هر کمپانی که پدیده اینترنت اشیاء را جدی نگیرد، باخته است

 

اینترنت اشیاء (IOT) مورد استقبال بسیاری از شرکت‌های فناوری قرار گرفته است و حتی خودرو‌سازها نیز به آن علاقه نشان می‌دهند.

 این فناوری که به هوشمند‌سازی همه دستگاه‌ها و ابزار‌های پیرامون ما کمک می‌کند، می‌تواند زندگی راحت‌تر و لذت‌بخشی را برای انسان‌ها و حتی دیگر جانداران، خلق کند.

IOT اشیاء را به اینترنت متصل می‌کند و از این طریق انسان‌ها می‌توانند از راه دور آن‌ها را کنترل و برنامه‌ریزی کنند.

براساس پیش‌بینی‌های موسسات تحقیقاتی، به کمک این فناوری تا سال 2020 شاهد اتصال بیش‌از 50 میلیارد دستگاه به اینترنت خواهیم بود و ارزش این بازار از 8 تریلیون دلار فراتر خواهد رفت.

اگر چه کامپیوترها، لپ‌تاپ‌ها، موبایل‌ها و ساعت‌های هوشمند، در سال‌های نخست سهم قابل توجهی از وسایل حاضر در فضای IoT را به خود اختصاص می‌دهند، اما به تدریج انبوهی وسایل جدید به مجموعه ابزارهای قبلی اضافه خواهد شد. دستگاه آمازون اکو  نمونه‌ای از دستگاه‌هایی هستند که در بستر IoT حضور جدی دارند.

همچنین، دوربین‌های حفاظتی داخل ساختمان‌ها هم نمونه‌ دیگری از ابزارهایی هستند که در بستر IoT حضور داشته‌اند و البته به کمک تکنولوژی‌های ارتباطی جدید، حضورشان پررنگ‌تر هم شده است.

فرآیند ارسال داده‌ها در فناوری اینترنت اشیاء نیازی به تعامل انسان با انسان یا انسان با رایانه نخواهد داشت و داده‌ها به صورت خودکار و بر اساس تنظیمات انجام شده و در زمان‌های مشخص ارسال می‌گردند.

پدیده‌ اینترنت اشیاء یکی از هزاران نتیجه‌ گسترش اینترنت و البته توسعه‌ فناوری‌های بی‌سیم و سامانه‌های میکروالکترومکانیکی است. به‌دلیل قابلیت‌های فراوانی که در تعاملات ماشین با ماشین در فناوری اینترنت اشیاء موجود است، این پدیده تا به امروز در بخش‌های‌ صنعت، انرژی و گاز کاربرد فراوانی داشته ‌است.

سایر محصولات هوشمند، محصولاتی که قابلیت‌ برقراری ارتباط ماشین با ماشین را دارند، از قبیل لیبل‌های هوشمند، کنتورهای هوشمند نیز از فناوری اینترنت اشیاء سود می‌برند.

اما برخلاف همه ویژگی‌های مثبتی که این فناوری برای بشریت دارد، نقاط منفی نیز به همراه خواهد داشت. به گفته کارشناسان و افراد اهل فن، بدافزار‌ها و جاسوس‌افزارها در عصر اینترنت اشیاء بیش‌ از پیش خطرناک می‌شوند. دلیل این نگرانی را می‌توان افزایش حجم و گستردگی حملات اینترنتی که با سوءاستفاده از اتصال برخی ابزار جدید به اینترنت مانند دوربین‌های مداربسته صورت می‌گیرد، دانست.

تحلیل‌های موسسات خارجی نیز نشان می‌دهد که امنیت ضعیف ابزارهای ارتباطی و بی‌توجهی شرکت‌های سازنده به رفع آسیب‌پذیری‌های نرم افزاری و سخت‌افزاری آن‌ها موجب شده تا هکرها انبوهی از وسایل این چنینی را در قالب شبکه‌های «بات نت» برای ایجاد ترافیک مصنوعی روی سایت‌های هدف برای از دسترس خارج کردنشان به کار گیرند.

می‌توان تصور کرد که در آینده نزدیک و با اتصال خودروها به اینترنت، هکرها به آن‌ها نفوذ کرده و با از کار انداختن ترمز اتومبیل یا دستکاری سیستم تهویه مطبوع زمینه مجروح شدن یا حتی مرگ سرنشینان را فراهم آورند. از سوی دیگر با نفوذ بدافزارها به تاسیسات حساس کارخانه‌های هسته‌ای می‌توان زمینه تخریب آنها را به وجود آورد.

گوگل و اپل روی موفقیت این حوزه حساب کرده‌اند و این را می‌توانید از میلیاردها دلاری که گوگل برای توسعه این فناوری هزینه کرده است، دریابیم. اپل هم با خرید شرکت HomeKit SDK تصمیم‌ به توسعه این صنعت در محصولات خود دارد. مایکروسافت هم با «آزور» نشان داده، هر کمپانی که پدیده اینترنت اشیاء را جدی نگیرد، باخته است. تمام این‌ها نشان می‌دهد که آینده از آن اینترنت اشیاء بوده و بهتر است خود را به شیوه زندگی جدیدمان کم کم عادت دهیم.

به طور کلی می‌توان گفت اکثر شرکت‌های فعال در حوزه فناوری سرمایه‌گذاری زیادی روی این فناوری کرده‌اند و بدون‌شک  در آینده نزدیک شاهد رقابت تنگاتنگی بین غول‌های فناوری دنیا در این زمینه خواهیم بود.

منبع:اقتصادآنلاین - محمد ممتازپور

    نظرات

    "تخریب خلاقانه"در سیلیکون ولی
    شرکت ها و برندها
    "تخریب خلاقانه"در سیلیکون ولی
    اگرچه سیلیکون ولی، دستاوردهای تحول آفرینی زیادی را به دنیای دیجیتال عرضه کرده، اما به طور خطرناکی به یک کارخانه تک محصولی مردان سفیدپوست و نخبه کامپیوتر تبدیل شده است.
      2018-10-05 16:25:00
    کناره گیری ایلان ماسک
    شخصیت ها
    کناره گیری ایلان ماسک
    اگر توافق به‌دست آمده طبق برنامه پیش برود، ماسک باید ظرف 45 روز از مقام ریاست هیئت مدیره کناره‌گیری کند و حداقل تا سه سال بعد از آن نمی‌تواند برای این پست انتخاب شود.
      2018-10-02 07:40:09
    استارتاپ ناب ،جذاب‌ترین بازیگر دنیای کارآفرینی
    تازه های کسب و کار
    استارتاپ ناب ،جذاب‌ترین بازیگر دنیای کارآفرینی
    این متدولوژی به شما می‌گوید، فرآیند آزمایش را به جای برنامه‌ریزی سنگین، بازخورد مشتری را به جای شهود و طراحی تکرار شدنی را به جای راه‌کار سنتی توسعه "طرحی کامل و عالی در ابتدا" مورد استفاده قرار دهید.
      2018-10-02 06:58:00