"مشتری"،فصل مشترک همه برندهاست

 

این روزها بازاریابی برند معنای متفاوتی نسبت به گذشته پیدا کرده و حتی به معنای استفاده از ایده‌های دیوانه‌وار است. مطمئنا اندازه‌ی برند نیز مهم است و تفاوت‌های زیادی بین استارتاپ شما و برندهایی مانند نایک و دیزنی وجود دارد. اما یک نکته در میان تمام برندها مشترک است؛ «همیشه حق با مشتری است.» بنابراین سؤالی مطرح می‌شود که برندهای کوچک و مخصوصا استارتاپ‌های تازه تأسیس چگونه باید در برابر تغییر رفتار مشتری‌ها مقاومت کنند و به رشد خود ادامه دهند؟ جین پی. جکسون، تجربه‌ی رهبری بخش‌های مختلف شرکت‌های بزرگ را دارد و به‌عنوان مدیر تجارت جهانی شرکت دیزنی، رئیس هیئت مدیره‌ی نایک و عضو هیئت مدیره‌ی هواپیمایی دلتا، کار کرده است. در ادامه‌ به بررسی ۵ توصیه‌ی او برای بازاریابی برند می‌پردازیم.

۱- تجربه‌ی خوبی برای مصرف‌کننده رقم بزنید

دسترسی به محصول، تجربه و قیمت سه موضوع اساسی هستند که باید در فضای خرده‌فروشی مورد توجه قرار بگیرند. مطمئنا شرکت آمازون در فضای رقابتی بر سر قیمت برنده است و برندهای مشابه باید در مورد تعیین قیمت اجناس خود احتیاط کنند؛ زیرا در غیر این صورت مشتری‌های خود را به آمازون می‌بازند. این یک بازی تجربی است که استارتاپ‌ها فرصت‌ها دارند در آن پیشرفت کنند و برنده شوند. گسترش تجربه‌ی آنلاین برند یکی از کارهایی است که با فضای کاری برند رابطه دارد و باعث موفقیت یا شکست آن خواهد شد.

۲- استراتژی‌ها بلندمدت را جایگزین اهداف کوتاه‌مدت کنید

جکسون بر اهمیت فاش نکردن اطلاعات مشتری‌های یک برند تأکید می‌کند. تفاوت زیادی بین اطلاعات و داده‌ها وجود دارد. هر شرکتی اطلاعات زیادی در مورد مشتری‌های خود دارد؛ اما تحلیل کردن آن‌ها و به دست آوردن داده‌های ارزشمند کار هر کسی نیست. جکسون از شرکت هواپیمایی دلتا به‌عنوان شرکتی یاد می‌کند که از رفتار مشتری‌ها برای اعمال تغییر در محصول و خدمات خود استفاده می‌کند. برای استارتاپ‌ها این نکته بسیار مهم است که برای خودشان اهداف بلندمدت تعریف کنند؛ همان‌طور که شرکت دلتا در طی چندین دهه عملکرد پایدار و مداومی داشت.

۳- بازاریابی سببی را تمرین کنید

بازاریابی سببی یا علت محور (Cause related marketing) نوعی بازاریابی است که از یک دلیل حمایت می‌کند. جکسون روی موضوع اصالت نام تجاری تأکید می‌کند و معتقد است زمانی که برند از ارزش‌هایی مانند جلوگیری از گرسنگی حمایت می‌کند، ارزش خود را بالا می‌برد. استفاده از چنین فرصت‌هایی مخصوصا به استارتاپ‌ها فرصت می‌دهد که خودشان را از دیگران متمایز کنند. استارتاپ‌ها انعطاف‌پذیر هستند و می‌توانند از خدمات بی‌همتای خود برای کمک‌رسانی استفاده کنند و اصالت برند خود را افزایش دهند.

۴- فضا را برای ایده‌های دیوانه‌وار باز بگذارید

به‌طور میانگین تنها یک مورد از ۳۰ پروژه‌ی برند نایک به تبلیغات مربوط می‌شود؛ اما با این حال آزمایشگاه خلاقیت و نوآوری نایک یکی از بخش‌های حیاتی برند است. جکسون می‌گوید این قسمت از سایر بخش‌های کسب‌و‌کار جدا شده است و هر ایده‌ی دیوانه‌واری در آن امتحان می‌شود. مانند بازی مجازی با بسکتبالیست معروف، مایکل جردن ،که در نهایت منجر به طراحی یک جفت کفش جدید می‌شود. حتی در برخی موارد سرعت نوآوری بسیار بالا است. امروزه شرکت‌های بزرگ استارتاپ‌ها را مخصوصا در حوزه‌ی نوآوری‌های دیجیتال خریداری می‌کنند؛ زیرا می‌خواهند چیزهای جدیدی از آن‌ها یاد بگیرند.

