"ترتون "باسرمایه‌ای هدفمند،وارد بازی های رایانه ای می شود

 مدیرعامل سابق پلی‌استیشن و یکی از باتجربه‌ترین فعالان صنعت گیم جهان حالا با تاسیس یک شرکت، تمرکز بیشتری روی بازی‌های ویدئویی کرده است. «جک ترتون» به‌تازگی شرکت Interactive Gaming Ventures را راه‌اندازی کرده است با این هدف که بتواند از طریق تامین سرمایه و کمک‌های مدیریتی، با توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدئویی همکاری نزدیک‌تری داشته باشد.

برخلاف الگوی سنتی انتشار بازی‌های ویدئویی، این شرکت مانند یک شرکت منتشر کننده عمل می‌کند. در حقیقت اگر در طول سی سال گذشته با هرکدام از کنسول‌های بازی پلی‌استیشن بازی کرده باشید، با شیوه کار جک ترتون آشنا هستید.

او که یکی از کارمندان قدیمی شرکت سونی است، پیش از آنکه سونی بخواهد به شکل جدی در صنعت بازی‌های ویدئویی فعالیت کند، کارش را در بخش پلی‌استیشن آغاز کرد. در نهایت اوبه‌عنوان رئیس و مدیرعامل گروهپلی‌استیشن،دورهکاریخودشدرغوللوازم مصرفی الکترونیک ژاپن یعنی سونی را در سال ۲۰۱۴ پایان داد. 

حالا او با تاسیس شرکت Interactive Gaming Ventures سعی دارد روی بازی‌های کوچک و نه چندان شناخته‌شده‌ای تمرکز کند تا با کمک شرکتش بتوانند با موفقیت به بازار بیایند.  ترتون در این مورد گفته است: «ما یک شرکت سرمایه‌گذاری مستقل در حوزه گیمینگ را ایجاد کرده‌ایم تا با درک دقیق‌تر از اکوسیستم این صنعت بتوانیم زمینه رشد آینده آن را فراهم کنیم.

ما انجام دو یا سه پروژه در هر سال را در برنامه کاری خودمان داریم تا بتوانیم با توسعه‌دهندگان موفق این صنعت از نزدیک همکاری داشته باشیم. این در حالی است که توسعه‌دهندگان نه چندان شناخته شده‌ای که پتانسیل خوبی برای حضور در این بازار را دارند، شناسایی کرده و به آنها برای ورود به بازار گیم کمک خواهیم کرد. در واقع کمک ما به این افراد تنها از طریق سرمایه‌گذاری نبوده، بلکه با ارائه راهکارهای درست مدیریتی هم انجام می‌شود تا بتوانند با سرعت بیشتری به کسب‌وکارشان رونق  بدهند.»

این ایده روی کاغذ شبیه به آن است که ترتون یک شرکت منتشرکننده بازی‌های ویدئویی درست مانند EA را راه‌اندازی کرده باشد؛ اما شرکت تازه تاسیس او تفاوت‌های کلیدی و مهمی با الگوی ناشران سنتی بازی‌های ویدئویی دارد. به‌عنوان مثال شرکت Interactive Gaming Ventures حقوق بازی را بعد از انتشار آن در مالکیت خودش درنمی‌آورد. ترتون می‌گوید: «تمایل ما فقط به انتشار خود بازی است. ما در بازی سرمایه‌گذاری می‌کنیم و حقوق و مالکیت معنوی آن در اختیار توسعه‌دهنده آن قرار می‌گیرد. به این ترتیب توسعه‌دهنده بازی تمام فرآیند توسعه آن را کنترل و مدیریت می‌کند.»

این روند منطقی به نظر می‌رسد. ناشران سنتی بازی‌های ویدئویی مانند EA یا Activision، انتشار بازی یک استودیوی مستقل را به عهده می‌گرفتند، در مقابل آنکه حقوق معنوی آن بازی را در اختیار و مالکیت خودشان بگیرند.  آن استودیو بازی تنها برای پروژه توسعه آن بازی دستمزد می‌گرفت و وقتی که پروژه به پایان می‌رسید، ناشر تمام حقوق بازی را در اختیار داشت. روند کار Interactive Gaming Ventures اما به این صورت است که توسعه‌دهنده بازی تمام حقوق معنوی بازی را در اختیار خواهد داشت و کنترل جریان توسعه پروژه را هم به دست می‌گیرد. ترتون می‌گوید: «ما حمایت مالی مورد نیاز توسعه‌دهندگان در مراحل مهم را ارائه می‌دهیم. اما وقتی که بازی به‌طور کامل روانه بازار شد، ما تنها یک درصد از درآمد فروش آن را در مقابل سرمایه‌گذاری که انجام داده‌ایم، می‌گیریم و امیدواریم که موفقیت آن بازی در بازار را در کنار یکدیگر جشن بگیریم.»

ترتون در این تجارت جدید تنها نیست. او با «دوگ کندی» مدیرعامل Studio Wildcard کار می‌کند؛ مردی که اخیرا به خاطر بازی جالب و محبوبش برای بقا یعنی Ark: Survival Evolved شناخته می‌شود.  روند موفقیت این بازی از عرضه نسخه اولیه تا ورود جدی به بازار، همان مدل کاری شرکت Interactive Gaming Ventures را دنبال کرده است. ترتون اعلام کرده است: «ما به دنبال سرمایه‌گذاری در دو یا سه پروژه در هر سال هستیم که احتمالا چیزی بین یک تا پنج میلیون دلار برای هر پروژه هزینه دربر خواهد داشت. 

