رقابت بین پورشه و مرسدس بنز ؛ برنده كیست؟

 مرسدس بنز به آهستگی SUV کامپکت GLC خود را در بریتانیا عرضه کرد و به هیچ صورت نمی‌خواست که  زمانی را برای عرضه ی نسخه ی عملکردی آن به بازار تلف کند. این SUV  که توسط AMG تقویت شده و GLC43 نام دارد، بدون شک  رقیبی محکم  برای SUVهای کامپکت  رقیب یعنی  پورشه ماکان S خواهد بود.

بنابراین اگر این مرسدس تازه‌وارد می‌خواهد برتری بر روی کاغذ خود را به پیروزی بر روی جاده تبدیل کند، باید رقابتی سختی را با پورشه آغاز نماید.

پورشه نیز  در همین اواخر دومین کراس‌اوور خود را با نام ماکان در سال ۲۰۱۴ معرفی نمود و بعد از آن نیز نسخه ی اسپرت و قدرتمند آن که  مثل همیشه با پسوند S به بازار روانه شد.

پورشه سنت شکن بود چون تا پیش از معرفی این خودرو هرگز یک ماشین دو دیفرانسیل با وزنی نزدیک به ۲ تن که هندلینگ اسپرت و بدون مشکی داشته باشد در بازار پیدا نمی‌شد.

ولی به هرصورت هم وعده ی ارائه ی ترکیبی از پویایی، کارایی و طراحی را داده است اما آیا مرسدس بنز GLC43 AMG می‌تواند رهبری این کلاس را از پورشه ماکان S برباید و صدرنشین شود؟

رقابت آغاز می شود:برتری ظاهری

به پورشه ی ماکان نگاه می کنیم ، ماکان درحالی‌که دارای یک طراحی کوپه مانند است ولی مرسدس بنز GLC با طراحی ساده ی خود بیشتر شبیه به یک SUV معمولی است. نسخه ی کوپه ی GLC هم به‌صورت مجزا ارائه می‌شود؛  اما تفاوت اما این مدل با قیمت ۴۸,۴۷۰ پوند گران‌تر از پورشه ی ۴۶,۶۵۰ پوندی است. AMG به بدنه ی GLC قطعات اسپرت و منحصربه‌فردی را اضافه کرده است که شامل سپرهای اسپرت جلو و عقب، اگزوز اسپرت و رینگ‌های ۱۹ اینچی مشکی‌رنگ می‌شود. این موارد موجب افزایش جذابیت طراحی GLC شده است.

این خودرو یک ۴×۴ سریع است به‌گونه‌ای که تنها در ۵٫۱ ثانیه توانست در طول تست ما از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت برسد. هنگامی که اینخودرو را  در حالت رانندگی اسپرت پلاس قرار داده شد و در حین تعویض دنده‌ها صدای زیبایی از اگزوز به گوش می‌رسد و ناله ی موتور نیز گوشنواز است؛ اما در این حالت که تهاجمی‌ترین حالت رانندگی خودرو است، گیربکس کمی سردرگم احساس می‌شود.

جدای از این موضوع سواری خودرو نرم است هرچند که هنوز هم کمک‌فنرها به دلیل وجود لاستیک‌های فاق کوتاه شوک‌های جاده را به شاسی انتقال می‌دهند. بااین‌حال تعویض دنده‌ها نرم و روان انجام می‌پذیرد. برای به حداکثر رساندن بهره‌وری، دنده‌ها به‌سرعت تعویض می‌شوند اما به دلیل وزن خالص ۱۸۴۵ کیلوگرمی GLC43، حتی اگر درخواست شتاب گیری ملایمی را هم داشته باشید گیربکس دو یا سه دنده معکوس می‌دهد.

در بخش عملکرد و دینامیک رانندگی، SUV دیگری را نمی‌توان پیدا کرد که مثل GLC باشد و مرسدس بنز کاملاً در این بخش برتری دارد. کابین هم جادار و ساده طراحی شده است. در اصل GLC نسخه ی آفرود از C کلاس است و به همین دلیل طراحی داخلی آن با سدان کامپکت اجرای مرسدس یکسان است. همچنین به تقلید از سدان پرچم‌دار S کلاس، کنسول وسط شیب‌دار و دریچه‌های هوا دایره شکل طراحی شده‌اند.

علاوه بر این، کیفیت مواد به کار رفته هم در کل خوب است. مشاهده می کنیم که نسخه ی AMG این خودرو به‌صورت استاندارد با چرم مصنوعی Artico ارائه می‌شود اما چرم واقعی هم به‌عنوان یک گزینه ۷۹۵ پوندی وجود دارد. سیستم تعلیق بادی، گرم‌کن صندلی، ورود و خروج بدون کلید، تهویه اتوماتیک، منو ناوبری و بلوتوث هم همگی به‌صورت استاندارد در GLC43 ارائه می‌شوند.

