"ترتون "باسرمایه‌ای هدفمند،وارد بازی های رایانه ای می شود

 مدیرعامل سابق پلی‌استیشن و یکی از باتجربه‌ترین فعالان صنعت گیم جهان حالا با تاسیس یک شرکت، تمرکز بیشتری روی بازی‌های ویدئویی کرده است. «جک ترتون» به‌تازگی شرکت Interactive Gaming Ventures را راه‌اندازی کرده است با این هدف که بتواند از طریق تامین سرمایه و کمک‌های مدیریتی، با توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدئویی همکاری نزدیک‌تری داشته باشد.

برخلاف الگوی سنتی انتشار بازی‌های ویدئویی، این شرکت مانند یک شرکت منتشر کننده عمل می‌کند. در حقیقت اگر در طول سی سال گذشته با هرکدام از کنسول‌های بازی پلی‌استیشن بازی کرده باشید، با شیوه کار جک ترتون آشنا هستید.

او که یکی از کارمندان قدیمی شرکت سونی است، پیش از آنکه سونی بخواهد به شکل جدی در صنعت بازی‌های ویدئویی فعالیت کند، کارش را در بخش پلی‌استیشن آغاز کرد. در نهایت اوبه‌عنوان رئیس و مدیرعامل گروهپلی‌استیشن،دورهکاریخودشدرغوللوازم مصرفی الکترونیک ژاپن یعنی سونی را در سال ۲۰۱۴ پایان داد. 

حالا او با تاسیس شرکت Interactive Gaming Ventures سعی دارد روی بازی‌های کوچک و نه چندان شناخته‌شده‌ای تمرکز کند تا با کمک شرکتش بتوانند با موفقیت به بازار بیایند.  ترتون در این مورد گفته است: «ما یک شرکت سرمایه‌گذاری مستقل در حوزه گیمینگ را ایجاد کرده‌ایم تا با درک دقیق‌تر از اکوسیستم این صنعت بتوانیم زمینه رشد آینده آن را فراهم کنیم.

ما انجام دو یا سه پروژه در هر سال را در برنامه کاری خودمان داریم تا بتوانیم با توسعه‌دهندگان موفق این صنعت از نزدیک همکاری داشته باشیم. این در حالی است که توسعه‌دهندگان نه چندان شناخته شده‌ای که پتانسیل خوبی برای حضور در این بازار را دارند، شناسایی کرده و به آنها برای ورود به بازار گیم کمک خواهیم کرد. در واقع کمک ما به این افراد تنها از طریق سرمایه‌گذاری نبوده، بلکه با ارائه راهکارهای درست مدیریتی هم انجام می‌شود تا بتوانند با سرعت بیشتری به کسب‌وکارشان رونق  بدهند.»

این ایده روی کاغذ شبیه به آن است که ترتون یک شرکت منتشرکننده بازی‌های ویدئویی درست مانند EA را راه‌اندازی کرده باشد؛ اما شرکت تازه تاسیس او تفاوت‌های کلیدی و مهمی با الگوی ناشران سنتی بازی‌های ویدئویی دارد. به‌عنوان مثال شرکت Interactive Gaming Ventures حقوق بازی را بعد از انتشار آن در مالکیت خودش درنمی‌آورد. ترتون می‌گوید: «تمایل ما فقط به انتشار خود بازی است. ما در بازی سرمایه‌گذاری می‌کنیم و حقوق و مالکیت معنوی آن در اختیار توسعه‌دهنده آن قرار می‌گیرد. به این ترتیب توسعه‌دهنده بازی تمام فرآیند توسعه آن را کنترل و مدیریت می‌کند.»

این روند منطقی به نظر می‌رسد. ناشران سنتی بازی‌های ویدئویی مانند EA یا Activision، انتشار بازی یک استودیوی مستقل را به عهده می‌گرفتند، در مقابل آنکه حقوق معنوی آن بازی را در اختیار و مالکیت خودشان بگیرند.  آن استودیو بازی تنها برای پروژه توسعه آن بازی دستمزد می‌گرفت و وقتی که پروژه به پایان می‌رسید، ناشر تمام حقوق بازی را در اختیار داشت. روند کار Interactive Gaming Ventures اما به این صورت است که توسعه‌دهنده بازی تمام حقوق معنوی بازی را در اختیار خواهد داشت و کنترل جریان توسعه پروژه را هم به دست می‌گیرد. ترتون می‌گوید: «ما حمایت مالی مورد نیاز توسعه‌دهندگان در مراحل مهم را ارائه می‌دهیم. اما وقتی که بازی به‌طور کامل روانه بازار شد، ما تنها یک درصد از درآمد فروش آن را در مقابل سرمایه‌گذاری که انجام داده‌ایم، می‌گیریم و امیدواریم که موفقیت آن بازی در بازار را در کنار یکدیگر جشن بگیریم.»

ترتون در این تجارت جدید تنها نیست. او با «دوگ کندی» مدیرعامل Studio Wildcard کار می‌کند؛ مردی که اخیرا به خاطر بازی جالب و محبوبش برای بقا یعنی Ark: Survival Evolved شناخته می‌شود.  روند موفقیت این بازی از عرضه نسخه اولیه تا ورود جدی به بازار، همان مدل کاری شرکت Interactive Gaming Ventures را دنبال کرده است. ترتون اعلام کرده است: «ما به دنبال سرمایه‌گذاری در دو یا سه پروژه در هر سال هستیم که احتمالا چیزی بین یک تا پنج میلیون دلار برای هر پروژه هزینه دربر خواهد داشت. 

