"ترتون "باسرمایه‌ای هدفمند،وارد بازی های رایانه ای می شود

 مدیرعامل سابق پلی‌استیشن و یکی از باتجربه‌ترین فعالان صنعت گیم جهان حالا با تاسیس یک شرکت، تمرکز بیشتری روی بازی‌های ویدئویی کرده است. «جک ترتون» به‌تازگی شرکت Interactive Gaming Ventures را راه‌اندازی کرده است با این هدف که بتواند از طریق تامین سرمایه و کمک‌های مدیریتی، با توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدئویی همکاری نزدیک‌تری داشته باشد.

برخلاف الگوی سنتی انتشار بازی‌های ویدئویی، این شرکت مانند یک شرکت منتشر کننده عمل می‌کند. در حقیقت اگر در طول سی سال گذشته با هرکدام از کنسول‌های بازی پلی‌استیشن بازی کرده باشید، با شیوه کار جک ترتون آشنا هستید.

او که یکی از کارمندان قدیمی شرکت سونی است، پیش از آنکه سونی بخواهد به شکل جدی در صنعت بازی‌های ویدئویی فعالیت کند، کارش را در بخش پلی‌استیشن آغاز کرد. در نهایت اوبه‌عنوان رئیس و مدیرعامل گروهپلی‌استیشن،دورهکاریخودشدرغوللوازم مصرفی الکترونیک ژاپن یعنی سونی را در سال ۲۰۱۴ پایان داد. 

حالا او با تاسیس شرکت Interactive Gaming Ventures سعی دارد روی بازی‌های کوچک و نه چندان شناخته‌شده‌ای تمرکز کند تا با کمک شرکتش بتوانند با موفقیت به بازار بیایند.  ترتون در این مورد گفته است: «ما یک شرکت سرمایه‌گذاری مستقل در حوزه گیمینگ را ایجاد کرده‌ایم تا با درک دقیق‌تر از اکوسیستم این صنعت بتوانیم زمینه رشد آینده آن را فراهم کنیم.

ما انجام دو یا سه پروژه در هر سال را در برنامه کاری خودمان داریم تا بتوانیم با توسعه‌دهندگان موفق این صنعت از نزدیک همکاری داشته باشیم. این در حالی است که توسعه‌دهندگان نه چندان شناخته شده‌ای که پتانسیل خوبی برای حضور در این بازار را دارند، شناسایی کرده و به آنها برای ورود به بازار گیم کمک خواهیم کرد. در واقع کمک ما به این افراد تنها از طریق سرمایه‌گذاری نبوده، بلکه با ارائه راهکارهای درست مدیریتی هم انجام می‌شود تا بتوانند با سرعت بیشتری به کسب‌وکارشان رونق  بدهند.»

این ایده روی کاغذ شبیه به آن است که ترتون یک شرکت منتشرکننده بازی‌های ویدئویی درست مانند EA را راه‌اندازی کرده باشد؛ اما شرکت تازه تاسیس او تفاوت‌های کلیدی و مهمی با الگوی ناشران سنتی بازی‌های ویدئویی دارد. به‌عنوان مثال شرکت Interactive Gaming Ventures حقوق بازی را بعد از انتشار آن در مالکیت خودش درنمی‌آورد. ترتون می‌گوید: «تمایل ما فقط به انتشار خود بازی است. ما در بازی سرمایه‌گذاری می‌کنیم و حقوق و مالکیت معنوی آن در اختیار توسعه‌دهنده آن قرار می‌گیرد. به این ترتیب توسعه‌دهنده بازی تمام فرآیند توسعه آن را کنترل و مدیریت می‌کند.»

این روند منطقی به نظر می‌رسد. ناشران سنتی بازی‌های ویدئویی مانند EA یا Activision، انتشار بازی یک استودیوی مستقل را به عهده می‌گرفتند، در مقابل آنکه حقوق معنوی آن بازی را در اختیار و مالکیت خودشان بگیرند.  آن استودیو بازی تنها برای پروژه توسعه آن بازی دستمزد می‌گرفت و وقتی که پروژه به پایان می‌رسید، ناشر تمام حقوق بازی را در اختیار داشت. روند کار Interactive Gaming Ventures اما به این صورت است که توسعه‌دهنده بازی تمام حقوق معنوی بازی را در اختیار خواهد داشت و کنترل جریان توسعه پروژه را هم به دست می‌گیرد. ترتون می‌گوید: «ما حمایت مالی مورد نیاز توسعه‌دهندگان در مراحل مهم را ارائه می‌دهیم. اما وقتی که بازی به‌طور کامل روانه بازار شد، ما تنها یک درصد از درآمد فروش آن را در مقابل سرمایه‌گذاری که انجام داده‌ایم، می‌گیریم و امیدواریم که موفقیت آن بازی در بازار را در کنار یکدیگر جشن بگیریم.»