این سرمایه‌گذاری در پروژه‌های متعلق به استودیوهایی انجام می‌شود که قبلا درباره موفقیت‌های تجاری آن داستان‌هایی شنیده باشیم.» گویا ترتون به دنبال بازی‌هایی است که ابتدا برای بازی روی کامپیوترهای شخصی ارائه می‌شوند و سپس به کنسول‌های بازی راه پیدا می‌کنند. این راهی است که در طول ۱۰ سال گذشته بسیاری از بازی‌های بزرگ و موفق بازار مانند PlayerUnknown’s Battlegrounds و Minecraft طی کرده‌اند.

حالا بسیاری از توسعه‌دهندگان و فعالان صنعت بازی‌های ویدئویی منتظر ورود رسمی شرکت Interactive Gaming Ventures به این صنعت هستند و ترتون ظاهرا تصمیم دارد این کار را در کنفرانس سالانه توسعه‌دهندگان بازی که هفته آینده در سانفرانسیسکو برگزار می‌شود، انجام بدهد.

منبع:دنیای اقتصاد 

    نظرات

    بحران پساکرونا
    اقتصاد
    بحران پساکرونا
    فکر می‌کنم که شرایط بسیار خطرناک است و نگران هستم که چه مدلی قرار است در میان کشورها مورد استفاده قرار بگیرد.
      2020-06-01 09:37:32
    افق های نو ،در تسخیر فضا
    فناوریهای برتر
    افق های نو ،در تسخیر فضا
    آندراس کارسای معتقد است:نتایج آزمایش بسیار دلگرم‌کننده بودند و پژوهشگران آنها را در قالب یک مطالعهٔ جدید که امروز در مجلهٔ «پیشرفت علوم» منتشر شد به انجام رساندند.
      2020-05-30 11:52:53
    نسخه میراث استیو جابز
    فناوریهای برتر
    نسخه میراث استیو جابز
    پیش‌بینی می‌شود این محصول در پایان ۲۰۲۰ میلادی یا اوایل ۲۰۲۱ عرضه شود اما هنوز مشخص نیست چالش های به وجود آمده به دلیل شیوع ویروس کرونا روی زمان عرضه آن تاثیر می‌گذارد یا خیر.
      2020-05-28 10:49:00
    هواوی: شایددیگر برنخواهیم گشت
    شرکت ها و برندها
    هواوی: شایددیگر برنخواهیم گشت
    اعمال محدودیت‌های بیشتر علیه هواوی، این شرکت را مجبور به انتقال کل زنجیره تامین‌ خودش به داخل چین خواهد کرد و در نتیجه مشاغل بسیار زیادی را به خارج از آمریکا انتقال خواهد داد.
      2020-05-26 15:03:51
    هدف گذاری بزرگ NVIDIA
    فناوریهای برتر
    هدف گذاری بزرگ NVIDIA
    در حقیقت DGX A100 از جمله سوپرکامپیوترهای هوش مصنوعی محسوب می‌شود که امید می رود،سال‌ها تحقیقات دانشمندان را در یک ماه یا حتی چند روز انجام بدهد.
      2020-05-24 10:18:00
    درسی برای فردا
    جامعه
    درسی برای فردا
    ناسا احتمال می‌دهد که پولی که برای پشتیبانی از این مطالعات پرداخت شده است در دهه‌های آینده بازخواهد گشت.
      2020-05-23 09:03:00
    مجادلات درحکمرانی اینترنت
    اینترنت
    مجادلات درحکمرانی اینترنت
    این ادعا در شرایطی مطرح می‌شود که بر اساس افشاگری‌های ادوارد اسنودن، آژانس امنیت ملی آمریکا، سیا و اف بی آی از جمله بزرگترین راهزنان دنیای مجازی محسوب می‌شوند
      2020-05-21 07:30:00
    هواوی در مسیر توسعه
    شرکت ها و برندها
    هواوی در مسیر توسعه
    جدا از اطلاعاتی که از چیپ‌ست کایرین 1000 منتشر شده، گفته می‌شود چیپ‌ست پرچمدار بعدی هواوی نیز کایرین 1100 نام دارد که برای عرضه در سال بعد در نظر گرفته شده است
      2020-05-20 08:46:00
    اینترنت ایران در ماراتن جهانی سرعت
    اینترنت
    اینترنت ایران در ماراتن جهانی سرعت
    طبق این فهرست، سرعت اینترنت موبایل ایران در ماه گذشته میلادی ۲۵.۲۴ مگابیت برثانیه بوده است.براین اساس ایران در رده ۷۱ فهرست سرعت ماهانه اینترنت موبایل کشورهای جهان قرار دارد.
      2020-05-19 06:03:00
    آی پد ارزان می شود
    بازاریابی و بازارسازی
    آی پد ارزان می شود
    اپل تا به حال در زمینه اجرای برنامه‌های واقعیت افزوده و بازی‌های پیچیده در برابر رقبای خود ضعف داشته و نتوانسته سهمی از بازارهای در حال رونق مذکور را به دست آورد.
      2020-05-18 13:52:00
    پایان یک عصر
    شخصیت ها
    پایان یک عصر
    سرگی برین و لری پیچ موسسان گوگل از شم تجاری وی برای پیشرفت گوگل به خوبی استفاده کردند.
      2020-05-12 06:22:00