کسب‌وکارهای نوپا باید فاصله بازار فعلی دیجیتال با بازار پیش بینی شده را پر کنند

معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به اندازه کوچک بخش خدمات در اقتصاد ایران، بر نقش حوزه ICT به عنوان حوزه ای موثر برای رشد اقتصاد خدماتی در کشور تاکید کرد.

رضا باقری اصل، درباره نقش کسب‌وکارهای اینترنتی در رونق اقتصاد دیجیتال بیان کرد:  بخش عمده‌ای ازبحث دیجیتال که یکی از زیربناهای اصلی توسعه اقتصاد دیجیتالی است، توسط فعالیت‌های بخش خصوصی شکل می‌گیرد، در واقع بازیگران اصلی رونق این حوزه جوانان تحصیلکرده‌ای هستند که در این حوزه‌ها کسب دانش کرده و فعالیت خود را آغاز کرده اند.

وی با بیان این که ما تحقق اقتصاد دیجیتال را بدون حضور جوانان تحصیلکرده شاهد نخواهیم بود، اضافه کرد: تمام کشورهای پیشرو در زمینه اقتصاد دیجیتال، توسعه خود را بر توسعه مهارت‌های دیجیتالی و مدیریت دیجیتالی بنا کرده‌اند. کشور ایران نیز به واسطه علاقه‌مندی جوانان به این حوزه‌ها و همینطور شاید فاصله‌ زیادی که در دیگر صنایع با کشورهای توسعه یافته داریم فارغ‌التحصیلان زیادی را در حوزه‌های مربوط به ICT داشته‌ایم.

معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات با تاکید بر این‌که در حوزه نیروهای انسانی ظرفیت ویژه‌ای را در حوزه‌های دیجیتالی در کشور داریم، اظهار کرد: در مورد زیرساخت‌های حقوقی و فرهنگی مربوط به کسب‌وکارهای دیجیتالی مشکلاتی داریم که باید حل شوند که اگر حل شوند می‌توانند تحولاتی جدی را در حوزه ICT در کشور به وجود بیاورند.

باقری اصل با اشاره به فاصله اندازه واقعی بازار حوزه دیجیتال با اندازه پیش بینی شده در برنامه‌های توسعه، بیان کرد: بخش عمده‌ای از فاصله ۴۰ هزار میلیارد تومانی فعلی بازار دیجیتال کشور با مقدار پیش بینی شده در برنامه توسعه ششم که ۱۲۰ هزار میلیارد تومان است تنها توسط کسب‌وکارهای نوپا می تواند محقق شود.

وی اضافه کرد: البته همیشه "کسب‌وکارهای نوپا"، نوپا باقی نمی‌ماند بلکه به تدریج به سمت کسب‌وکارهای بسیار بزرگتری میل می کند؛ همچنین باید گفت که آثار توسعه‌ای این کسب‌وکارها همیشه مستقیم نیست بلکه می‌تواند آثار غیرمستقیمی همانند آنچه در تاکسی‌های تلفنی پیش آمد داشته باشد و تعداد بسیار زیادی از افراد را در قالب راننده به خود مشغول کند.

وی در نهایت با بیان این که اقتصاد خدمات ما در کشور بسیار ضعیف است و حجم آن هم در حال حاضر ۵۰ درصد است، اظهار کرد: اقتصاد خدمات باید به نسبت حداقل بالای ۶۰ درصد در اقتصاد کشور برسد که در این راستا بازار ICT می‌تواند دریافت‌کننده و تحریک کننده این بخش از اقتصاد باشد.

منبع: اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا 

    نظرات

    یوتیوب در راه ایران
    رسانه های اجتماعی
    یوتیوب در راه ایران
    در تحقیقات علمی متعدد از جمله آنچه هافینگتون پست در سال 2017 گزارش داد، مشخص شده ،در مقام مقایسه، یوتیوب سالم‌ترین پلتفرم محسوب می‌شود.
      2018-09-10 07:36:00
    لینکدین چه اطلاعاتی از من دارد؟
    جامعه
    لینکدین چه اطلاعاتی از من دارد؟
    اگر از لینکدین استفاده می‌کنید باید بدانید که این پلتفرم اطلاعات خیلی زیادی از شما دارد. اگر تمایل دارید تا بفهمید این اطلاعات شامل چه چیزهایی می‌شود این مطلب را مطالعه کنید.
      2018-09-09 17:33:00
    از پیام‌رسان‌های داخلی چه خبر؟
    جامعه
    از پیام‌رسان‌های داخلی چه خبر؟
    آمارهایی که مدیران و روابط‌عمومی‌های چند پیام‌رسان فعال ارائه داده اند و بررسی میزان بازدید این پیام‌رسان‌ها از طریق سایت‌های واسط بین‌المللی ...
      2018-09-06 12:15:00
    تحلیلی برفروشگاه‌های آنلاین کتاب در ایران
    بازاریابی و بازارسازی
    تحلیلی برفروشگاه‌های آنلاین کتاب در ایران
    بسیاری از مهندسان و تولیدکنندگان نرم‌افزار بیش از این‌که برای جامعه نرم‌افزار بسازند؛ بیشتر برای دل خود نرم‌افزار می‌سازند. نرم‌افزارهای آن‌ها ممکن است از نظر فنی یا معماری فوق‌العاده باشند اما ...
      2018-09-03 16:28:00
    ظرفیت های نهفته درگوگل کروم
    نرم افزارها
    ظرفیت های نهفته درگوگل کروم
    یکی از دلایل محبوبیت گوگل کروم، رابط کاربری واضح و خوش ساخت و همینطور تطبیق پذیری بالای آن است. همچنین با وجود کتابخانه‎ای غنی از افزونه‎های متنوع هر روز به توانایی‎های آن افزوده می‎شود.
      2018-08-31 11:59:00