"ترتون "باسرمایه‌ای هدفمند،وارد بازی های رایانه ای می شود

 مدیرعامل سابق پلی‌استیشن و یکی از باتجربه‌ترین فعالان صنعت گیم جهان حالا با تاسیس یک شرکت، تمرکز بیشتری روی بازی‌های ویدئویی کرده است. «جک ترتون» به‌تازگی شرکت Interactive Gaming Ventures را راه‌اندازی کرده است با این هدف که بتواند از طریق تامین سرمایه و کمک‌های مدیریتی، با توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدئویی همکاری نزدیک‌تری داشته باشد.

برخلاف الگوی سنتی انتشار بازی‌های ویدئویی، این شرکت مانند یک شرکت منتشر کننده عمل می‌کند. در حقیقت اگر در طول سی سال گذشته با هرکدام از کنسول‌های بازی پلی‌استیشن بازی کرده باشید، با شیوه کار جک ترتون آشنا هستید.

او که یکی از کارمندان قدیمی شرکت سونی است، پیش از آنکه سونی بخواهد به شکل جدی در صنعت بازی‌های ویدئویی فعالیت کند، کارش را در بخش پلی‌استیشن آغاز کرد. در نهایت اوبه‌عنوان رئیس و مدیرعامل گروهپلی‌استیشن،دورهکاریخودشدرغوللوازم مصرفی الکترونیک ژاپن یعنی سونی را در سال ۲۰۱۴ پایان داد. 

حالا او با تاسیس شرکت Interactive Gaming Ventures سعی دارد روی بازی‌های کوچک و نه چندان شناخته‌شده‌ای تمرکز کند تا با کمک شرکتش بتوانند با موفقیت به بازار بیایند.  ترتون در این مورد گفته است: «ما یک شرکت سرمایه‌گذاری مستقل در حوزه گیمینگ را ایجاد کرده‌ایم تا با درک دقیق‌تر از اکوسیستم این صنعت بتوانیم زمینه رشد آینده آن را فراهم کنیم.

ما انجام دو یا سه پروژه در هر سال را در برنامه کاری خودمان داریم تا بتوانیم با توسعه‌دهندگان موفق این صنعت از نزدیک همکاری داشته باشیم. این در حالی است که توسعه‌دهندگان نه چندان شناخته شده‌ای که پتانسیل خوبی برای حضور در این بازار را دارند، شناسایی کرده و به آنها برای ورود به بازار گیم کمک خواهیم کرد. در واقع کمک ما به این افراد تنها از طریق سرمایه‌گذاری نبوده، بلکه با ارائه راهکارهای درست مدیریتی هم انجام می‌شود تا بتوانند با سرعت بیشتری به کسب‌وکارشان رونق  بدهند.»

این ایده روی کاغذ شبیه به آن است که ترتون یک شرکت منتشرکننده بازی‌های ویدئویی درست مانند EA را راه‌اندازی کرده باشد؛ اما شرکت تازه تاسیس او تفاوت‌های کلیدی و مهمی با الگوی ناشران سنتی بازی‌های ویدئویی دارد. به‌عنوان مثال شرکت Interactive Gaming Ventures حقوق بازی را بعد از انتشار آن در مالکیت خودش درنمی‌آورد. ترتون می‌گوید: «تمایل ما فقط به انتشار خود بازی است. ما در بازی سرمایه‌گذاری می‌کنیم و حقوق و مالکیت معنوی آن در اختیار توسعه‌دهنده آن قرار می‌گیرد. به این ترتیب توسعه‌دهنده بازی تمام فرآیند توسعه آن را کنترل و مدیریت می‌کند.»

این روند منطقی به نظر می‌رسد. ناشران سنتی بازی‌های ویدئویی مانند EA یا Activision، انتشار بازی یک استودیوی مستقل را به عهده می‌گرفتند، در مقابل آنکه حقوق معنوی آن بازی را در اختیار و مالکیت خودشان بگیرند.  آن استودیو بازی تنها برای پروژه توسعه آن بازی دستمزد می‌گرفت و وقتی که پروژه به پایان می‌رسید، ناشر تمام حقوق بازی را در اختیار داشت. روند کار Interactive Gaming Ventures اما به این صورت است که توسعه‌دهنده بازی تمام حقوق معنوی بازی را در اختیار خواهد داشت و کنترل جریان توسعه پروژه را هم به دست می‌گیرد. ترتون می‌گوید: «ما حمایت مالی مورد نیاز توسعه‌دهندگان در مراحل مهم را ارائه می‌دهیم. اما وقتی که بازی به‌طور کامل روانه بازار شد، ما تنها یک درصد از درآمد فروش آن را در مقابل سرمایه‌گذاری که انجام داده‌ایم، می‌گیریم و امیدواریم که موفقیت آن بازی در بازار را در کنار یکدیگر جشن بگیریم.»

ترتون در این تجارت جدید تنها نیست. او با «دوگ کندی» مدیرعامل Studio Wildcard کار می‌کند؛ مردی که اخیرا به خاطر بازی جالب و محبوبش برای بقا یعنی Ark: Survival Evolved شناخته می‌شود.  روند موفقیت این بازی از عرضه نسخه اولیه تا ورود جدی به بازار، همان مدل کاری شرکت Interactive Gaming Ventures را دنبال کرده است. ترتون اعلام کرده است: «ما به دنبال سرمایه‌گذاری در دو یا سه پروژه در هر سال هستیم که احتمالا چیزی بین یک تا پنج میلیون دلار برای هر پروژه هزینه دربر خواهد داشت. 

