چرا خودروسازان ما با این شدت در مقابل پیشرفت مقاومت می‌کنند ؟

بر کسی پوشیده نیست که خودروهای داخلی بسیار قدیمی و از رده خارج شده هستند ولی همچنان بر روی خط تولید قرار دارند و و اکثر مشتریان ایرانی باید از همین خودروها استفاده کنند. مشخص نیست که چرا خودروسازان ما با این شدت در مقابل پیشرفت مقاومت می‌کنند و هرگز دست به ورود و یا ایجاد تکنولوژی‌های جدید نمی‌زنند.

بیشترین تغییر به وجود آمده در خودروهای (مثلا) داخلی، تغییر چراغ‌ها و یا اضافه شدن شیشه بالابر برقی به عنوان آپشن است که پس از دهه‌ها ساخت یک خودرو، نوعی توهین به مشتری محسوب می‌شود. حتی از نظر ایمنی هم تغییری حاصل نشده و بلای جان ایرانیان شده است. 

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو در همین رابطه می‌گوید:

تکنولوژی خودروهای داخلی ما با تکنولوژی خودروهای روز دنیا بسیار متفاوت بوده و از نظر آیرودینامیک بدنه و موتوری می‌توان آنها را مطابق با دهه ۱۹۸۰ میلادی دانست.

علیرضا نیک آئین اظهار کرد:

مشکل دیگر خودروهای ایرانی آن است که مصرف سوخت فوق‌العاده بالایی دارند که علاوه بر ایجاد مشکل آلایندگی هوا مصرف سوخت کشور را نیز بسیار بالا می‌برد. به گونه‌ای که حتی این امکان وجود دارد که ما نصف میزان فعلی مصرف سوخت داشته باشیم. طبیعی است وقتی استانداردهای خودروسازی ما با چند دهه قبل دنیا هماهنگ است از سوی شرکت‌های اصلی مانند پژوی فرانسه امکان تامین قطعات در بسیاری موارد وجود نداشته و بر همین اساس خودروسازان ما مجبور می‌شوند قطعات خود را از طریق کارخانه‌های دیگری که کیفیت قطعات اصلی را ندارند تامین کنند که همین مسئله موجب می‌شود قطعات استفاده شده در این خودروها عمر لازم را نداشته باشد.

نیک آئین در عین حال به موتور اتومبیل‌های ایرانی اشاره کرد و گفت:

متاسفانه سیستم این موتورها منسوخ شده است، از سوی دیگر اگرچه گفته می‌شود که سوخت ما یورو۴ محسوب می‌شود اما به هر صورت گوگرد این سوخت بالا بوده و مشکل ساز است. حال به مجموع این شرایط، قطعات و یا روغن‌های تقلبی که در بازار وجود دارد را هم اضافه کنید تا متوجه شوید که در مقابله با این حجم مشکل نمی‌توان از تعمیرکار خودرو انتظار معجزه داشت.

او به عمر مفید پایین قطعات اشاره کرد و گفت:

به عنوان مثال قطعات جلوبندی یک خودرو باید بالای دو سال عمر کند اما گاه شاهدیم که عمر این قطعات حتی به شش ماه هم نمی‌رسد و با توجه به وضعیت آسفالت جاده‌ها و خیابان‌ها باید به مراتب زودتر از تاریخ اصلی آنها را تعویض کرد. اکنون مصرف لوازم یدکی در ایران چندین برابر استانداردهای جهانی محسوب می‌شود و عمر خودروهای ایرانی مسلما نصف خودروهای خارجی می‌شود.

نیک آئین به مشکل سوخت در کشور و عدم سازگاری سوخت موجود در ایران با موتور خودروهای داخلی اشاره کرد و ادامه داد:

حتی در میان خودروهای خارجی هم آنهایی که در ایران استفاده می‌شوند نسبت به نمونه‌هایی که در کشورهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند عمر کمتری دارند چرا که خودروهای خارجی از نظر موتوری به گونه‌ای طراحی شده‌اند که نیاز به سوخت یورو۶ دارند و لازم است گوگرد بنزین آنها کمتر از ۱۰ باشد اما اکنون سوخت رایج در کشور ما سوخت یورو۴ است که میزان گوگرد آن حدود ۵۰ می‌شود.

