آینده‌ای متفاوت برای خرید از سوپرمارکت ها

 

آمازون روی طرح "سوپرمارکت آینده" کار می‌کند. سوپرمارکت‌ها برای مقابله با پیامدهای منفی احتمالی نه تنها با رقیب دیرینه آمازون همکاری می‌کنند، بلکه می‌کوشند به یاری روبات‌ها و دستیارهای مجازی بر کیفیت خدمات خود بیافزایند.

خرید اینترنتی هر روز نه تنها ساده‌تر می‌شود، بلکه عرصه‌های بیشتری را هم در بر می‌گیرد. غول اینترنتی آمازون آمریکا در برخی شهرهای این کشور از جمله سیاتل طرحی را به اجرا گذاشته که می‌تواند آینده‌ی خرید از سوپرمارکت را متحول کند. در این طرح مشتری اپلیکیشن "آمازون گو" را فعال و بارکد گوشی خود را هنگام ورود به سوپرمارکت اسکن می‌کند. در ادامه هر کالایی که مشتری از قفسه‌ها برمی‌دارد به صورت خودکار به فهرست خرید او اضافه می‌شود؛ مشتری در پایان از سوپرمارکت خارج می‌شود، بدون این‌که در صف بایستد یا پرداخت کند. پس از خروج از فروشگاه، هزینه خرید از حساب آمازون فرد کسر می‌شود.

آمازون پس از بهای کلانی که برای خرید فروشگاه زنجیره‌ای "هول فودز" (Whole Foods) پرداخت، مشغول جمع‌آوری داده‌ها از مشتریان شده است. این شرکت حتی می‌خواهد بازخورد مشتریان در هنگام مواجهه با کالاها را تجزیه و تحلیل کند و بر اساس آن طراحی داخلی سوپرمارکت‌ها و جای محصولات مختلف را تعیین کند. هنوز برای جمع‌آوری برخی اطلاعات موانع حقوقی وجود دارد.

آن‌طور که پایگاه اینترنتی شبکه اول تلویزیون آلمان نوشته، جنب‌وجوش آمازون در این عرصه نگرانی فروشگاه‌های رقیب را برانگیخته است. گروهی برای فرار از ورشکستگی به سراغ گوگل، رقیب دیرینه‌ی آمازون رفته و امکان خرید کالاهای خود از طریق دستیارهای صوتی گوگل را فراهم کرده‌اند.

فروشگاه زنجیره‌ای وال‌مارت آمریکا از یک سو با گسترش فروش اینترنتی، به حمایت از شعبه‌های خود پرداخته و از سوی دیگر به سراغ روبات‌ها رفته است. وال‌مارت می‌کوشد از جمله وظیفه‌ی انبارداری را به روبات‌ها بسپارد؛ روبات‌هایی که در راهروها حرکت می‌کنند و از قفسه‌های خالی یا قیمت‌های اشتباه آمار می‌گیرند. بدین ترتیب کارمندان وقت بیشتری برای رسیدگی به مشتری‌ها خواهند داشت. این فرایند از نظر اقتصادی هم به سود مشتریان است: اگر روبات‌ها متوجه شوند که کالایی بیش از اندازه در فروشگاه وجود دارد، وال‌مارت آنها را به قیمت پایین‌تر حراج می‌کند.

به باور کارشناسان، مجموع اقدامات یادشده بیش از پیش سبب کاهش قیمت‌ها خواهد شد و فروشگاه‌هایی که به این موج نپیوندند را زیر فشار خواهد گذاشت. بنا بر پژوهشی از شرکت چندملیتی خدمات مالی و بانکداری "کردیت سوئیس"، تا ۵ سال دیگر تا یک‌چهارم از هزار و ۱۰۰ فروشگاه زنجیره‌ای در آمریکا از عرصه‌ی رقابت حذف خواهد شد.

منبع: سیتنا به نقل از دویچه وله

    نظرات

    نگاه خریداران!
    بازاریابی و بازارسازی
    نگاه خریداران!
    در حالی که تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند در حال افزایش قابلیت‌های تکنولوژیکی محصولات خود برای بازاریابی بیشتر هستند،خریداران اما نگاه متفاوتی دارند.
      2019-02-22 07:40:00
    میراث دیجیتال
    تازه های کسب و کار
    میراث دیجیتال
    باید نسبت به شرکت‌هایی که در صنعت «زندگی دیجیتال بعد از مرگ» فعالیت می‌کنند، هوشیار باشیم و آن‌ها را زیر نظر داشته باشیم.
      2019-02-20 09:08:43
    زنگ ها به صدا در می آیند
    جامعه
    زنگ ها به صدا در می آیند
    بسیاری از کارشناسان و منتقدان در چین بر این باورند که توسعه این فناوری می‌تواند منجر به وقوع جنگ جهانی سوم شود.
      2019-02-14 09:09:00
    رمز گشایی از موفقیت نادلا
    شخصیت ها
    رمز گشایی از موفقیت نادلا
    در ایالت (Andhra Pradesh یکی از ۲۹ ایالت هند) و شهر Anantapur در هندوستان متولد شد. پدر او یک کارمند ساده در دولت و بخش خدمات اداری هند بود.
      2019-02-08 18:45:00
    چالش قیمت در اپل
    شرکت ها و برندها
    چالش قیمت در اپل
    تیم کوک اعلام کرده است که قیمت گوشی‌های آیفون در برخی از کشورها تحت‌تاثیر تقویت نرخ دلار بیشتر از سایر نقاط جهان شده است .
      2019-02-03 17:15:00