ولی موضوع نگران کننده در مورد قیمت بالای GLC43 است چراکه در مقایسه با نسخه‌های عملکرد بالا از C کلاس و E کلاس، این خودرو احساس خاص بودن را به راننده نمی دهد. همچنین برخی از ویژگی‌ها و تجهیزات در نسخه ی ارزان‌تر دیزلی هم وجود دارد؛ بنابراین GLC43 به‌عنوان یک SUV کاملاً مناسب است اما به‌عنوان یک AMG نه. این در حالی است که پورشه با وجود قیمت ارزان‌تر، احساس بهتری دارد.

پورشه ماکان S

هنگامی که به ظاهر پورشه نگاه می کنیم می بینیم که پورشه در طراحی بیرونی اس یو وی ماکان از دیگر خودروهای اسپرت خود بسیار الهام گرفته است. این درحالی‌ است که ماکان بر اساس پلت‌فرم نسل قبلی آئودی Q5 شکل گرفته است اما بسیار اسپرت‌تر از رقیب هم‌وطن خود به نظر می‌رسد. دماغه ی کم ارتفاع، بدنه ی زیبا و سقف کوپه مانند و روان آن، فوراً تصور اسپرت بودن بیشتری را نسبت به مرسدس ارائه می‌کند و همین روند در داخل هم ادامه دارد.

هنگامی‌که وارد کابین ماکان می‌شویم احساس می‌کنیم که کمی لوکس‌تر و بهتر از GLC است. سطوح بیشتری با چرم پوشیده شده است و کنتراست مواد در مقایسه با مرسدس قابل‌توجه است. البته صندلی‌های کامل چرمی به‌صورت استاندارد ارائه نمی‌شوند و برای ارتقاء آن‌ها باید ۲۱۶۲ پوند پرداخت کرد. منو ناوبری هم به‌عنوان یک آپشن ۱۰۵۲ پوندی ارائه شده که به نظر می‌رسد در این مورد پورشه برای ماشینی با چنینی قیمتی خساست به خرج داده است.

بااین‌حال ماکان S به‌صورت استاندارد به سیستم مدیریت ارتباطات پورشه که از طریق یک نمایشگر ۷ اینچی ارائه می‌شود، سنسورهای پارک در همه جهت، بلوتوث و کنترل تهویه ی سه منطقه‌ای مجهز شده است. با سفارش آپشن‌های بیشتر، قیمت ماکان S تقریباً هم‌سطح GLC43 گران‌تر می‌شود اما بااین‌وجود ماکان به دلیل استفاده از پیشرانه ی ۳ لیتری V6 با ۳۳۵ اسب بخار قدرت، از این لحاظ پایین‌تر از GLC قرار می‌گیرد.

بااین‌حال به خاطر وجود گیربکس استاندارد هفت سرعته ی اتوماتیک دوکلاچه، پورشه با وجود قدرت کمتر و وزن بیشتر ۱۸۶۵ کیلوگرمی، در شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر تنها ۰٫۴ ثانیه کندتر از GLC است و توانست در ۵٫۵ ثانیه به این سرعت برسد. این در حالی است گیربکس ماکان هفت سرعته و GLC نُه سرعته است اما هنگام حرکت با سرعت ۱۱۳ کیلومتر در ساعت دور موتور هر دو خودرو تقریباً یکسان است آن‌هم درصورتی‌که مرسدس دو دنده بیشتر دارد؛ بنابراین تفاوت میان این دو گیربکس آن‌قدری که ما انتظار داشتیم بزرگ نبود و ماکان هنوز هم عملکرد قابل‌ملاحظه‌ای ارائه می‌دهد.

مهندسی شاسی در هرصورت در  پورشه ماکان بهتر است و خودرو حتی بیش‌ازحد نیاز سریع است؛ بنابراین بهتر می‌توان از آنچه که موتور ارائه می‌کند استفاده نمود. این هدایت راحت و دقت بالا برای یک SUV کاملاً قابل‌توجه است.

در هنگام رانندگی با ماکان S احساس مکنیم هر سانتیمتر این آفرودر، لوکس است. این احساس با گیربکس سریع‌تر و روان‌تر و همین‌طور پالایش بیشتر، تقویت می‌شود و این یعنی ماکان مرسدس را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. این احساس حتی در حالت رانندگی آفرود برای کارهای سبک خارج از جاده ی آسفالت هم وجود دارد.

