بازی‌های موبایلی در ایران(تحلیل آماری)

 از جامعه‌ بازیکنان بازی‌های رایانه‌ای در ایران، اکثر کسانی که بازی‌های موبایلی را تجربه می‌کنند، برای بازی کردن، بیشتر از گوشی‌های موبایل استفاده می‌کنند تا تبلت و در بین بازی‌های پرطرفدار، یک بازی ایرانی نیز قرار دارد. رشد روزافزون بازار بازی‌های موبایلی که در سال ۲۰۱۸ به اوج خود رسیده، تاثیرات مهمی در صنعت بازی‌ و خصوصا بازار بازی‌های موبایلی در ایران داشته و با رشد و همه‌گیر شدن بازی‌های موبایلی در ایران همراه بوده است. ازطرفی بازیکنان ایرانی که از لحاظ دسترسی به این بازی‌ها، در وضعیت خوبی قرار دارند، به بلوغ زودرسی در تعیین و شناختن سلیقه‌ خود در انتخاب بازی‌ها نیز رسیده‌اند. به شکلی که بنابر آمار، می‌دانیم بازیکنان بازی‌های موبایلی ایران با چه سلیقه‌ای و چگونه بازی می‌کنند. بر همین اساس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در گزارشی به تحلیل پیمایش ملی مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال در سال ۱۳۹۶ پرداخته است؛ تمرکز آماری این اطلاعات ۸هزار نفری است و از نمونه‌گیری تلفیقی «طبقه‌ای-خوشه‌ای چندمرحله‌ای» برای دست یافتن به آن استفاده شده است. خوشه‌های مرحله‌ اول شامل تمام استان‌های کشور و خوشه‌های مرحله‌ بعد، شهرستان‌ها، شهر و روستاها را شامل می‌شوند.

اکثریت بازیکنان موبایلی ایران «موبایل‌باز» هستند

اکثریت کسانی که بازی‌های موبایلی را تجربه می‌کنند، برای بازی کردن از گوشی‌های موبایل استفاده می‌کنند تا تبلت‌ها، که رقمی برابر با ۶۷ درصد دارد. این نشان می‌دهد در دسترس بودن یک گوشی هوشمند که بشود با آن به کارهای دیگر رسید و همین‌طور درمواقع فراغت بازی کرد، یکی از مهم‌ترین دلایل بالا رفتن میزان استفاده از این شکل بازی‌ها بوده است. درواقع بازیکنان موبایلی ایرانی به‌قصد فقط بازی کردن (مانند بازیکنانی که از تبلت برای بازی استفاده می‌کنند) سراغ این شکل از سرگرمی نرفته‌اند. به‌شکل دقیق‌تر، ۶۵ درصد از بازیکنان بازی‌های موبایلی از گوشی‌های هوشمند، ۱۳درصد از تبلت‌ها و ۲۲ درصد از هردو برای بازی کردن استفاده می‌کنند. ۴۴درصد از درآمد بازار هم به این دسته از بازیکنان (موبایل‌بازها) تعلق می‌گیرد. ۸۹ درصد از بازیکنان موبایلی کشور هم کاربر بازی موبایل هستند؛ به این ترتیب که این درصد از بازیکنان انتخاب اول‌شان بازی کردن بازی‌های موبایلی است و نه بازی‌های کنسولی یا رایانه‌های شخصی. ۸۴ درصد از درآمد حاصل از بازی‌های موبایلی نیز حاصل خریدهای این قشر از بازی‌کننده‌هاست.

یک بازی ایرانی در بین سه انتخاب برتر کاربران

بازیکنان ایرانی سلیقه‌ خود را شناخته‌اند و بیشتر بازی‌های انتخابی‌شان در چند ژانر به‌خصوص خلاصه شده است. بازیکنان ایرانی، به ترتیب بازی‌هایی در سبک‌های معمایی، سکوبازی/ دونده، آرکید، رانندگی و ورزشی را بیش از سایر ژانرها بازی کرده‌اند. درصورت نگاه دقیق‌تر نیز سه بازی پرطرفدار سال ۹۶ در بین ایرانی‌ها به‌ترتیب، کلش آو کلنز، باقلوا و کلش رویال هستند. البته این رده‌بندی درصورت جداسازی بازیکنان زن و مرد از هم، کمی متفاوت خواهد بود؛ سه بازی برتر در بین مردان، کلش آو کلنز، کلش رویال و باقلوا هستند. در حالی که زنان بازی‌های باقلوا، پو و کلش آو کلنز را بیش از دیگر محصولات بازی کرده‌اند.

اندروید محبوب‌ترین سیستم عامل

تفکیک رده‌بندی بازی‌های محبوب، در سایر بخش‌های آماری نیز انجام شده است. البته برای انجام این تفکیک ابتدا باید بدانیم که سیستم عامل‌های پرطرفدار کشور چه سیستم‌هایی هستند؛ ۹۵ درصد از کاربران بازی‌های موبایلی ایران از سیستم عامل اندروید، ۴ درصد از iOS و یک درصد نیز از سایر سیستم عامل‌ها مانند ویندوزفون استفاده می‌کنند. با آگاهی از این آمار می‌شود بازی‌های برتر و پرطرفدار روی این سیستم‌‌عامل‌‌ها را نیز به این ترتیب رده‌بندی کرد؛ کاربران سیستم عامل iOS سه بازی کندی کراش، ساکر استارز و کلش رویال را بیش از سایر بازی‌ها انجام داده‌اند. این در حالی است که کاربران اندرویدی، بازی‌های کلش آو کلنز، باقلوا و کلش رویال را بیش از بقیه می‌پسندند. این آمار آخر دقیقا برابر با آمار کلی سلیقه‌ مخاطبان است که البته دلیل موجهی مانند برتر بودن تعداد کاربران اندروید بر سایر سیستم عامل‌ها دارد.  کاربران ایرانی بازی‌های موبایلی، از برندهای معتبر بازار مانند سامسونگ، هوآوی، لنوو و اپل استفاده می‌کنند.

