در دانشگاه‌ها به جنبه عملی آموزش ها، توجه نمی‌شود

رحیم خانی‌زاد - فعال حوزه کسب و کارهای نوپا ، با گلایه از محدودیت‌های موجود بر سر راه رشد و بقای استارت‌آپ‌ها در ایران به موانع مربوط به مسائل مقرراتی و منابع انسانی در این حوزه اشاره کرد.با اشاره به موانع گوناگون بر سر راه رشد کسب و کارهای نوپا اظهار کرد: در بخش مربوط به منابع انسانی، واقعیت این است که متخصصان مورد نیاز برای استفاده کسب‌وکارهای نوپا، بسیار کم هستند. فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها به دلیل نداشتن دانش فنی و عملی نمی‌توانند مستقیما وارد کار شود و از قبل باید آموزش عملی ببیند که این خود برای کسب‌وکارها هزینه‌بر است.

او به تخصص‌های کمیاب و مورد نیاز این کسب‌وکارها هم اشاره کرد و گفت: برای مثال در حوزه‌های فنی از قبیل طراحی و ساخت اپلیکیشن‌های موبایلی متخصصان حرفه‌ای خیلی کم داریم. علت آن هم این است که در دانشگاه‌ها به جنبه عملی مطالبی که تدریس می‌شود، توجه نمی‌شود. حتی کمتر مشاهده می‌شود که استادی در دانشگاه خود دوره‌ای برای آموزش در حوزه‌های اندرویدی و یا آی او اس برگزار کند تا زمانی که دانشجو فارغ‌التحصیل شد، تخصص کاربردی را هم در کنار پیشینه تئوریکی که یاد گرفته است، داشته باشد.
خانی‌زاد از موانع دیگر این کسب‌وکارها به ورود بانک‌ها به عنوان بنگاه‌های بسیار بزرگ به این حوزه‌ها دانست و گفت: وقتی که بانک‌ها وارد این حوزه‌ها می‌شوند چون منابع مالی بسیار کلانی در اختیار دارند، جایی برای رشد دیگر کسب‌وکارهای خرد و نوپا باقی نمی‌گذارند و این کسب‌وکارها هم توان رقابت با بانک‌ها را در حوزه‌های گوناگون کسب و کاری ندارند.
وی با بیان اینکه در حوزه‌های بازاریابی، برندینگ و تبلیغات متخصصان بسیار کمی داریم تصریح کرد: همچنین در بخش علوم داده‌ای هم مشکل داریم، به همین خاطر داده‌هایی را که از مشتریان دریافت می‌کنیم نمی‌توانیم تجزیه و تحلیل کنیم و بنابراین از این ظرفیت بزرگ هم بی‌نصیب می‌مانیم.
او با تاکید بر اینکه استارت‌آپ‌ها یا باید اسپانسرهای خیلی قوی داشته باشند یا اساسا بی‌معنا می‌شوند ادامه داد: یک استارت‌آپ با این شرایط رقابتی موجود که باید روند طولانی را طی کند، اساسا نمی‌تواند شکل بگیرد. در این فضا غول‌ها هر روز غول‌تر می‌شوند؛ اگر افراد بتوانند خود را به جایی وصل کنند، رشد می‌کنند وگرنه شکست خواهند خورد.
این فعال حوزه استارت‌آپ‌ها با اظهار اینکه استارت‌آپ‌ها در رسانه‌های خاص و یا عمومی جایگاهی ندارند، بیان کرد: قوانین این حوزه باید تسهیل شوند؛ در حال حاضر برای راه‌اندازی یک کسب و کار الکترونیکی باید کلی مدرک رد و بدل کرد و فرایند طولانی بوروکراسی را طی کرد. یک کسب و کار کوچک اینترنتی تقریبا باید مراحل بوروکراتیک یک شرکت را طی کند، ضمن اینکه باید همانند دیگر شرکت‌ها هم باید مالیات پرداخت کند.

منبع:کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا 

    نظرات

    یوتیوب در راه ایران
    رسانه های اجتماعی
    یوتیوب در راه ایران
    در تحقیقات علمی متعدد از جمله آنچه هافینگتون پست در سال 2017 گزارش داد، مشخص شده ،در مقام مقایسه، یوتیوب سالم‌ترین پلتفرم محسوب می‌شود.
      2018-09-10 07:36:00
    لینکدین چه اطلاعاتی از من دارد؟
    جامعه
    لینکدین چه اطلاعاتی از من دارد؟
    اگر از لینکدین استفاده می‌کنید باید بدانید که این پلتفرم اطلاعات خیلی زیادی از شما دارد. اگر تمایل دارید تا بفهمید این اطلاعات شامل چه چیزهایی می‌شود این مطلب را مطالعه کنید.
      2018-09-09 17:33:00
    از پیام‌رسان‌های داخلی چه خبر؟
    جامعه
    از پیام‌رسان‌های داخلی چه خبر؟
    آمارهایی که مدیران و روابط‌عمومی‌های چند پیام‌رسان فعال ارائه داده اند و بررسی میزان بازدید این پیام‌رسان‌ها از طریق سایت‌های واسط بین‌المللی ...
      2018-09-06 12:15:00
    تحلیلی برفروشگاه‌های آنلاین کتاب در ایران
    بازاریابی و بازارسازی
    تحلیلی برفروشگاه‌های آنلاین کتاب در ایران
    بسیاری از مهندسان و تولیدکنندگان نرم‌افزار بیش از این‌که برای جامعه نرم‌افزار بسازند؛ بیشتر برای دل خود نرم‌افزار می‌سازند. نرم‌افزارهای آن‌ها ممکن است از نظر فنی یا معماری فوق‌العاده باشند اما ...
      2018-09-03 16:28:00
    ظرفیت های نهفته درگوگل کروم
    نرم افزارها
    ظرفیت های نهفته درگوگل کروم
    یکی از دلایل محبوبیت گوگل کروم، رابط کاربری واضح و خوش ساخت و همینطور تطبیق پذیری بالای آن است. همچنین با وجود کتابخانه‎ای غنی از افزونه‎های متنوع هر روز به توانایی‎های آن افزوده می‎شود.
      2018-08-31 11:59:00