کوییز آف کینگز: پدیده اجتماعی

 زمان صرف‌شده برای بازی کوییز آف‌کینگز که طی دو سال اخیر از زمان عرضه تا محبوبیت راه کوتاهی را پیموده، در مجموع بیش از هفت میلیارد دقیقه بوده و این بازی به یکی از پرکاربرترین بازی‌‌های ایرانی تبدیل شده است. 

مرکز تحقیقات بازی‌‌های دیجیتال (دایرِک) از زیرمجموعه‌های بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، هر سال یک بازی محبوب و پرمخاطب در ایران را مورد بررسی قرار می‌‌دهد و امسال سراغ بازی ایرانی «Quiz of Kings» رفته است. بازی موبایلی که مبتنی بر آموزش مطالب عمومی به بازیکنان و ایجاد فضای رقابت بر این اساس است و در سال ۹۵ با رشد ۱۶۸۳ درصدی در تعداد دستگاه‌های فعال خود، به یکی از پرکاربرترین بازی‌‌های ایرانی تبدیل شده و در لیگ بازی‌‌های رایانه‌‌ای ایران در سال ۲۰۱۷، عنوان پرمخاطب‌‌ترین بازی مسابقات را به دست آورد.

آمار این بازی از ابتدای پاییز ۹۴ تا انتهای پاییز ۹۶ به شرح زیر است:

در این مدت، هشت میلیون و۸۵۰ هزار و ۲۶۹ دستگاه فعال (Active Device) برای بازی وجود داشته است. البته تعداد حساب‌های کاربری (User ID) ساخته‌شده برای بازی در این بازه زمانی، ۱۱ میلیون و ۱۳۳ هزار و ۸۸۴ عدد بوده که علت این اختلاف، ثبت چند حساب کاربری روی یک دستگاه یا تولید حساب‌های کاربری تقلبی در ابتدای انتشار بازی است.

زمان صرف‌شده (Time Spent) برای بازی کوییز، در مجموع هفت میلیارد و ۷۱۶ میلیون و ۹۲۲ هزار و ۴۳۴ دقیقه بوده است. به‌صورت میانگین یک میلیون و چهار هزار و ۴۱۱ دستگاه فعال ماهانه و ۲۲۹ هزار و ۴۸۴ دستگاه فعال روزانه برای بازی وجود داشته است. این معیارها به معنای تعداد دستگاه‌‌های منحصربه‌فردی است که در یک بازه یک ماهه و یک روزه وارد بازی می‌‌شوند.

بنا بر این، در مجموع ۲ میلیارد و ۳۶۶ میلیون و ۱۴۱ هزار و ۱۲۷ دست (Session) کوییز بازی شده است. در اینجا منظور از دست، تعداد دفعات ورود به بازی است و نباید با هر دست مسابقه که داخل بازی انجام می‌شود اشتباه گرفته شود. همچنین به‌طور متوسط، هر دستگاه فعال روزانه، نزدیک به ۱۲ دست کوییز در هر روز بازی کرده است. ماهیت نوبتی (Turn- based) بودن بازی کوییز، عامل ایجاد این تعداد دست‌‌ها در روز است. به‌طور متوسط طول هر دست۱۹۶ ثانیه بوده است.

پنج برند اصلی گوشی هوشمند یا تبلت با بیشترین تعداد دستگاه فعال، بیشترین زمان صرف‌شده برای بازی و بیشترین تعداد دست‌‌های بازی شده، به ترتیب برندهای سامسونگ، هوآوی، اپل، سونی و ال‌جی بوده‌اند. بیش از ۹۰ درصد از سهم دستگاه‌های فعال، زمان صرف‌شده برای بازی و تعداد دست‌های بازی‌شده مختص گوشی‌های هوشمند و باقی برای تبلت‌ها بوده، همچنین بیش از ۸۵ درصد از این سهم مختص سیستم عامل اندروید و باقی برای iOS بوده است.

گزارش «کوییز آف کینگز: پدیده اجتماعی» دومین گزارش از مجموعه گزارش‌های پدیده سال است که مجموعه دایرک منتشر می‌کند. پیش از این هم در سال گذشته، بازی پرحاشیه«Clash of Clans» به‌عنوان پدیده سال انتخاب شد و تحت پژوهش قرار گرفت. در این پژوهش اعلام شد در سال ۱۳۹۴، پنج میلیون و ۹۰۰ هزار نفر در کشور مشغول انجام این بازی بوده‌اند و بازه سنی ۱۵ تا ۲۰ سال، بیشترین بازیکنان را با ۳۸ درصد از کل مخاطبان در بر دارد. به‌طور متوسط بازیکنان ۱۳ ماه برای این بازی وقت صرف کرده‌اند و سیستم عامل اندروید با ۸۷ درصد، مهم‌ترین سیستم عامل برای این بازی در ایران است.