نرخ دسترسی به اینترنت در بین کاربران ایرانی ۸۳ درصد است که رقم خوب و قابل توجهی است. اما تنها ۴۹ درصد از کاربران از بازی‌های آنلاین استفاده می‌کنند. این در حالی است که ۸۹ درصد کاربران بازی‌های آفلاین را نیز ترجیح می‌دهند. (این درصد به این دلیل است که کسانی که آنلاین بازی می‌کنند، لزوما فقط طرفدار بازی‌های این‌چنینی نیستند و آفلاین نیز بازی می‌کنند.) به گفته کارشناسان، وجود یک بازی ایرانی در بین محبوب‌ترین‌های ایران و شناخت سلیقه‌ جمعی در مورد ژانرهای محبوب بازی در ایران می‌تواند نقشه‌ راه درستی پیش پای سیاست‌گذاران، سرمایه‌گذارها و خصوصا شرکت‌های بازی‌سازی قرار دهد. البته از این موضوع نیز نباید غافل شد که تولید بیش از حد یک نوع محصول حتی در کوتاه‌مدت نیز باعث اشباع آن در بازار و تغییر سلیقه‌ جمعی خواهد شد. به همین دلیل سازنده‌ها باید در فکر بهبود بازی‌هایی در سبک‌های پرطرفدار باشند نه کپی خالص از روی محصولاتی که موفق بوده‌اند.

منبع:ایسنا 

    نظرات

    از کدام "اپلیکیشن ها"دوری کنیم؟
    نرم افزارها
    از کدام "اپلیکیشن ها"دوری کنیم؟
    کاربران گوشی‌های هوشمند هر روز بارها و بارها اپلیکیشن‌های مختلفی را کنترل می‌کنند و ساعت‌ها از آنها استفاده می‌کنند ولی به نظر می‌رسد حذف برخی از این اپلیکیشن‌ها کیفیت زندگی شخصی و حرفه‌ای را ارتقا دهد.
      2020-01-02 09:42:00
    فضای سایبری،بستر جنگ نرم
    معرفی کتاب
    فضای سایبری،بستر جنگ نرم
    در این کتاب عملکرد دستگاه سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا در جهت استفاده از فضای سایبری به منظور تأثیرگذاری بر افکار عمومی کاربران ایرانی اینترنت مورد بررسی قرار گرفته است.
      2020-01-02 09:08:36
    قابلیت های واتس آپ در 2020
    رسانه های اجتماعی
    قابلیت های واتس آپ در 2020
    تعداد کاربران واتس‌آپ در مقایسه با رقبایی نظیر فیس‌بوک مسنجر (1.3 میلیارد نفر کاربر فعال ماهانه)، وی‌چت (1.112 میلیارد نفر کاربر) و اینستاگرام (1 میلیارد کاربر) به‌مراتب بیش‌تر است.
      2020-01-01 10:17:54
    انگلیس و چالش هوآوی
    شرکت ها و برندها
    انگلیس و چالش هوآوی
    گزارش های مختلف از انگلیس نشان می دهد مقامات امنیتی به نخست وزیر کشور چراغ سبز داده اند تا از تجهیزات هواوی در شبکه۵G این کشور استفاده کند.
      2019-12-31 10:17:02
    چشمان شهر
    دانش روز
    چشمان شهر
    بسیاری از صاحب نظران و متخصصان امور سیاسی و اجتماعی که از تبعات خطرناک همه گیر شدن این فناوری نگران هستند، می‌گویند از اینکه دولت چین فرصتی برای بحث و تبادل نظر در این زمینه با استفاده از هنر به وجود آورده خرسند هستند. آورده خرسند هستند.
      2019-12-27 09:32:02
    بزرگترین اینترانت جهان
    اینترنت
    بزرگترین اینترانت جهان
    قرار است وزیر ارتباطات روسیه گزارشی درباره نتایج آزمایش ها جهت بررسی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، تهیه کند.
      2019-12-25 09:00:48
    ادعای سنگین اپل
    شرکت ها و برندها
    ادعای سنگین اپل
    برای شرکت در این طرح فرد ابتدا باید گزارشی مختصر و مفید از مشکلی که در سیستم پیدا کرده است، به همراه نمونه کار، بنویسد و برای شرکت ارسال کند.
      2019-12-24 09:50:52
    اینترنت دراستخدام چین
    اینترنت
    اینترنت دراستخدام چین
    قرار است این قوانین از یکم مارس اجرایی شوند. این درحالی است که براساس قوانین جدید مدیریت حساب های کاربری، فرایندهای ثبت نام، کنترل محتوا و شایعات نیز سختگیرانه تر می شود.
      2019-12-23 11:28:11
    پاشنه آشیل آمازون
    شرکت ها و برندها
    پاشنه آشیل آمازون
    این مجموعه که طی یک دهه اخیر به یکی از مهم‌ترین شرکت‌ها تبدیل شده، در ده سال آینده به مهم‌ترین شرکت جهان مبدل خواهد شد.
      2019-12-16 09:13:29
    قراردادی برای "وب"
    اینترنت
    قراردادی برای "وب"
    تیم برنرز لی مخترع "وب"از دولت ها، شرکت ها و مردم خواسته به این برنامه عمل کنند.اومی گوید: قدرت وب زندگی مردم را دگرگون می کند. اما اگر اکنون وارد عمل نشویم و از سواستفاده از وب جلوگیری نکنیم در معرض خطر قرار می گیریم.
      2019-11-26 09:04:56