به دلیل سختی کار بسیاری از دانشجویان به سمت این کار نمی‌آیند

گپ وگفتی با یک کارآفرین:

 

فرزانه خانلرخانی, هنرمند و موسس گالری حمید

سن: 37‏
متولد: تهران‏
تحصیلات: فوق لیسانس باستان‌شناسی‏
سوابق کاری:‏
کارشناس سازمان میراث فرهنگی به مدت 4 سال
محصولات: انواع ظروف و آثار هنری شیشه‌ای ‏
شیوه آشنایی با این هنر و فعالیت در این زمینه
‏"یکی از هنرهای باستانی که مورد توجه هم هست شیشه و آثار هنری شیشه‌ای است. در طول دوران تحصیل در رشته باستان‌شناسی با این هنر آشنا شدم. در اثر علاقه‌ای که به این هنر پیدا کرده بودم رفت و آمد زیادی به موزه آبگینه پیدا کردم. حاصل این رفت و آمدها به موزه آبگینه آشنایی با استاد سعید گلکار تهرانی, رییس موزه آبگینه و یکی از افراد تاثیرگذار و بزرگ در زمینه طراحی شیشه, و راهیابی به کارگاه ایشان بود. من و برادرم در کنار استاد این هنر را آموخته و شروع به کار, تولید و صادرات آثار هنری شیشه‌ای کردیم. محصولات ما به اروپا و آمریکا صادر می‌شد. در این مدت من به طور تخصصی بر روی کاشی‌های شیشه‌ای کار کردم."‏
همکاری در قالب کار گروهی
‏"ما یک گروه هنرمند به سرپرستی استاد گلکار هستیم که محصولات را به کمک یکدیگر تولید و از طریق سه گالری به فروش می‌رسانیم. گالری حمید در واقع یکی از سه گالری بوده و شعبه‌ای اصلی گالری 30 تیر است. گالری سوم در خیابان میرداماد قرار دارد. در واقع کار شیشه یک کار گروهی است و کسی به تنهایی نمی‌تواند آن را انجام دهد. برای تولید یک محصول کوچک حداقل 6 نفر دخیل هستند. من به همراه استاد گلکار عمده کار طراحی را انجام می‌دهیم و پس از آن در کارگاه استاد با همکاری 20 نفر استادکار و کارگر محصولات تولید می‌شوند. در یک کلمه می‌توانم بگویم در این هنر و حرفه مانند بسیاری کارهای دیگر کار گروهی است که جواب می‌دهد."‏
یک حادثه ناگوار و سپس ایجاد گالری حمید‏
‏"فوت برادرم ضربه بزرگی برای من بود. به مدت یک‌ سال کار شیشه را کنار گذاشتم, اما بعد تصمیم گرفتم کاری که برادرم قصد داشت انجام دهد را با اتمام برسانم. گالری حمید را با یاد و نام برادرم و به کمک سرمایه اولیه‌ای که پدرم تامین کرد, راه انداختم اما پس از آن با تلاش, پشتکار و صبر آن را به سودآوری رساندم. در حال حاضر حتی برای محل فعالیتم به پدرم اجاره می‌دهم, البته رقم آن کمتر از ارزش واقعی نرخ اجاره است.‏
در گالری حمید من مستقل از گروه هستم. به این معنی که سرمایه را خودم تامین کردم و هزینه‌هایش را شخصا می‌پردازم و ریسک و سود آن متعلق به خودم است. اما محصولات موجود درگالری حمید توسط گروه هنری به سرپرستی استاد گلکار با همکاری خودم و در کارگاه استاد تولید می‌شوند.‏
صادرات محصولات به اروپا و آمریکا
حجم عمده‌ای از فروش ما به مشتریان خارجی مربوط است. علت موفقیت ما اقبال کشورهای دیگر به این محصولات, استفاده از روش سنتی و خاص در این هنر است. ما به روش دمیدن (فوتی) کار می‌کنیم. چنین روشی بسیار سخت و تولید محصولات با این روش طاقت‌فرسا است. اما حاصل کار محصولی منحصر به فرد خواهد بود. در حال حاضر این روش تنها در سه کشور سوئد, فرانسه و ایتالیا دنبال می‌شود و محصولات تهیه شده در این کشورها بسیار گران هستند. البته اصل این روش ریشه در تاریخ ایران دارد و با مهاجرت برخی هنرمندان ایرانی به اروپا در طول جنگ‌های صلیبی این هنر به اروپا نیز راه می‌یابد. در هر صورت وقتی کالاهای ما با کیفیت قابل قبول و قیمت به مراتب کمتر از محصول اروپایی به آمریکا و اروپا می‌رود مورد توجه ایشان قرار می‌گیرد.‏
