سامانه ای برای صیانت از حقوق مصرف کنندگان

مشترکان اپراتورهای تلفن همراه کشور همچنان با ارسال پیامک های تبلیغی دست به گریبانند، در حالی که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات این امر را فقط منوط به جلب رضایت مشترک می داند.وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ارسال پیامک های تبلیغی به مشترکان، اپراتورها تلفن همراه را ملزم به اختصاص بسته های تشویقی به آنان کرده است.با این همه، به نظر می رسد روند ارسال پیامک ها تغییر چندانی نکرده و بسته تشویقی نیز برای آنان در نظر گرفته نشده است تا بلکه کمی جبران مافات کرده باشد.

نارضایتی مشترکان در زمینه دریافت بدون مجوز پیامک های تبلیغی در شرایطی ادامه دارد که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و دیگر مقام های مرتبط بر نادرست بودن این رویه تاکید کرده اند.البته باید سمت دیگر موضوع را نیز بررسی کرد.با وجود بکارگیری سامانه 195 برای ثبت شکایت های مردمی از سرشماره های ارسال کننده پیامک های تبلیغاتی و اصلاحات بعدی آن، به نظر می رسد مشترکان هنوز به این مسیر آگاه نیستند.

نگاه مردمی به ارسال پیامک های تبلیغاتی

در همین پیوند، خبرنگار اقتصادی ایرنا نظر شماری از مشترکان تلفن های همراه را جویا شد.

محمد بهرامی نژاد می گوید همچنان از خط خود پیامک های تبلیغاتی دریافت می کند که برخی مواقع روند آن آزاردهنده می شود.

از او می پرسم آیا مطابق با تاکید وزیرارتباطات درباره ارسال پیامک های تبلیغی رضایتنامه ای داده است.

وی در حالی که چشمانش گرد شده است، پاسخ می دهد: من تاکنون چنین حرفی نشنیده ام و اپراتور مربوط به سیمکارت من نیز در این باره تماسی نگرفته است اما ارسال پیامک ها ادامه دارد.

حسن فتحعلی نیز درباره روند ارسال پیامک های تبلیغاتی می گوید: تعداد پیامک های تبلیغی که هر روز می گیرم هیچ تغییری نکرده است و حتی گاهی آرامش من را هم بر هم می زنند.

وی درباره اختصاص بسته تشویقی برای مشترکان در صورت دریافت پیامک نیز ابراز بی اطلاعی می کند.

این شهروند تهرانی می گوید: می دانم شماره ای برای قطع این پیامک ها در نظر گرفته اند و من هم آن کد را وارد کرده ام اما همچنان شاهد ارسال پیامک هستم.

«اگر قرار باشد هر روز برای قطع ارسال پیامک تبلیغی مجبور باشم به تلفنم کد بدهم زمانی برای رسیدگی به باقی امور نمی ماند».

علی شریف نیز با نشان دادن صفحه گوشی تلفن همراه خود می گوید: چه کسی گفته ارسال پیامک تبلیغی قطع شده است؟ شما گوشی مرا ببینید؛ پر است از انواع و اقسام پیامک های تبلیغاتی که از سوی شرکت های مختلف ارسال می شود.

مخالفت دولت با ارسال پیامک بدون مجوز مشترک

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات چهاردهم آذرماه امسال با تذکر به اپراتورهای تلفن همراه از مدیران آنها خواست هر چه زودتر از ارسال هرگونه پیامک تبلیغاتی با سرشماره‌های اپراتوری امتناع کنند.

محمدجواد آذری جهرمی افزود: بررسی ما نشان داده است بزرگ ترین مزاحم، خود اپراتورها هستند که با سرشماره خود به مشترکان پیامک تبلیغاتی ارسال می کنند.

وی ابراز امیدواری کرد اپراتورها این تذکر را جدی بگیرند «وگرنه در مرحله بعد مجبور می شویم دستورالعملی صادر کنیم که کار را برای آنها سخت خواهد کرد».

این تذکر وزیر ارتباطات به اپراتورها بیانگر آن بود که آنها باید از ارسال پیامک با سرشماره های خود خودداری کنند اما روند ارسال اینگونه پیامک ها ادامه یافت؛ به گونه ای که آذری جهرمی پنجشنبه گذشته (پنجم بهمن ماه) در حاشیه دیدار با استاندار خراسان رضوی در مشهد گفت: اگر یک اپراتور علاقه داشته باشد پیامک های تبلیغاتی برای مشتریان خود بفرستد باید بسته های تشویقی به آنها پیشنهاد کند و با اذن مشتری پیامک ها را بفرستد.

