شبیه عطارد. نزدیک ترین سیاره ها به ترتیب زمان گردش 1.5 و 2.4 روز زمینی دارند، و دورترین سیاره نیز هر 12 روز یک بار به دور این ستاره گردش می کند.

مدار این سیارات به قدری به یکدیگر نزدیک است که اگر از سطح هرکدام به آسمان نگاه کنیم، عوارض جغرافیایی مابقی آنها را خواهیم دید، چیزی شبیه آنچه روی زمین از ماه می بینیم. خوشبختانه شدت گرمای ستاره Trappist در حدیست که وجود آب به صورت مایع در سطح این سیاره ها را ممکن می سازد.

بخشی از کنفرانس خبری ناسا را تماشا کنید:

«نیکول لوئیس» مدیر مرکز تحقیقات هابل و اخترشناس مؤسسه علوم تلسکوپ فضایی اعلام کرد:

سامانه Trappist-1 یکی از بهترین فرصت های تحقیقاتی طی دهه آینده به شمار می رود تا بتوانیم اتمسفر و شرایط جوی و سطحی این سیاره های هم اندازه زمین را بیشتر بشناسیم.

سامانه Trappist توسط تلسکوپی به همین نام در شیلی شناسایی شد و نتایج اولیه تحقیقات آن سال گذشته منتشر گشت. سپس به کمک دیگر تلسکوپ های زمینی از جمله «تلسکوپ بسیار بزرگ» رصدخانه جنوب اروپا و تلسکوپ فضایی «اسپیتزر»، وجود تمامی هفت سیاره فوق تأیید شد.

گفتنیست طی چند سال اخیر، جستجو برای حیات فرازمینی و سامانه های ستاره ای شبیه منظومه شمسی با شدت زیادی در جریان است. تنها با گذشت حدود دو ماه از سال 2017 اخترشناسان توانسته اند وجود آب در سیاره ای که فقط 50 سال نوری با ما فاصله دارد را تأیید کنند، همچنین رصدخانه Keck مختص شناسایی اگزوپلنت ها نیز آغاز به کار کرده و داده های حاصل از آن هر روز منتشر می گردد.

با این حال، دانشمندان ناسا معتقدند شناسایی سامانه ستاره ای Trappist-1 هیجان انگیز ترین رخداد فضایی چند سال اخیر است و می تواند ما را به وجود زیستگاه های دیگر در فضای لایتناهی امیدوار سازد.

گذر ازخوان ششم "GMT"
    گذر ازخوان ششم "GMT"
    "تلسکوپ غول‌پیکر ماژلان" "GMT" می‌تواند تصاویری را ثبت و ضبط کند که ۱۰ برابر واضح‌تر از تصاویر تولید شده توسط تلسکوپ فضایی "هابل" است.
      2021-03-08 10:27:00
    سن زیستی خود را بدانید
    سن زیستی خود را بدانید
    اندازه‌گیری سن زیستی از آن جهت مهم است که با آن می‌توان تاثیر محیط، رژیم غذایی و درمان‌ها را بر روی افزایش سن و بیماری‌های وابسته به سن بررسی کرد.
      2021-03-06 10:26:17
    دهکده ای در ماه
    دهکده ای در ماه
    این مجموعه پرورش ماهی ،اسیدهای آمینه ضروری، اسیدهای چرب اشباع نشده امگا ۳ و ویتامین B۱۲ مورد نیاز بدن فضانوردان را تامین خواهد کرد.
      2021-03-08 09:54:00
    تهدیدجدی برای آمریکا
    تهدیدجدی برای آمریکا
    کمیسیون امنیت ملی آمریکا:چین از توانمندی، استعداد و جاه طلبی لازم برای تبدیل شدن به رهبر جهان در حوزه هوش مصنوعی تا یک دهه دیگر برخوردار است .
      2021-03-07 10:23:00
    رکورد شکنی محققان کره‌ جنوبی
    رکورد شکنی محققان کره‌ جنوبی
    بیشترین سرعت ثبت شده شبکه‌های نسل پنجم تا پیش از این مربوط به طرح تحقیقاتی مشترک شرکت‌های اریکسون، کوالکوم و شرکت مخابراتی استرالیایی تلسترا بوده است.
      2021-03-06 10:38:00
    راه ورود هکرها را هموار نکنیم
    راه ورود هکرها را هموار نکنیم
    علاوه برتلاش مداوم افراد سودجو برای دسترسی به داده‌‌های ما، گاهی خودمان هم با انجام اشتباه‌‌هایی داده‌‌هایمان را در معرض خطر قرار می‌دهیم.
      2021-03-03 10:46:00
    "سرگی برین"درجنگ با آلودگی هوا
    انرژی های نو
    "سرگی برین"درجنگ با آلودگی هوا
    هنوز هیچ تاریخی مشخص نشده است که چه زمانی می‌توانیم نمونه اولیه چنین سفینه‌هایی را ببینیم، اما باز هم خبر خوبی است که شرکت‌ها برای رسیدن به این اهداف تلاش می‌کنند.
      2021-03-02 09:46:00
    هکاتون آینده‌ای روشن‌تر برای سالمندان
    خلاقیت
    هکاتون آینده‌ای روشن‌تر برای سالمندان
    داوطلبان باید دارای ایده‌ای خلاقانه بوده و به فناوری‌های تأثیرگذار در رابطه با حل چالش‌های افراد مسن و ایجاد تأثیرات مثبت اجتماعی و اقتصادی برای جوامع، علاقه‌مند باشند.
      2021-02-25 06:42:00
    فرصت سازیIBMدربسترکوانتوم
    فرصت سازیIBMدربسترکوانتوم
    گزارشات نشان می دهد، این سیستم‌ها توانسته‌اند تا وظایفی که پیش از این در طول بازه زمانی چند هفته‌ای انجام می‌دادند ، در بازه زمانی کوتاه چند ساعته به پایان ببرند.
      2021-02-23 10:18:00