کوییز آف کینگز: پدیده اجتماعی

 زمان صرف‌شده برای بازی کوییز آف‌کینگز که طی دو سال اخیر از زمان عرضه تا محبوبیت راه کوتاهی را پیموده، در مجموع بیش از هفت میلیارد دقیقه بوده و این بازی به یکی از پرکاربرترین بازی‌‌های ایرانی تبدیل شده است. 

مرکز تحقیقات بازی‌‌های دیجیتال (دایرِک) از زیرمجموعه‌های بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، هر سال یک بازی محبوب و پرمخاطب در ایران را مورد بررسی قرار می‌‌دهد و امسال سراغ بازی ایرانی «Quiz of Kings» رفته است. بازی موبایلی که مبتنی بر آموزش مطالب عمومی به بازیکنان و ایجاد فضای رقابت بر این اساس است و در سال ۹۵ با رشد ۱۶۸۳ درصدی در تعداد دستگاه‌های فعال خود، به یکی از پرکاربرترین بازی‌‌های ایرانی تبدیل شده و در لیگ بازی‌‌های رایانه‌‌ای ایران در سال ۲۰۱۷، عنوان پرمخاطب‌‌ترین بازی مسابقات را به دست آورد.

آمار این بازی از ابتدای پاییز ۹۴ تا انتهای پاییز ۹۶ به شرح زیر است:

در این مدت، هشت میلیون و۸۵۰ هزار و ۲۶۹ دستگاه فعال (Active Device) برای بازی وجود داشته است. البته تعداد حساب‌های کاربری (User ID) ساخته‌شده برای بازی در این بازه زمانی، ۱۱ میلیون و ۱۳۳ هزار و ۸۸۴ عدد بوده که علت این اختلاف، ثبت چند حساب کاربری روی یک دستگاه یا تولید حساب‌های کاربری تقلبی در ابتدای انتشار بازی است.

زمان صرف‌شده (Time Spent) برای بازی کوییز، در مجموع هفت میلیارد و ۷۱۶ میلیون و ۹۲۲ هزار و ۴۳۴ دقیقه بوده است. به‌صورت میانگین یک میلیون و چهار هزار و ۴۱۱ دستگاه فعال ماهانه و ۲۲۹ هزار و ۴۸۴ دستگاه فعال روزانه برای بازی وجود داشته است. این معیارها به معنای تعداد دستگاه‌‌های منحصربه‌فردی است که در یک بازه یک ماهه و یک روزه وارد بازی می‌‌شوند.

بنا بر این، در مجموع ۲ میلیارد و ۳۶۶ میلیون و ۱۴۱ هزار و ۱۲۷ دست (Session) کوییز بازی شده است. در اینجا منظور از دست، تعداد دفعات ورود به بازی است و نباید با هر دست مسابقه که داخل بازی انجام می‌شود اشتباه گرفته شود. همچنین به‌طور متوسط، هر دستگاه فعال روزانه، نزدیک به ۱۲ دست کوییز در هر روز بازی کرده است. ماهیت نوبتی (Turn- based) بودن بازی کوییز، عامل ایجاد این تعداد دست‌‌ها در روز است. به‌طور متوسط طول هر دست۱۹۶ ثانیه بوده است.

پنج برند اصلی گوشی هوشمند یا تبلت با بیشترین تعداد دستگاه فعال، بیشترین زمان صرف‌شده برای بازی و بیشترین تعداد دست‌‌های بازی شده، به ترتیب برندهای سامسونگ، هوآوی، اپل، سونی و ال‌جی بوده‌اند. بیش از ۹۰ درصد از سهم دستگاه‌های فعال، زمان صرف‌شده برای بازی و تعداد دست‌های بازی‌شده مختص گوشی‌های هوشمند و باقی برای تبلت‌ها بوده، همچنین بیش از ۸۵ درصد از این سهم مختص سیستم عامل اندروید و باقی برای iOS بوده است.

گزارش «کوییز آف کینگز: پدیده اجتماعی» دومین گزارش از مجموعه گزارش‌های پدیده سال است که مجموعه دایرک منتشر می‌کند. پیش از این هم در سال گذشته، بازی پرحاشیه«Clash of Clans» به‌عنوان پدیده سال انتخاب شد و تحت پژوهش قرار گرفت. در این پژوهش اعلام شد در سال ۱۳۹۴، پنج میلیون و ۹۰۰ هزار نفر در کشور مشغول انجام این بازی بوده‌اند و بازه سنی ۱۵ تا ۲۰ سال، بیشترین بازیکنان را با ۳۸ درصد از کل مخاطبان در بر دارد. به‌طور متوسط بازیکنان ۱۳ ماه برای این بازی وقت صرف کرده‌اند و سیستم عامل اندروید با ۸۷ درصد، مهم‌ترین سیستم عامل برای این بازی در ایران است.