ترتون در این تجارت جدید تنها نیست. او با «دوگ کندی» مدیرعامل Studio Wildcard کار می‌کند؛ مردی که اخیرا به خاطر بازی جالب و محبوبش برای بقا یعنی Ark: Survival Evolved شناخته می‌شود.  روند موفقیت این بازی از عرضه نسخه اولیه تا ورود جدی به بازار، همان مدل کاری شرکت Interactive Gaming Ventures را دنبال کرده است. ترتون اعلام کرده است: «ما به دنبال سرمایه‌گذاری در دو یا سه پروژه در هر سال هستیم که احتمالا چیزی بین یک تا پنج میلیون دلار برای هر پروژه هزینه دربر خواهد داشت. 

این سرمایه‌گذاری در پروژه‌های متعلق به استودیوهایی انجام می‌شود که قبلا درباره موفقیت‌های تجاری آن داستان‌هایی شنیده باشیم.» گویا ترتون به دنبال بازی‌هایی است که ابتدا برای بازی روی کامپیوترهای شخصی ارائه می‌شوند و سپس به کنسول‌های بازی راه پیدا می‌کنند. این راهی است که در طول ۱۰ سال گذشته بسیاری از بازی‌های بزرگ و موفق بازار مانند PlayerUnknown’s Battlegrounds و Minecraft طی کرده‌اند.

حالا بسیاری از توسعه‌دهندگان و فعالان صنعت بازی‌های ویدئویی منتظر ورود رسمی شرکت Interactive Gaming Ventures به این صنعت هستند و ترتون ظاهرا تصمیم دارد این کار را در کنفرانس سالانه توسعه‌دهندگان بازی که هفته آینده در سانفرانسیسکو برگزار می‌شود، انجام بدهد.

منبع:دنیای اقتصاد 

    نظرات

    هنر در قاب دیجیتال
    فرهنگ و هنر
    هنر در قاب دیجیتال
    علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را تا اول خردادماه سال جاری در پایگاه اطلاعاتی جشنواره به نشانیwww.digitalartfestival.ir بارگذاری کنند.
      2019-05-17 19:19:38
    داستان فیوژا
    تازه های فناوری
    داستان فیوژا
    اگر قصد آزمایش این سیستم‌عامل را دارید، می‌توانید با استفاده از شبیه‌‌ساز‌های اندرویدی، کار با این سیستم‌عامل را تجربه کنید.
      2019-05-14 09:57:08
    ده شغل پردرآمد سال2019
    تازه های کسب و کار
    ده شغل پردرآمد سال2019
    کار در صنعت تکنولوژی به خاطر ماهیت به‌روز و پویای آن، اغلب برای بسیاری از کارجویان جذاب و جالب توجه است.از طرفی این مشاغل رو به پیشرفت و البته پردرآمدنیز می باشند.
      2019-05-11 22:40:00
    اقتصاد دیجیتال در ایران
    اقتصاد
    اقتصاد دیجیتال در ایران
    پروژه‌ای از سوی مرکز آمار و وزارت ارتباطات برای اندازه گیری حجم بازار فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال کشور در دست انجام است.
      2019-05-06 10:48:24
    مدیریت فضای مجازی را بدست می گیریم
    جامعه
    مدیریت فضای مجازی را بدست می گیریم
    حذف اپلیکیشن ها و کسب و کارهای ایرانی از بازارهای گوگل و اپل و نیز مسدودسازی صفحات کاربری ایرانیان در اینستاگرام و توئیتر نمونه بارزاقدامات آمریکا در مقابله با ایران در عرصه فضای مجازی است .
      2019-04-30 11:49:39
    فضای مجازی و چشم انداز آینده
    رسانه های اجتماعی
    فضای مجازی و چشم انداز آینده
    اگر چین را ببینیم و مقیاس شرکت‌هایی که در آن راه‌اندازی می‌شوند، خدماتی که آنجا ارائه می‌شود و سرمایه‌ای که آنجا وجود دارد را با دقت بررسی کنیم، خواهیم دید که مختصات لازم برای ایجاد یک پدیده را دارد.
      2019-04-24 07:04:31
    اقتصاد دیجیتال و ابتکار ژاپن
    اقتصاد
    اقتصاد دیجیتال و ابتکار ژاپن
    ژاپن از سایر کشورها می‌خواهد که گرد هم آیند و یک چارچوب مدون و مشخص برای حاکمیت داده تدوین کنند تا در اثر این محدودسازی‌ها، آسیبی به حریم خصوصی، امنیت و توسعه وارد نشود
      2019-04-23 06:51:13