چرا "محتوا" پادشاه است؟

افراد شاغل در حوزه بازاریابی محتوایی، متخصصان سئو و نویسندگان مطالب فنی بارها و بارها اصطلاح «محتوا پادشاه است» را دیده‌اند. اگر این عبارت را جست‌وجو کنید، گوگل صدها سایت و وبلاگ به شما معرفی می‌کند که هر یک از آن‌ها تولید محتوا را ستایش کرده و به شما مزایای بالقوه تولید محتوا را یاد آور می‌شوند. اما برای من پرسش بدیهی‌تری وجود دارد که ما به چه نوع مطلبی محتوا می‌گوییم، چه کسی را کارشناس محتوا بر می‌شماریم و چرا به تولید محتوا نیاز داریم؟

حدس می‌زنم پاسخ به این پرسش کوتاه برای شما جالب‌تر از صحبت درباره آخرین تحولات روز دنیای فناوری است. برای هر کسب‌وکاری از یک استارت‌آپ تازه تاسیس در ایران گرفته تا شرکت بزرگی همچون مایکروسافت، تولید محتوایی با بهترین کیفیت حائز اهمیت است. به دلیل این‌که محتوای خوب موفقیت را به همراه می‌آورد. آیا به دنبال مطلب خاصی هستید؟ گوگل تنها در چند ثانیه میلیون‌ها مطلب به زبان‌های مختلف را به شما نشان می‌دهد. 
پس جای تعجب نیست که مردم همواره به دنبال ناب‌ترین و دقیق‌ترین سایت‌ها هستند. به شخصه تصور می‌کنم که خلق محتوا بیش از آن‌که یک کار تجربی یا فنی باشد، بیشتر یک هنر است. تولید محتوا رویکردی است که به مراتب مفصل‌تر از نوشتن یک مطلب ساده است. زمانی که تصمیم می‌گیرید محتوایی را خلق کنید، در عمل هر سه کار نوشتن، اصلاح کردن و تبدیل کردن متن به محتوایی قابل فهم را باید در یک زمان انجام دهید. ترکیب این سه رکن با یکدیگر به شما اجازه می‌دهند به بهترین شکل اطلاعاتی را در ارتباط با محصولات، سرویس‌ها و حتی برند تجاری‌تان به مخاطب انتقال دهید.

همان‌گونه که اشاره کردیم شرکت‌های بزرگی همچون مایکروسافت نیز برای حفظ مشتریان فعلی و جذب مشتریان دیگر مجبورند محتوایی را برای مخاطب هدف آماده کنند تا برجسته‌ترین ویژگی‌های محصولاتی را که آماده کرده‌اند، به تصویر بکشند. با این اوصاف، چه کسی را باید خالق محتوا یا در اصطلاح رایج کارشناس تولید محتوا توصیف کنیم؟

یک کارشناس تولید محتوا را باید فردی در نظر بگیریم که به‌طور هم زمان می تواند محتوایی را خلق کرده و محتوای تولید شده ‌را در رسانه‌های مختلف منتشر کند. در حالت خاص، این شخص تنها روی گروه‌ خاصی از مردم متمرکز شده و برای این گروه محتوا آماده می‌کند. آماده‌سازی محتوا برای پست‌های وبلاگی یا سایت‌های خبری/تحلیلی، آماده‌سازی خبرنامه‌های ایمیلی، بازاریابی تصویری و حتی نگارش کتاب را می‌توان از جمله کارهای یک تولیدکننده محتوا در نظر گرفت. اکنون به یک پرسش مهم می‌رسیم: آیا تولیدمحتوا آن‌گونه که اغلب سایت‌ها اعلام می‌دارند تاثیر مثبتی بر کسب‌وکارها دارد یا مطالب منتشر شده در این ارتباط تنها جنبه تبلیغاتی دارند؟

بدون شک، محتوای خوب رمز موفقیت یک کسب‌وکار است. اما اجازه دهید برای صحبت‌های خودم دلایلی را که در ذهن دارم، مطرح کنم.