منبع:ایسنا

    نظرات

    قراردادی برای "وب"
    اینترنت
    قراردادی برای "وب"
    تیم برنرز لی مخترع "وب"از دولت ها، شرکت ها و مردم خواسته به این برنامه عمل کنند.اومی گوید: قدرت وب زندگی مردم را دگرگون می کند. اما اگر اکنون وارد عمل نشویم و از سواستفاده از وب جلوگیری نکنیم در معرض خطر قرار می گیریم.
      2019-11-26 09:04:56
    "خطراینترنت" از نگاه اوباما
    اینترنت
    "خطراینترنت" از نگاه اوباما
    باراک اوباما که به‌طور زنده برای رویداد Dreamforce 2019 در سان‌فرانسیسکو آمریکا سخنرانی می‌کرد، از دست‌اندرکاران صنعت تکنولوژی دنیا درخواست کرده که...
      2019-11-23 08:55:46
    پرینت زیستی ،سرآغازتحول درپیوند های پوستی
    فناوریهای برتر
    پرینت زیستی ،سرآغازتحول درپیوند های پوستی
    ما به‌عنوان مهندسانی که در زمینه بازآفرینی زیستی فعالیت می‌کنیم؛ همواره ساختار زیستی فوق‌العاده بدن انسان را تحسین نموده و می‌دانیم ،نزدیک شدن تدریجی به ماهیت حقیقی این ساختار در طبیعت، پدیده‌ای شگفت‌آور و در عین‌حال مسرت‌بخش است.
      2019-11-10 10:59:56
    قانون مور هنوز باطل نشده است
    فناوریهای برتر
    قانون مور هنوز باطل نشده است
    در سال 2021، پلتفرم موبایلی اسنپ‌دراگون 875 توسط کمپانی TSMC تولید شده و به احتمال فراوان نخستین تراشه 5 نانومتری به‌کارگیری شده در هندست‌های اندرویدی به‌شمار خواهد رفت.
      2019-10-30 10:11:08
    تکنولوژی،علیه تکنولوژی
    تازه های فناوری
    تکنولوژی،علیه تکنولوژی
    برخی شرکت های بزرگ فناوری و رسانه ای هم برای پیشبرد این طرح با فیس بوک همکاری می کنند که از جمله آنها می توان به مایکروسافت، دانشگاه ام آی تی، نیویورک تایمز و دانشگاه آکسفورد اشاره کرد.
      2019-10-23 10:20:40
    پنج نقطه عطف فناوری 5G
    فناوریهای برتر
    پنج نقطه عطف فناوری 5G
    فناوری 5G می‌تواند آینده زندگی روزمره ما را تحت تاثیر قرار بدهد و تحولات زیادی در زمینه‌های مختلف برای این فناوری تعریف شده است.
      2019-10-20 09:16:05
    خون مصنوعی به کمک بیماران می آید
    کلینیک سلامت
    خون مصنوعی به کمک بیماران می آید
    سالیانه افراد زیادی به دلیل عدم تزریق به موقع خون و فرآورده های خونی جانشان را از دست می دهند.با کمک این ابداع جدید پژوهشگران می توان از این نوع رخدادهای ناگوار جلوگیری کرد.
      2019-10-05 08:28:40
    جاه طلبی جدید فیس بوک
    واقعیت افزوده
    جاه طلبی جدید فیس بوک
    در حال حاضر صدها کارمند فیس‌بوک در حال کار روی این پروژه هستند و تلاش می‌کنند که در سریع‌ترین زمان ممکن محصول مذکور را وارد بازار کنند.
      2019-09-29 11:17:45
    اینتل درالمپیک 2020
    تازه های فناوری
    اینتل درالمپیک 2020
    اینتل زمان زیادی برای کار بر روی واقعیت مجازی گذاشته و نتایج آن در ماه جولای سال 2020 ،همزمان با آغاز بازی‌های المپیک دیده خواهد شد.
      2019-09-27 13:07:35