صادرات ما از طریق واسطه‌ها و به روش صادرات غیر مستقیم انجام می‌شود. به این صورت که واسطه‌هایی که خود در اروپا یا آمریکا گالری دارند و یا به مراکز پخش متصل هستند از ما به صورت عمده خرید کرده و محصول را به خارج از کشور صادر می‌کنند. البته به فکر ایجاد گالری در کشورهای خارجی افتاده‌ایم اما در حال حاضر قادر به تامین منابع مالی آن نیستیم."‏
مقایسه کیفیت محصولات با رقبای خارجی
به لحاظ طراحی, محصولات ما در حد محصول خارجی و حتی از بعضی جهات بهتر است, اما به لحاظ تکنولوژیک ما در ایران با مشکل کوره و مواد اولیه روبه‌رو هستیم که حاصل آن ایجاد حباب و کاهش شفافیت در برخی محصولات است.‏
مشکلات کسب و کار
اصولا تولید به هیچ وجه توسط دولت حمایت نمی‌شود. در هیچ جایی به دلیل تولید‌کننده بودن امکاناتی از سوی دولت نیافتیم و یا تسهیلاتی را جذب نکردیم. در زمستان به دلیل کمبود گاز و نبود نفت کوره 10 روز کارگاه تعطیل شد در حالی‌که حقوق استادکاران و کارگران به طور کامل پرداخت می‌شد.‏
به دلیل سختی کار بسیاری از دانشجویان به سمت این کار نمی‌آیند. کار با کوره‌هایی با دمای بالای 1200 درجه در کارگاهی 50 کیلومتر دورتر از تهران و مدت زمان طولانی بسیاری از افراد را فراری می‌دهد. اغلب همکاری کارآموزان با ما حتی به یک هفته نمی‌رسد.‏
مشکلات ایمنی به دلیل کار با حرارت بالا
علت موفقیت از نگاه کارآفرین
‏"پشتکار, استقامت و صبر و حوصله بزرگ‌ترین فاکتورهایی است که باید در این کار داشت. اما همه این فاکتورها کافی نیستند خلاقیت, خلاقیت و خلاقیت عامل اصلی موفقیت در این کار است. اصولا یکی از دلایل جذب مردم به این هنر و برقراری ارتباط با آن استفاده از رنگ, روانشناسی رنگ‌ها و بهره‌گیری از خلاقیت در رنگ‌آمیزی کارها است."‏
مشارکت اجتماعی
‏"این هنر از گذشته تاکنون مورد توجه افراد خاص بوده و هست. اما آرزوی من عمومی‌سازی این محصول و معرفی آن به عامه مردم است. از نظر من خانم‌های ایرانی به جای خرید کریستال‌های خارجی که بی‌رنگ بوده و انرژی منفی را در خود نگه می‌دارد, می‌توانند محصولاتی کاملا رنگی و سرشار از انرژی استفاده کنند.‏
درست است که اصلی‌ترین دلیل انتخاب محل گالری حمید در اختیار داشتن این مکان بود, اما هدفی که از این موضوع دنبال می‌کردم این بود که محصولات خودمان را نه در گالری‌های آنچنانی بلکه در یک فضای کوچک در دل شهر و در میان مردم عادی عرضه کنیم تا بتوانم فرهنگ استفاده از این محصولات را بین تمام افراد جا اندازم. در ابتدا خودم هم چندان به فروش مناسب این گالری امید نداشتم اما نتایج فروش در این گالری من را غافلگیر کرد. در حال حاضر هم مشتری محلی دارم و هم مشتری‌هایی که از راه دور به این‌جا می‌آیند و خرید می‌کنند. این که این گالری در مرکز شهر و در یک محله سنتی جا افتاد برای من بسیار باارزش است."‏
شیوه برخورد با مشتری
‏"همان‌طور که گفتم یکی از اهداف اصلی ایجاد گالری حمید عمومی‌سازی این هنر بود. برای همین برای تک‌تک مشتریانم وقت می‌گذارم. اگر علاقه داشته باشند در مورد شیوه تولید محصولات برایشان توضیح می‌دهم و عکس‌های کارگاه را از روی لپ‌تاپ به ایشان نشان می‌دهم."‏
آموزش این هنر