جایگاه اول پورشه ماکان S

باید گفت که ماکان کاملاً مشابه GLC کاربردی نیست اما در جاده‌ها سریع‌تر  از مرسدس بنز است  و رانندگی سرگرم‌کننده‌تری را نیز دارد . دامپرهای تطبیقی پورشه راحتی زیادی را ارائه می‌دهند  قیمت آن هم به مراتب کمتر است . ولی این به کیفیت ماکان ضربه ای نزده است و حتی دارای کیفیت  بالاتری نیز هست و احساس منحصربه‌فرد و لوکس‌تری را ارائه می‌کند.

جایگاه دوم مرسدس بنز GLC43

GLC43 یک SUV داغ عالی است که ویژگی‌های انحصاری یک AMG را با کاربردی بالا ارائه می‌کند؛ ولی علت دوم بودن آن این است که  درحالی‌که در مسیر مستقیم مانند رعدوبرق سریع است، در پیچ‌ها نمی تواند به خوبی پورشه ظاهر شود. همچنین GLC43 احساس خاص بودن یک AMG را هم ندارد.

مشخصات فنی

  مرسدس بنز GLC43 پورشه ماکان S
قیمت ۴۸,۴۷۰ پوند ۴۶,۶۵۰ پوند
پیشرانه ۳ لیتری V6 ۳ لیتری V6
قدرت ۳۶۵ اسب بخار ۳۳۵ اسب بخار
گشتاور ۵۲۰ نیوتن متر ۴۶۰ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک ۹ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶ ۵٫۱ ثانیه ۵٫۵ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت ۷٫۷ لیتر ۷٫۹ لیتر
منبع:كليك
 
 

