رمز غلبه اپل بر رقبای عظیمی چون موتورولا، نوکیا و ...را بايد در"مدل كسب و كار"جستجو كنيم

 

در سال 2007، پنج سازنده‌ گوشی‌های موبایل – نوکیا، سامسونگ، موتورولا، سونی-اریکسون و ال.جی – جمعا 90 درصد سود جهانی صنعت (بازار) را ایجاد می‌کردند. در آن سال، با ورود یک باره آی‌فون، اپل شروع به تصاحب بازار کرد. با گذشت 8 سال بعد یعنی سال 2015، آی‌فون به تنهایی 92 درصد سود جهانی را ایجاد می‌کرد در حالی که تمامی پنج شرکت به جز یکی از آنها (سامسونگ) هیچ سودی به دست نمی‌آوردند.

چگونه می‌توان تسلط سریع آی‌فون بر صنعت موبایل و سقوط هولناک (آزاد) رقبای آن را توضیح داد؟ نوکیا و سایر رقبا از مزیت‌های رقابتی کلاسیکی برخوردار بودند که می‌توانست جایگاه آنها را در بازار حفظ کند. مزیت‌هایی چون تفاوت‌های قابل ملاحظه در محصولات، برند مورد اعتماد، سیستم‌های عامل پیشرو، پشتیبانی عالی، بودجه‌ عظیم تحقیق و توسعه و مقیاسی عظیم. از این‌رو، از جهات بسیاری، جایگاه این شرکت‌ها ثابت و سودآور به‌نظر می‌رسید.

هیچ فردی منکر طراحی نوآورانه و قابلیت‌های جدید گوشی آی‌فون نبود. ولی در سال 2007، اپل بازیگر ضعیفی بود که دائم از سوی رقبای عظیمی چون موتورولا، نوکیا و ... تهدید می‌شد. اپل کمتر از 4 درصد سهم بازار سیستم‌های عامل دسکتاپ را در اختیار داشت و در بازار موبایل هیچ چیزی برای گفتن نداشت. اما آنچه در موفقیت اپل نقش اساسی را بازی کرد ریشه در مدل‌کسب وکاری اپل داشت.

مدیران اپل به مدد تفکر پلتفرمي که داشتند موفق شده‌بودند مدل‌کسب و‌کاری متفاوت از شرکت‌های رقیب ایجاد کنند. شرکت‌های مطرح بازار از مدل‌ کسب وکاری پایپ استفاده می‌کردند که براساس آن، از یکسو تولیدکننده ارزشی ایجاد می‌کرد و از سوی دیگر مصرف‌کننده‌ آن را مصرف می‌کرد (زنجیره‌ای از تولید به مصرف). ولی، آنچه اپل ایجاد کرد مدل‌ کسب وکار پلت‌فرمی بود که از طریق آن، تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان امکان تغییر نقش را می‌یافتند و در ارزش‌آفرینی در کسب وکار سهیم می‌شدند. در این مدل ارزش در اکوسیستمی از کاربران و تعامل مستمر آنها ایجاد می‌شد. به‌عبارتی، مدل‌های پلت‌فرمی با بهره‌گیری از قدرت پلت‌فرم‌ها توانسته بودند تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان را در اکوسیستم وسیعی از ارزش به‌هم پیوند دهند.

مدل‌های پلت‌فرمی، تولید‌کنندگان را به مصرف‌کنندگان وصل می‌کنند و مهم‌ترین دارایی این دو، اطلاعات و تعاملات مستمری است که با هم دارند. این دو با هم منبع ارزش و مزیت رقابتی هستند که تولید می‌کنند. اپل به خوبی این نکته را القا کرد که گوشی آی‌فون و سیستم عامل آن چیزی بیش از یک محصول معمولی است. اپل نشان داد که آی‌فون می‌تواند تمامی مشارکت‌کنندگان (تولیدکننده و مصرف‌کننده) را به بازارهای دوسویه‌ای وصل کند- توسعه‌دهندگان اپلیکیشن از یکسو و کاربران آنها از سوی دیگر- و به این طریق برای هر دو ارزش زیادی خلق کند. به موازات افزایش تعداد مشارکت‌کنندگان از هر طرف، حجم آن ارزش نیز بیشتر می‌شد – پدیده‌ای که از آن به‌عنوان «اثرشبکه‌ای» یاد می‌شود و محور اصلی راهبرد پلت‌فرمی است. تا ژانویه‌ 2015، 4/ 1 میلیارد اپلیکیشن موبایل اپ استور عرضه شد که به نحوی تجمعی 25 میلیارد دلاری برای توسعه‌دهندگان آنها ارزش آفرینی کرد. موفقیت اپل در ایجاد یک مدل پلت‌فرمی و آن هم در بازاری که سایه‌ شرکت‌های عظیمی چون موتورولا و سونی- اریکسون و ... بر آن سنگینی می‌کرد حائز درس‌های بسیار مهمی برای کسب‌ و کارهای امروزی است. بنابراین، پر واضح است شرکت‌هایی که موفق به ایجاد مدل‌های پلت‌فرمی کسب و کار نمی‌شوند و قواعد نوین استراتژی پلت‌فرمی را فرا نمی‌گیرند مدت زیادی دوام نمی‌آورند و از صحنه‌ رقابت حذف می‌شوند.

منبع:دنياي اقتصاد

    نظرات

    تلاش آلمان برای پیشروی در هوش مصنوعی
    فناوریهای برتر
    تلاش آلمان برای پیشروی در هوش مصنوعی
    خانم مرکل :هدف ما این است که یک برند تجاری را در هوش مصنوعی با عنوان «ساخت آلمان» ایجاد کنیم تا اطمینان حاصل شود که آلمان به‌عنوان یکی از کشورهای پیشرو در زمینه هوش مصنوعی در جهان جای گرفته است.
      2018-11-20 16:28:00
    برنامه نویسی درتعامل با یادگیری ماشینی
    معرفی کتاب
    برنامه نویسی درتعامل با یادگیری ماشینی
    اگر از شما این سوال پرسیده شود که در میان زبان‌های رایج برنامه‌نویسی که امروزه به کار گرفته می‌شوند کدامیک از آن‌ها به شما اجازه می‌دهند در سریع‌ترین زمان برنامه‌ای بنویسید که روی پلتفرم‌های مختلف قابل اجرا باشد چه جوابی می‌دهید؟
      2018-11-19 19:13:00
    بازی‌های موبایلی در ایران(تحلیل آماری)
    بازی و سرگرمی
    بازی‌های موبایلی در ایران(تحلیل آماری)
    وجود یک بازی ایرانی در بین محبوب‌ترین‌های ایران و شناخت سلیقه‌ جمعی در مورد ژانرهای محبوب بازی در ایران می‌تواند نقشه‌ راه درستی پیش پای سیاست‌گذاران، سرمایه‌گذارها و خصوصا شرکت‌های بازی‌سازی قرار دهد.
      2018-11-16 11:40:00
    رشد و سوددهی بازار رایانش ابری
    رایانش ابری
    رشد و سوددهی بازار رایانش ابری
    دسترسی بهتر و سریع‌تر، چابکی، پاسخگویی و مسوولیت‌پذیری، شتاب بخشیدن به نوآوری و انعطاف‌پذیری بالا از دلایل اقبال افراد و سازمان‌ها به خدمات ابرهستند.
      2018-11-15 07:09:00