زمانی که با یک تیم طراحی وب‌سایت قراردادی منعقد می‌کنید و در ادامه به طراح گرافیکی سایت اعلام می‌دارید که از چه عناصری باید استفاده شود و چینش عناصر روی صفحه باید به چه شکلی انجام شود، در حقیقت در حال آما‌ده‌سازی و نشان دادن برند تجاری خودتان هستید. اما زمانی که تصمیم می‌گیرید کالا یا خدماتی را به مشتریان عرضه کنید، به‌طوری که مشتریان ترغیب شوند از محصولات تجاری شما استفاده کنند، مجبور می‌شوید تا محتوایی اثربخش تولید کنید. در این حوزه با دو مفهوم بازاریابی تصویری برای اولین تعامل و بازاریابی محتوایی برای اثرگذاری طولانی مدت سروکار خواهید داشت. اما کاری که شما با خلق محتوا انجام می‌دهید، در عمل فراتر از یک تبلیغ ساده است. شما با این‌کار در حال ساخت یک کانال ارتباطی هستید. کانالی که اجازه می‌دهد مخاطبان صدای شما و داستان شخصی شما را به بهترین شکل بشنوند. کاری که یک محتوای خوب برای سایت شما انجام می‌دهد، افزایش آمار بازدیدکنندگان سایت است. البته افزایش آمار بازدیدها خود یک مقوله مفصل است که بیشتر به مباحث سئو باز می‌گردد. اما چگونه می‌توانیم یک محتوای خوب آماده کنیم؟

یک محتوای اثرگذار در شش مرحله آماده می‌شود:

  • مرحله اول با یک ایده آغاز می‌شود؛
  • مرحله دوم فارغ از این‌که تا چه اندازه در مورد ایده‌تان اطلاعات دارید، به بحث پژوهش اختصاص پیدا می‌کند؛
  • مرحله سوم، باید محتوای خود را جهت‌دهی کنید. محتوا باید کوتاه یا طولانی، جدی یا شوخ‌طبعانه، بصری، متنی یا ویدیویی باشد؛
  • مرحله چهارم، باید عنوان شفافی برای محتوای خود انتخاب کنید. تجربه شخصی من نشان داده که بیش از 70 درصد مردم تنها از طریق یک عنوان خوب ترغیب می‌شوند تا مقاله‌ای را مطالعه کنند؛
  • مرحله پنجم، باید مقدمه‌ای برای محتوای خود آماده کنید. سعی کنید در مقدمه از جذاب‌ترین جملات که خواننده را ترغیب می‌کند محتوا را تا انتها بخواند استفاده کنید؛
  • مرحله ششم محتوای خود را بازبینی کنید. تمرکز زیاد روی یک متن باعث می‌شود تا یکسری معایب پنهان باقی بمانند. بازهم پیشنهاد شخصی من این است، متنی را که نوشته‌اید با صدای بلند برای خودتان بخوانید تا اگر جمله نامفهومی یا اشتباه نگارشی داشته‌اید، آن‌را برطرف کنید.

یادداشتی که خواندید برای شما جالب بود؟ اگر این‌گونه است شما در حال خواندن یک محتوای اثرگذار بوده‌اید! به همین سادگی!

منبع:ماهنامه شبکه211(حمیدرضا تائبی)

    نظرات

    سفر در زمان
    فناوریهای برتر
    سفر در زمان
    تحقیقات جدید جامعه علمی را در مورد برگشت جریان زمان در سیستم‌های کوانتومی هیجان زده کرده است.
      2019-03-21 10:26:05
    پیوند اپلیکیشن ها
    تازه های فناوری
    پیوند اپلیکیشن ها
    موضع مارک زاکربرگ، مؤسس و مدیرعامل فیس‌بوک ،نشان می‌دهد این خبر صحت داشته و در آینده‌ای نزدیک به واقعیت خواهد پیوست.
      2019-03-15 08:04:00
    اینترنت دو تکه شده است
    فضای مجازی
    اینترنت دو تکه شده است
    در چین استفاده از گوگل به یک درصد نیز نمی‌رسد و این در حالی است که در اروپا ۹۵ درصد و در آمریکا ۸۷ درصد از کاربران از گوگل استفاده می‌کنند.
      2019-03-11 09:24:04
    کاربران فضای مجازی فریب نخورند
    دانش روز
    کاربران فضای مجازی فریب نخورند
    این روش، یکی از حملات سایبری شناخته شده مبتنی بر مهندسی اجتماعی است که با فریب دادن کاربران موردنظر ،اطلاعات محرمانه و خصوصی آنهاتوسط خودشان در اختیارعامل نفوذی قرار می گیرد.
      2019-03-09 16:06:00
    چالش مرموز
    خانواده
    چالش مرموز
    بهتر است پیش از هرگونه پیش داوری، خطرات موجود در فضای مجازی را بدرستی ارزیابی کرده و درباره خطراتی که هنوز تأیید نشده است اظهارنظر نکنیم.
      2019-03-05 10:15:00