    نظرات

    فرايند جهاني‌شدن و ظهور و گسترش رسانه‌هاي جديد چه تأثيري بر جايگاه مذهب داشته است؟
    جامعه
    فرايند جهاني‌شدن و ظهور و گسترش رسانه‌هاي جديد چه تأثيري بر جايگاه مذهب داشته است؟
    ادعاي ما در اين نوشتار اين است که: فرايند جهاني‌شدن فرهنگي و گسترش رسانه‌هاي جديد اجتناب‌ناپذير است؛ وباوجود چالش‌ها و بحران‌هايي که به همراه دارد ، استفاده از اين فضا و امکانات تقويت‌کننده و مروج امت واحد اسلامي و زمينه‌ساز جهاني‌شدن اسلام خواهد بود.
      2017-02-21 09:23:34
    شاید واقعیت افزوده فناوری جایگزین آیفون باشد
    واقعیت افزوده
    شاید واقعیت افزوده فناوری جایگزین آیفون باشد
    از نظر من اهمیت واقعیت افزوده​ به اندازه‌ی گوشی‌های هوشمند زیاد است. گوشی هوشمند محصولی است که به همه تعلق دارد و نمی‌توان تصور کرد که آیفون محدود به کشور، موقعیت جغرافیایی یا فرهنگ خاصی باشد. من تصور می‌کنم واقعیت افزوده به همین اندازه بزرگ است
      2017-02-21 11:16:41
    برای آنهایی که نان را از غذای خود حذف کرده اند
    تندرستی
    برای آنهایی که نان را از غذای خود حذف کرده اند
    با توجه به این حقیقت که کربوهیدارت ها سطوح انتقال دهنده های عصبی سروتونین مغز که مسئول احساس خوب هستند را افزایش می دهند، هنگامی که آنها را از رژیم غذایی خود حذف می کنید، اضطراب را تجربه خواهید کرد.
      2017-02-21 09:31:00
    لطفا وضعیت حجم اینترنت اپراتورها و نحوه محاسبه  را به سامانه و شماره تلفن ۱۹۵ اعلام فرمایید
    جامعه
    لطفا وضعیت حجم اینترنت اپراتورها و نحوه محاسبه را به سامانه و شماره تلفن ۱۹۵ اعلام فرمایید
    وزیر ارتباطات از تشکیل کمیته‌ای برای بررسی وضعیت حجم اینترنت اپراتورها و نحوه محاسبه آن خبر داد. طی مدتی که از روی کار آمدن نسل سوم و چهارم ارتباطی می‌گذرد تعداد کاربران اینترنت موبایل به یک باره گسترش قابل توجهی پیدا کرده است.
      2017-02-21 08:55:00
    ‏کسب وکارها امروز به جای وام، فضای نفس کشیدن جدید می خواهند
    تازه های کسب و کار
    ‏کسب وکارها امروز به جای وام، فضای نفس کشیدن جدید می خواهند
    در ادامه حمایت از شرکت های دانش بنیان و محصولات داخلی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات عصر دوشنبه 2 اسفند 95 دومین تفاهمنامه میان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به امضا رسید.
      2017-02-21 08:27:00
    تلفن‌های همراه به زودی بدون لمس کردن و شارژ شدن با نور محیط، کنترل خواهند شد
    تازه های فناوری
    تلفن‌های همراه به زودی بدون لمس کردن و شارژ شدن با نور محیط، کنترل خواهند شد
    مونساب شیم (Moonsub Shim)، استاد دانشگاه ایلینوی در اوربانا-شامپاین ایالات متحده اظهار داشت که تلفن ها ی همراه از حالت نمایش اطلاعات صرف، بیشتر به سمتی می روند که به دستگاه‌های تعاملی تبدیل شوند.
      2017-02-20 20:56:04
    گامی موثر که محققین برای کاهش آسیب پذیری کشاورزان در مواجهه با سیل وخشکسالی برداشتند
    تازه های کسب و کار
    گامی موثر که محققین برای کاهش آسیب پذیری کشاورزان در مواجهه با سیل وخشکسالی برداشتند
    محققان در راستای پاسخ به درخواست سازمان یونسکو، برنامه ای را اجرا نموده اند که روشی برای جمع آوری اطلاعات گسترده آب و هوایی در سراسر آفریقا و آمریکای لاتین را فراهم می کند.
      2017-02-20 20:40:33
    آیا در کارآفریني موفق خواهید بود؟
    استارتاپ ها
    آیا در کارآفریني موفق خواهید بود؟
    هیچ کس نمی داند که آیا در کارش موفق می شود یا خیر اما به یقین نشانه هایی وجود دارند که مختص افراد موفق هستند. Mike Kapple چندین کسب و کار را در سال های عمرش تجربه کرده و با صدها کارآفرین هم کلام شده و متوجه تشابهاتی میان خود و دیگر کارآفرینان شده است.
      2017-02-20 14:00:00
    اگرحضور پررنگ در فضای مجازی را جدی نگیریم ، مطمئناً  در آینده شاهد صدمات جبران‌ناپذیری در زمینه ارتباطات و تبادل اطلاعات با جهان خارج ،خواهیم بود
    خانواده
    اگرحضور پررنگ در فضای مجازی را جدی نگیریم ، مطمئناً در آینده شاهد صدمات جبران‌ناپذیری در زمینه ارتباطات و تبادل اطلاعات با جهان خارج ،خواهیم بود
    این مطالعه به دنبال بررسی مفهوم‌شناسی فضای مجازی و استفاده از آن در ابعاد تربیتی - اسلامی آموزش‌وپرورش است...
      2017-02-20 12:26:00
    هدستی برای نابینایان
    واقعیت مجازی
    هدستی برای نابینایان
    نابینایی و کم بینایی مشکلاتی هستند که بیش از 300 میلیون نفر در سرتاسر جهان با آنها دست و پنجه نرم می کنند. حال خبر می رسد که یک کمپانی کانادایی هدستی با نام «ESight 3» توسعه داده و راه حلی برای مشکل اینگونه افراد ارائه داده است.
      2017-02-20 12:16:00
    ویروس ها صبح ها قویترند
    تندرستی
    ویروس ها صبح ها قویترند
    محققان دانشگاه کمبریج در مطالعه اخیرشان به این نتیجه رسیدند که سحرخیزی بیش از حد می‌تواند عوارض مختلفی برای سلامتی افراد داشته باشد.
      2017-02-20 11:54:00
    من مدیر عامل سابق گوگل، اشتباه کردم
    شخصیت ها
    من مدیر عامل سابق گوگل، اشتباه کردم
    «اریک اشمیت» رئیس هیئت مدیره آلفابت در سخنان اخیر خود در جریان کنفرانس امنیتی RSA سن فرانسیسکو به اشتباهش در زمینه آینده هوش مصنوعی اعتراف کرد. او که در ابتدا در مورد این فناوری تردید داشت، به تازگی نقش حیاتی آن را در به نتیجه رساندن اهداف کمپانی و پیشبرد اقتصاد جهانی درک کرده است.
      2017-02-20 10:57:00
    چرا بیشتر خانم های جوان زانو درد دارند؟
    تندرستی
    چرا بیشتر خانم های جوان زانو درد دارند؟
    جوان‌ها هم مانند افراد میانسال دچار درد زانو می‌شوند ولی دردهای زانو در جوانان در اثر آرتروز زانو نیست. معمولا درد مربوط به استخوانی به نام کشکک است که درست روی زانو و داخل تاندون عضله چهارسرران قرار گرفته است.
      2017-02-20 10:00:00
    اینطور کسب و کارتان را رونق دهید
    استارتاپ ها
    اینطور کسب و کارتان را رونق دهید
    امروزه تکنولوژی و فضای مجازی قدرت نفوذ زیادی در بین کاربران دارد، لذا نیاز ورود کسب وکارهای متفاوت در حوزه تبلیغات دیجیتال بیش از پیش دیده می شود در همین راستا “آسانک “، از سرویس های شرکت دانش بنیان پیک آسا اقدام به ارائه سرویس جدید تبلیغات اپلیکیشنی کرده است.
      2017-02-20 09:28:10