کارکردهای سامانه 195 را جدی بگیرید

بیست و چهارم مهرماه امسال سامانه پیامکی 195 فعال شد تا پیامک‌های تبلیغاتی ارسال شده به مشترکان تلفن‌همراه شناسایی و سرشماره های مربوط به آن قطع شود.

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایران سوم دی ماه امسال اعلام کرد تا پیش از این باید پنج شکایت از یک شماره درباره ارسال پیامک مزاحم ثبت می شد که این میزان اکنون به 2 شکایت کاهش یافته است.

«حسین فلاح جوشقانی» در حاشیه همایش مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: اگر 2 شکایت درباره مزاحم بودن پیامکی در سامانه 195 به ثبت برسد رسیدگی به این شکایت ها در دستور کار قرار می گیرد.

معاون وزیر ارتباطات و اطلاعات از ثبت روزانه 300 شکایت در سامانه 195 خبر داد و گفت: اگر محرز شود یک پیامک تبلیغاتی برای کاربران موجب مزاحمت شده است، آن شماره را فیلتر می کنیم.

وی به مسدود شدن سرشماره یکی از اپراتورها اشاره کرد و افزود: سرشماره‌ ای از یکی از اپراتورها با آنکه پیامک‌های مناسبی را ارسال می‌کرد مسدود شد، زیرا اپراتورها در قالب پیامک‌های ارسالی فقط باید در زمینه‌ مسائل مرتبط با خود اطلاع‌ رسانی کنند.

وی همچنین از طراحی سامانه ای برای صیانت از حقوق مصرف کنندگان خبر داد و گفت: این سامانه قرار است به سامانه کنونی رسیدگی و ثبت شکایت (سامانه 195) اضافه شود.

به نظر می رسد در شرایطی که دولت برای برخورد با اپراتورها در زمینه ارسال پیامک های تبلیغاتی مصمم شده اکنون نوبت مردم است که برای احقاق یکی از حقوق شهروندی خود به یاری دولت بیایند و با مشارکت در ثبت شکایت های خود از خاطیان، ساماندهی این بخش را سرعت ببخشند.

مشترکان می‌توانند شماره ارسال‌کننده پیامک های مزاحم در تلفن های ثابت را به همراه کد شهر مانند ********021 و *******026 و برای سرشماره‌های تبلیغاتی به شکل ***1000، ***2000، ***3000 و ***5000 و برای شماره‌های تلفن همراه شخصی به شکل *********09 برای سامانه 195 ارسال کنند.

ارسال این پیامک برای سامانه 195 رایگان است.

منبع: اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا

    نظرات

    بازیگر چهار وجهی در صنعت ICT کشور
    شرکت ها و برندها
    بازیگر چهار وجهی در صنعت ICT کشور
    دریافت طیف گسترده‌ای از خدمات ارتباطی ثابت، سیار و محتوایی از یک اپراتور به صورت متمرکز، صرفه‌جویی در هزینه و زمان و مدیریت اثربخش نیازمندی‌های ارتباطی و محتوایی را برای کاربران به همراه خواهد داشت.
      2018-02-18 12:41:00
    آینده ال‌جی در حوزه AI رقم می‌خورد
    نوآوری
    آینده ال‌جی در حوزه AI رقم می‌خورد
    آقای Ha Jeung-uk، مدیرعامل شرکت ارتباطات موبایلی ال‌جی می‌گوید: ما مطمئن هستیم که مشتریان ما از داشتن تجربه کاربری پیشرفته‌تر در گوشی V30 که منتظرش بوده‌اند، لذت خواهند برد.
      2018-02-15 12:27:00
    چه مشخصه هائی 5Gرا متمایز می کند
    اینترنت
    چه مشخصه هائی 5Gرا متمایز می کند
    تاخیر پایین‌تر و ظرفیت بالاتر به این معنی است که ماشین‌ها می‌توانند به قدری سریع با محیط اطراف خود ارتباط برقرار کنند که خودمختاری کامل آن‌ها میسر می‌شود.
      2018-02-13 12:01:00
    صبرتوییتر به ثمر نشست
    رسانه های اجتماعی
    صبرتوییتر به ثمر نشست
    فیس بوک به‌عنوان بزرگترین رقیب توییتر، از سال ۲۰۱۲ تاکنون تعداد کاربران فعال ماهیانه خود را از ۸۴۵ میلیون به بیش از ۲ میلیارد و ۱۳ میلیون کاربر افزایش داده است.
      2018-02-13 07:41:00