۵- همیشه به یاد داشته باشید که حق با مشتری است

هیچ چیزی نمی‌تواند میزان تأثیرگذاری شبکه‌های اجتماعی را کم کند؛ بلکه تنها نحوه‌ی استفاده از آن می‌تواند با گذشت زمان دچار تغییر شود. استفاده از اینفلوئنسرها برای تبلیغات و تبلیغات ویروسی از جمله مثال‌هایی برای تغییر نحوه‌ی استفاده از شبکه‌های اجتماعی هستند. کیفیت محصول و آگاهی مشتری از چیزی که محصول را خاص کرده است، دو فاکتور اصلی هستند که برندها باید همواره تحت کنترل داشته باشند. با همه‌ی این‌ها جکسون معتقد است که مشتری‌ها نقش مهمی در بازار ایفا می‌کنند و همیشه حق با آن‌ها است.

منبع زومیت به نقل ازINC

    نظرات

    "شیائومی" ،قهرمانی رها ، نامنظم و بیش فعال
    شرکت ها و برندها
    "شیائومی" ،قهرمانی رها ، نامنظم و بیش فعال
    بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ که بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی هنوز به دنبال ایالت «اوتار پرادش» (ایالتی در هندوستان) روی نقشه بودند، این شرکت به بزرگ‌ترین شرکت عرضه‌کننده موبایل هوشمند در بازار هندوستان تبدیل شد.
      2018-06-16 12:40:00
    نیاز اینترنتی،چالش کسب و کارهای مدرن
    تازه های کسب و کار
    نیاز اینترنتی،چالش کسب و کارهای مدرن
    هر کسب‌وکار به یک پهنای‌باند مشخص نیاز دارد؛ نه بیشتر و نه کمتر. مدیران آنکسب‌وکار باید بتوانند این میزان پهنای‌باند مناسب را محاسبه و تقاضا بدهند تا به دردسر نیافتند. اما چگونه این پهنای‌باند مورد نیاز را برای هر کسب‌وکار محاسبه کنیم؟
      2018-06-15 16:00:00
    ترمیم شبکه جاده ای انگلستان زیر چترفناوری نوین
    دانش روز
    ترمیم شبکه جاده ای انگلستان زیر چترفناوری نوین
    پروفسور «مارک میودونیک» (Mark Miodownik)، استاد «کالج دانشگاهی لندن» (UCL) گفت: شبکه جاده‌ای انگلستان، به خاطر ناتمام ماندن تعمیرات، در حال تخریب است و مقامات محلی، برای ادامه کار، بودجه و نیروی انسانی کافی ندارند.
      2018-06-15 07:36:00
    اینستاگرام ، تحت تاثیر سیاست‌های شرکت مادر، درحال پیشروی است
    تازه های کسب و کار
    اینستاگرام ، تحت تاثیر سیاست‌های شرکت مادر، درحال پیشروی است
    صاحبان کسب و کار در صنعت پوشاک می‌توانند با ارسال تصاویری از البسه و پوشاک تولیدی خود به تبلیغ آن و قیمت‌گذاری دقیق برروی تصاویر پرداخته و کاربران نیز با لمس قیمت و لباس مذکور، مستقیما می‌توانند آن را به‌صورت اینترنتی خریداری کنند.
      2018-06-14 15:13:50
    قهرمان جام‌جهانی فوتبال 2018
    فرادانش
    قهرمان جام‌جهانی فوتبال 2018
    گلدمن‌ ساچزپیش‌بینی کرده است که تیم‌های ملی فرانسه، برزیل، پرتغال و آلمان در نیمه نهایی این مسابقات حضور دارند و بزریل و آلمان نیز در دیدار نهایی این بازی‌ها مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند.
      2018-06-13 15:05:35
    رکورد شکنی جدید "علی بابا"
    اقتصاد
    رکورد شکنی جدید "علی بابا"
    بزرگ‌ترین پلتفرم آنلاین نقل‌وانتقال مالی در چین، 14 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری را از سوی یک کمپانی خصوصی جذب کرد.
      2018-06-11 07:04:00
    6عادت ،6 درس
    شخصیت ها
    6عادت ،6 درس
    برنامه‌نویسانی که خود را با فناوری‌های جدیدتر سازگار می‌کنند، می‌توانند در کنار همتایان جدید خود کار کنند، در غیر این صورت آن‌ها نیز همانند فناوری که با آن کار می‌کنند، منسوخ و قدیمی می‌شوند.
      2018-06-10 16:58:00
    هوش مصنوعی در آستانه جهش
    تازه های فناوری
    هوش مصنوعی در آستانه جهش
    فناوری هوش مصنوعی به دلیل پردازش‌های سریع و مختلف، نیاز به محل ذخیره سازی با ظرفیت بسیار بالا دارد و از سوی دیگر سرعت ذخیره سازی نیز برای توسعه این فناوری بسیار با اهمیت است.
      2018-06-07 07:38:00