منبع:ایسنا

    نظرات

    حذف کاغذ در الکامپ
    تازه های فناوری
    حذف کاغذ در الکامپ
    بیست و پنجمین دوره نمایشگاه الکامپ از 27 تا 30 تیرماه امسال، برای پنجمین سال متوالی به تولیت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور برگزار خواهد شد.
      2019-07-15 14:59:35
    سیری در دنیای رمز ارزها
    اقتصاد
    سیری در دنیای رمز ارزها
    بیش از دو هزار ارز مختلف در دنیا وجود دارد که البته تعداد آن‌هایی که مورد معامله قرار می‌گیرند بسیار کم‌تر بوده و مشهورهای این بازار پایین‌تر از 100 عدد هستند.
      2019-07-04 06:19:34
    غول های فناوری،نگران!؟
    اقتصاد
    غول های فناوری،نگران!؟
    ساندارپیچای : در صورتی که گوگل برای بررسی رعایت قوانین آنتی تراست (ضد انحصار) تحت تحقیق قرار گیرد، نوآوری در آمریکا نابود می‌شود.
      2019-06-16 09:40:17
    نفوذ هوآوی کاخ سفید را سردرگم کرده است
    اقتصاد
    نفوذ هوآوی کاخ سفید را سردرگم کرده است
    «راسل وویت» (Russel Vought) مدیر دفتر مدیریت و بودجه کاخ سفید در نامه‌ای از نمایندگان کنگره و همچنین مایک پنس (معاون رئیس جمهور آمریکا) خواسته ،تحریم‌هوآوی را به تعویق بیندازند.
      2019-06-11 09:08:48
    آینده هوآوی،درهاله ابهام
    اقتصاد
    آینده هوآوی،درهاله ابهام
    درگیری چند هفته اخیر چین و آمریکا نشانگر آغاز یک جنگ سرد جدید با محوریت فناوری است که در آینده نزدیک اتحادها و ائتلاف‌هایی در میان کشورهای جهان این جنگ تازه را جدی تر و نفس گیر تر خواهد کرد.
      2019-06-07 09:34:12
    تبدیل یک ابرفرصت به منفعت ملی
    اقتصاد
    تبدیل یک ابرفرصت به منفعت ملی
    اقتصاد هوشمند در این دوره و این دولت به پایان نمی‌رسد. اما وظیفه من به عنوان وزیر اقتصاد آن است که این افق را باز کنم و فضا را برای تبدیل یک ابرفرصت به منفعت ملی فراهم کنم. در این راه دست همه نخبگان و مجریان و اندیشمندان را می‌فشارم.
      2019-06-01 08:57:51
    نقطه پایان امپراطوری تکنولوژی؟
    اقتصاد
    نقطه پایان امپراطوری تکنولوژی؟
    این اقدام آمریکا برای نوآوری بسیار بد خواهد بود چراکه اختلافات تجاری و کاهش مهاجرت باعث کاهش جریان سرمایه و نیروی انسانی می‌شودپریستون مک آفی – اقتصاد دا ن
      2019-05-29 10:49:08
    تحریم اپل؟
    اقتصاد
    تحریم اپل؟
    کارشناسان اقتصادی می‌گویند چین با جمعیت انبوه و اقتصاد پیشرفته اش کاملاً در موقعیتی قرار دارد که می‌تواند از اپل آمریکایی که سومین سازنده بزرگ گوشی‌های هوشمند در جهان است، انتقام بگیرد.
      2019-05-26 10:06:35
    ورود"شاهکار"به نظام بانکی کشور
    تازه های فناوری
    ورود"شاهکار"به نظام بانکی کشور
    اطلاع از تعداد سیم‌کارت‌های تلفن همراه، سرویس‌های مخابراتی شامل اینترنت پرسرعت ثابت، تلفن ثابت و اطلاع از شماره‌های تلفن همراه به نام مشترکین از جمله سرویس‌های این سامانه است.
      2019-05-25 10:40:38