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو از نامناسب بودن قیمت خودرو در ایران گفت و مقایسه کوتاهی میان قیمت در ایران و کشور همسایه یعنی عراق داشت:

اگر بخواهیم قیمت خودروی ایران را با بازار خلیج فارس قیاس کنیم باز هم قیمت‌های ما بالاتر است چرا که در کشورهای همسایه از جمله عراق اکنون تویوتایی عرضه می‌شود که مطابق استانداردهای روز است جالب آنکه قیمت این تویوتا با پژوی ما که متعلق به دهه ۱۹۸۰ است برابری می‌کند.

منبع:جی اس ام

    نظرات

    "شیائومی" ،قهرمانی رها ، نامنظم و بیش فعال
    شرکت ها و برندها
    "شیائومی" ،قهرمانی رها ، نامنظم و بیش فعال
    بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ که بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی هنوز به دنبال ایالت «اوتار پرادش» (ایالتی در هندوستان) روی نقشه بودند، این شرکت به بزرگ‌ترین شرکت عرضه‌کننده موبایل هوشمند در بازار هندوستان تبدیل شد.
      2018-06-16 12:40:00
    نیاز اینترنتی،چالش کسب و کارهای مدرن
    تازه های کسب و کار
    نیاز اینترنتی،چالش کسب و کارهای مدرن
    هر کسب‌وکار به یک پهنای‌باند مشخص نیاز دارد؛ نه بیشتر و نه کمتر. مدیران آنکسب‌وکار باید بتوانند این میزان پهنای‌باند مناسب را محاسبه و تقاضا بدهند تا به دردسر نیافتند. اما چگونه این پهنای‌باند مورد نیاز را برای هر کسب‌وکار محاسبه کنیم؟
      2018-06-15 16:00:00
    ترمیم شبکه جاده ای انگلستان زیر چترفناوری نوین
    دانش روز
    ترمیم شبکه جاده ای انگلستان زیر چترفناوری نوین
    پروفسور «مارک میودونیک» (Mark Miodownik)، استاد «کالج دانشگاهی لندن» (UCL) گفت: شبکه جاده‌ای انگلستان، به خاطر ناتمام ماندن تعمیرات، در حال تخریب است و مقامات محلی، برای ادامه کار، بودجه و نیروی انسانی کافی ندارند.
      2018-06-15 07:36:00
    اینستاگرام ، تحت تاثیر سیاست‌های شرکت مادر، درحال پیشروی است
    تازه های کسب و کار
    اینستاگرام ، تحت تاثیر سیاست‌های شرکت مادر، درحال پیشروی است
    صاحبان کسب و کار در صنعت پوشاک می‌توانند با ارسال تصاویری از البسه و پوشاک تولیدی خود به تبلیغ آن و قیمت‌گذاری دقیق برروی تصاویر پرداخته و کاربران نیز با لمس قیمت و لباس مذکور، مستقیما می‌توانند آن را به‌صورت اینترنتی خریداری کنند.
      2018-06-14 15:13:50
    قهرمان جام‌جهانی فوتبال 2018
    فرادانش
    قهرمان جام‌جهانی فوتبال 2018
    گلدمن‌ ساچزپیش‌بینی کرده است که تیم‌های ملی فرانسه، برزیل، پرتغال و آلمان در نیمه نهایی این مسابقات حضور دارند و بزریل و آلمان نیز در دیدار نهایی این بازی‌ها مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند.
      2018-06-13 15:05:35
    رکورد شکنی جدید "علی بابا"
    اقتصاد
    رکورد شکنی جدید "علی بابا"
    بزرگ‌ترین پلتفرم آنلاین نقل‌وانتقال مالی در چین، 14 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری را از سوی یک کمپانی خصوصی جذب کرد.
      2018-06-11 07:04:00
    6عادت ،6 درس
    شخصیت ها
    6عادت ،6 درس
    برنامه‌نویسانی که خود را با فناوری‌های جدیدتر سازگار می‌کنند، می‌توانند در کنار همتایان جدید خود کار کنند، در غیر این صورت آن‌ها نیز همانند فناوری که با آن کار می‌کنند، منسوخ و قدیمی می‌شوند.
      2018-06-10 16:58:00
    هوش مصنوعی در آستانه جهش
    تازه های فناوری
    هوش مصنوعی در آستانه جهش
    فناوری هوش مصنوعی به دلیل پردازش‌های سریع و مختلف، نیاز به محل ذخیره سازی با ظرفیت بسیار بالا دارد و از سوی دیگر سرعت ذخیره سازی نیز برای توسعه این فناوری بسیار با اهمیت است.
      2018-06-07 07:38:00