این سرمایه‌گذاری در پروژه‌های متعلق به استودیوهایی انجام می‌شود که قبلا درباره موفقیت‌های تجاری آن داستان‌هایی شنیده باشیم.» گویا ترتون به دنبال بازی‌هایی است که ابتدا برای بازی روی کامپیوترهای شخصی ارائه می‌شوند و سپس به کنسول‌های بازی راه پیدا می‌کنند. این راهی است که در طول ۱۰ سال گذشته بسیاری از بازی‌های بزرگ و موفق بازار مانند PlayerUnknown’s Battlegrounds و Minecraft طی کرده‌اند.

حالا بسیاری از توسعه‌دهندگان و فعالان صنعت بازی‌های ویدئویی منتظر ورود رسمی شرکت Interactive Gaming Ventures به این صنعت هستند و ترتون ظاهرا تصمیم دارد این کار را در کنفرانس سالانه توسعه‌دهندگان بازی که هفته آینده در سانفرانسیسکو برگزار می‌شود، انجام بدهد.

منبع:دنیای اقتصاد 

    نظرات

    از کدام "اپلیکیشن ها"دوری کنیم؟
    نرم افزارها
    از کدام "اپلیکیشن ها"دوری کنیم؟
    کاربران گوشی‌های هوشمند هر روز بارها و بارها اپلیکیشن‌های مختلفی را کنترل می‌کنند و ساعت‌ها از آنها استفاده می‌کنند ولی به نظر می‌رسد حذف برخی از این اپلیکیشن‌ها کیفیت زندگی شخصی و حرفه‌ای را ارتقا دهد.
      2020-01-02 09:42:00
    فضای سایبری،بستر جنگ نرم
    معرفی کتاب
    فضای سایبری،بستر جنگ نرم
    در این کتاب عملکرد دستگاه سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا در جهت استفاده از فضای سایبری به منظور تأثیرگذاری بر افکار عمومی کاربران ایرانی اینترنت مورد بررسی قرار گرفته است.
      2020-01-02 09:08:36
    قابلیت های واتس آپ در 2020
    رسانه های اجتماعی
    قابلیت های واتس آپ در 2020
    تعداد کاربران واتس‌آپ در مقایسه با رقبایی نظیر فیس‌بوک مسنجر (1.3 میلیارد نفر کاربر فعال ماهانه)، وی‌چت (1.112 میلیارد نفر کاربر) و اینستاگرام (1 میلیارد کاربر) به‌مراتب بیش‌تر است.
      2020-01-01 10:17:54
    انگلیس و چالش هوآوی
    شرکت ها و برندها
    انگلیس و چالش هوآوی
    گزارش های مختلف از انگلیس نشان می دهد مقامات امنیتی به نخست وزیر کشور چراغ سبز داده اند تا از تجهیزات هواوی در شبکه۵G این کشور استفاده کند.
      2019-12-31 10:17:02
    چشمان شهر
    دانش روز
    چشمان شهر
    بسیاری از صاحب نظران و متخصصان امور سیاسی و اجتماعی که از تبعات خطرناک همه گیر شدن این فناوری نگران هستند، می‌گویند از اینکه دولت چین فرصتی برای بحث و تبادل نظر در این زمینه با استفاده از هنر به وجود آورده خرسند هستند. آورده خرسند هستند.
      2019-12-27 09:32:02
    بزرگترین اینترانت جهان
    اینترنت
    بزرگترین اینترانت جهان
    قرار است وزیر ارتباطات روسیه گزارشی درباره نتایج آزمایش ها جهت بررسی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، تهیه کند.
      2019-12-25 09:00:48
    ادعای سنگین اپل
    شرکت ها و برندها
    ادعای سنگین اپل
    برای شرکت در این طرح فرد ابتدا باید گزارشی مختصر و مفید از مشکلی که در سیستم پیدا کرده است، به همراه نمونه کار، بنویسد و برای شرکت ارسال کند.
      2019-12-24 09:50:52
    اینترنت دراستخدام چین
    اینترنت
    اینترنت دراستخدام چین
    قرار است این قوانین از یکم مارس اجرایی شوند. این درحالی است که براساس قوانین جدید مدیریت حساب های کاربری، فرایندهای ثبت نام، کنترل محتوا و شایعات نیز سختگیرانه تر می شود.
      2019-12-23 11:28:11
    پاشنه آشیل آمازون
    شرکت ها و برندها
    پاشنه آشیل آمازون
    این مجموعه که طی یک دهه اخیر به یکی از مهم‌ترین شرکت‌ها تبدیل شده، در ده سال آینده به مهم‌ترین شرکت جهان مبدل خواهد شد.
      2019-12-16 09:13:29
    قراردادی برای "وب"
    اینترنت
    قراردادی برای "وب"
    تیم برنرز لی مخترع "وب"از دولت ها، شرکت ها و مردم خواسته به این برنامه عمل کنند.اومی گوید: قدرت وب زندگی مردم را دگرگون می کند. اما اگر اکنون وارد عمل نشویم و از سواستفاده از وب جلوگیری نکنیم در معرض خطر قرار می گیریم.
      2019-11-26 09:04:56