پنج روش بهبود مهارت های ارتباطی در محل کار

 

پس از این مکالمه ای که با خود دارید، قطعا به کار خود ادامه داده اید اما فشاری که بر شما وارد آمده منجر به سر درد، سوء هاضمه و یا در نظر گرفتن امکان استعفا منجرشده است. بارها با وجودیکه واقعا شغل خود را دوست دارید چنین فشاری را به این دلیل که نتوانسته اید عقاید واقعی خود را به مدیرتان منتقل کنید تحمل کرده اید.

گاه پیش می آید به مطالبی که در کنفرانس هایی در خصوص برقراری ارتباط سازنده با دیگران مطرح می شود گوش می دهید، زمانی را برای یادداشت برداری از ایده های مطرح شده صرف می کنید و در نهایت یادداشت های خود را در سطل زباله می اندازید. به راستی چه چیز مانع موفقیت شما در برقراری ارتباط موثر در محل کار می شود؟

چرا مذاکره با افراد مافوق بدون ترس از اینکه به عنوان کارمندی غیرمحبوب شناخته شویم یا به طور کلی نادیده گرفته شویم امکان ندارد؟ برقراری ارتباط با سایرین باید کار ساده ای باشد. ما از زمانی که متولد شده ایم درگیر رابطه با دیگران بوده ایم. یک نفر از ما مراقبت کرده، تغذیه مان کرده و در مقابل خطرات از ما مراقبت کرده است.

در طول زندگی خود حرف زدن و شنیدن را آموخته ایم. برقراری ارتباط هم فقط به این دو فعالیت نیاز دارد که البته بر مهارت دیگری استوار هستند که باید درک و آموخته شود.

این مهارت به حوزه تعاملی ارتباط مربوط می شود که از زمان کودکی ما آغاز شده است. فقط چند دقیقه زمان صرف کنید و نگاهی به گذشته بیاندازید و این پرسش ها را پاسخ دهید.

  • چه کسی زمانی که هنوز نمی توانستید نیازهای خود را تامین کنید از شما مراقبت و حمایت کرد؟
  • آیا نیازهای شما بر اساس برنامه ای خاص و تدوین شده تامین می شدند یا بر اساس درخواست شما؟
  • همانطور که بزرگتر شدید آیا اختیارات بیشتری به شما داده شد یا همچنان باید در هر زمینه ای از دیگران دستور می گرفتید؟
  • وقتی که کمی استقلال از خود نشان دادید و در مقابل بعضی انتظارات مقاومت کردید چه اتفاقی افتاد؟
  • وقتی احساس ترس و سر در گمی می کردید با چه کسی مشورت می کردید؟
  • با موفقیت هایی که کسب می کردید چه برخوردی می شد؟

علت طرح این پرسش ها این است که محیط های کاری بر پایه شباهت با محیط خانواده پایه گذاری شده اند. بنابراین روسا و مدیران در واقع والدین، همکاران همان خواهران و برادران، حقوق معادل پول تو جیبی و حتی تشویقی برای عملکردهای خوب هستند.

بنابراین اگر از مذاکره با مدیر خود واهمه دارید، احتمالا از اضطرابی که از برقراری ارتباط با والدین خود داشته اید ریشه می گیرد. خب حالا برای رفع این مشکل چه باید کرد.

در ادامه  با پنج روش ایجاد روابط مثبت در محل کار آشنا شوید. این راهکارها می تواند روابط شما را با رییس، همکاران، ارباب رجوع و سایرین ارتقا بخشد.

ترس را به جان بخرید ولی در هر حال حرف خود را بزنید: این روش جزو روش های کلاسیک است که واقعا هم موثر است. می توانید پیش از آنکه مستقیما با رییس خود وارد مذاکره شوید کمی تمرین کنید. با یکی از دوستان خود آنچه که لازم است گفته شود و نحوه بیان آن را تمرین کنید. بدین ترتیب اضطراب شما تا حد زیادی کاهش می یابد.

جملات خود را تا حد امکان مثبت بیان کنید: صحبت خود را با موارد مثبت موجود آغاز کنید و حداقل به دو موضوع که به نظر شما رضایت بخش است اشاره کنید. ادامه بدهید و در صورت نیاز باز هم موارد مثبت قابل ذکر به ذهنتان خواهد رسید که به آنها اشاره کنید.

در مورد خودتان صحبت کنید: بد نیست که به رییس خود بگویید که صحبت در خصوص موارد مشکل ساز برایتان دشوار است، اما شغل و روابطتان با رییستان آنقدر برایتان اهمیت دارد که حاضرید به خاطر آن، این مشکل را به جان بخرید.

سوال بپرسید: به یاد داشته باشید باید پرسش هایی مطرح کنید که با "بلی یا خیر" قابل پاسخ دادن نباشند. پرسش های خوب با کلمات پرسشی مانند چگونه، چه زمانی و چرا همراهند که می توانند سرآغاز یک مکالمه باشند. اینگونه پرسش ها اطلاعات بیشتری را رد و بدل می کنند و دستیابی به راه حل را ممکن می سازند.

حداقل سه راه حل ارایه کنید: همواره با در نظر گرفتن روند احتمالی ادامه صحبت ها وارد یک مذاکره شوید.بدین ترتیب به راه حل رفع مشکلی که مدتهاست ذهن شما را به خود مشغول کرده اندیشیده اید. به جای نگرانی در خصوص نتیجه مذاکرات، به روش های متعددی برای رفع مشکل فکر کنید. ممکن است بخش هایی از راه حل شما به همراه نظرات سایرین در نهایت راهکار نهایی را تشکیل دهد.    پریسا قره گوزلو

منبع:INC

    نظرات

    انسان‌های هک شدنی
    فرادانش
    انسان‌های هک شدنی
    «جاناتان باتس» مدیر مرکز «سکیور سلوشنز» در کنفرانس سالانه «بلک هت» به‌صورت مستقیم نشان داد که چطور بدن یک بیمار می‌تواند هک شود و او را تا آستانه مرگ پیش ببرد.
      2018-08-17 18:17:00
    مقایسه تحلیلی سرویس های خدمات ابری در کشور
    رایانش ابری
    مقایسه تحلیلی سرویس های خدمات ابری در کشور
    اشنائی وضعیت خدمات ابری از آن جهت حائز اهمیت است که به شما (خریدار ایرانی که تصمیم می‌گیرید از شرکت‌های داخلی سرویس‌های مشابهی را خریداری کنید)، دید روشنی از نحوه سرویس‌دهی و تعهداتی را که شرکت‌ باید به آن پایبند باشد، ارائه می‌کند.
      2018-08-08 07:24:49