این سرمایه‌گذاری در پروژه‌های متعلق به استودیوهایی انجام می‌شود که قبلا درباره موفقیت‌های تجاری آن داستان‌هایی شنیده باشیم.» گویا ترتون به دنبال بازی‌هایی است که ابتدا برای بازی روی کامپیوترهای شخصی ارائه می‌شوند و سپس به کنسول‌های بازی راه پیدا می‌کنند. این راهی است که در طول ۱۰ سال گذشته بسیاری از بازی‌های بزرگ و موفق بازار مانند PlayerUnknown’s Battlegrounds و Minecraft طی کرده‌اند.

حالا بسیاری از توسعه‌دهندگان و فعالان صنعت بازی‌های ویدئویی منتظر ورود رسمی شرکت Interactive Gaming Ventures به این صنعت هستند و ترتون ظاهرا تصمیم دارد این کار را در کنفرانس سالانه توسعه‌دهندگان بازی که هفته آینده در سانفرانسیسکو برگزار می‌شود، انجام بدهد.

منبع:دنیای اقتصاد 

    نظرات

    سیستم‌عامل Hongmeng OS 2.0 رونمایی شد
    بازاریابی و بازارسازی
    سیستم‌عامل Hongmeng OS 2.0 رونمایی شد
    وانگ چنگ‌لو؛ رئیس دپارتمان نرم‌افزاری هواوی:امروزه ما برای پیشی گرفتن در زمینه ساخت اکوسیستم مبتنی بر تلفن‌همراه و حوزه صنعت ارتباطات به فرصتی فوق‌العاده دست یافته‌ایم وچشم‌اندازهای بسیار بزرگی پیش روی ما قرار دارند.”
      2020-09-14 12:15:05
    گامی رو به جلو درموسسه RMIT
    تازه های فناوری
    گامی رو به جلو درموسسه RMIT
    این پوست مصنوعی با استفاده از یک لایه الکترونیکی نازک تولید شده است. این لایه مجهز به سنسورهای سنجش فشار، پوشش‌های واکنش‌دهنده به دما و یک سلول حافظه شبه مغز است.
      2020-09-07 10:54:54
    سامسونگ دیگرلاف نمی زند
    شرکت ها و برندها
    سامسونگ دیگرلاف نمی زند
    این فناوری جدید نه‌تنها موجب برتری سامسونگ نسبت به سایر رقبای خود در این صنعت می‌شود بلکه "مانع اصلی توسعه" در مقیاس‌گذاری رم را نیز برطرف می‌کند
      2020-09-06 13:14:51
    هوشمند سازی مدارس سرعت می گیرد
    تازه های کسب و کار
    هوشمند سازی مدارس سرعت می گیرد
    ما برای تشویق کسب و کارها و استارتاپ‌ها به جهت ورود به حوزه خدمات و محتوای آموزشی، اعطای وام را در اولویت قرار داده‌ایم. همچنین اختصاص فضای کاری مشترک نیز برای رشد و شکوفایی شرکت‌های نوپا در دستور کار قرار گرفته است.
      2020-09-04 11:23:36
    جایگاه ایران درحکمرانی برفضای مجازی
    فناوریهای برتر
    جایگاه ایران درحکمرانی برفضای مجازی
    باتوسعه پروژه‌هایی که با مفهوم اینترنت بدون مرز توسط اسپیس ایکس، آمازون و گوگل طراحی شده و نیز سرویس‌های جدید نسل‌های آینده تلفن همراه، دیگرامکان "رگولاتوری" روی اینترنت وجود نخواهد داشت.
      2020-09-01 15:13:53
    رشدسرمایه گذاری در حوزه"هوش مصنوعی"
    فناوریهای برتر
    رشدسرمایه گذاری در حوزه"هوش مصنوعی"
    آمریکا مدعی ساخت اینترنت کوانتومی و تبدیل شدن به یک ابرقدرت فنی است. بررسی‌های مؤسسه تحقیقاتی آی دی سی نشان می‌دهد صرف هزینه در حوزه هوش مصنوعی در منطقه خاورمیانه و آفریقا نیزدر سال ۲۰۲۰ رشد چشمگیری خواهد داشت.
      2020-08-26 09:54:00
    دانشمندان علیه دانشمندان
    دانش روز
    دانشمندان علیه دانشمندان
    همین نگرانی‌ها ۲۳۰ دانشمند از ۴۰ کشور جهان را بر آن داشت که بیانیه‌ای مشترک در مورد تبعات انسانی و زیست محیطی توسعه این تکنولوژی منتشر کنند.
      2020-08-24 10:17:23
    نسل جدید نمایشگرها
    نوآوری
    نسل جدید نمایشگرها
    این نمایشگرها را می‌توان در بخش‌های تجاری مختلف مانند پنجره‌های بزرگ مغازه‌ها یا نمای خارجی ساختمان و همچنین نمایشگاه‌ها استفاده کرد.
      2020-08-23 11:09:18