بسیار علاقمندم این هنر را از طریق آموزش به دیگران گسترش دهم. اما به دلیل سخت بودن کار و دوری مسیر, تجربه‌های آموزش موفق نبوده و بسیاری از کارآموزان در همان هفته اول کار, غیب شدند. در هر صورت اگر افرادی پیدا شوند که ضمن داشتن علاقه, پشتکار و صبر لازم را داشته باشند, با کمال میل آموزش ایشان را بر عهده می‌گیرم.‏
فرصت‌های توسعه‌ای و کارآفرینی در این حوزه
به دلیل تازه بودن این هنر/صنعت برای بسیاری از مردم, هنوز زنجیره تولید, عرضه و استفاده از این هنر/صنعت شکل نگرفته است لذا به غیر از تولید و حتی سودآورتر از آن فرصت‌هایی برای کارآفرینی در این هنر وجود دارد که علاقه‌مندان می‌توانند در این حوزه‌ها وارد شده و ضمن منتفع شدن, گامی نیز در جهت عمومی‌سازی و توسعه این هنر بردارند. از جمله این فرصت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:‏
حرکت در جهت ایجاد نیاز برای این هنر از طریق یافتن کاربردهای جدید برای آن. مانند بهره‌گیری از این هنر در طراحی دکوراسیون داخلی. دکراتورهای داخلی می‌توانند از این هنر در دکوراسیون‌های خود استفاده کنند و محصولاتی منحصربه‌فرد ایجاد کنند. ما در قسمت تولید قادر هستیم تا بسیاری از نیازهای ایشان را براساس سفارششان تامین کنیم.‏
فروش اینترنتی محصولات که هم می‌تواند مشتریان داخلی را متنبع سازد و هم مشتریان خارجی را پاسخگو باشد.‏
وضعیت رقابت در این حوزه
حدود 6, 7 کارگاه در زمینه شیشه در ایران فعال هستند اما متاسفانه به اکثر آنها نمی‌توان نام رقیب داد چرا که آنها بیش از آن که یک رقیب باشند به دنبال تقلید هستند. "همان‌طور که پیشتر توضیح دادم کلید حیاتی موفقیت در این کار خلاقیت است. خلاقیت بیشترین تاثیر خود را در زمان طراحی محصول نشان می‌دهد. خیلی از مواقع کاری که ما تولید می‌کنیم تک است و دومی از آن تولید نمی‌شود.‏
پیش‌نیازهای گام نهادن در این عرصه
پشتکار و استقامت (چیزی که متاسفانه امروزه در جوانان ایرانی کم دیده می‌شود).
صبر و حوصله. یک محصول تولیدی سه روز طول می‌کشد تا از کوره بیرون آمده خنک شود و فرم و رنگ نهایی خود را نشان دهد. بسیاری از محصولات در این مرحله و پس از تولید یا به عنوان جنس دست دوم‏ و سوم به برخی واسطه‌ها فروخته می‌شوند و یا دوباره جهت ذوب مجدد به کوره بر می‌گردند.‏
تحصیلات در زمینه هنر, آشنایی با فرم, روانشناسی رنگ‌ها, قالب‌سازی, زیبایی شناسی و ... به کارآفرین دید و قدرت می‌دهد. شاید تفاوت عمده میان ما و رقبایمان که به تفاوت در خلاقیت منجر شده است, کمبود دانش در میان ایشان باشد. رقبای ما تجربه دارند و تولید محصول را می‌دانند اما در زمینه طراحی ضعف دارند.‏
و باز هم خلاقیت, خلاقیت و خلاقیتبرخی حقایق کسب و کار مورد مطالعه جزیی از یک کسب و کار چند صد میلیونی است.قیمت‌گذاری در آن بر اساس محاسبه قیمت تمام شده و اضافه کردن درصدی سود به آن است.‏صادرات سهم عمده‌ای از فروش در این کسب و کار را دارد.
برنامه‌های آینده
‏"هر چه پیش آید خوش آید. دوست دارم کارم را توسعه بدهم اما دست تنها هستم. توان من در همین حد است و برای گسترش فعالیت نیاز به کمک دارم. در حال حاضر در بخش طراحی و تولید محصولات شرکت دارم, گالری حمید را اداره می‌کنم و در سه دانشگاه بین‌المللی قزوین, سوره و دانشگاه آزاد تهران مرکز تاریخ هنر تدریس می‌کنم. در هفته سه روز راس ساعت 6 صبح در کارگاه حضور دارم, کارگاهی که 50 کیلومتر با تهران فاصله دارد و سه روز باقی‌مانده را به تدریس و حضور در محل گالری مشغولم.‏
چه چیزی این هنرمند کارآفرین و گالری‌اش را از سایر رقبایش متمایز می‌سازد:‏

  • داشتن تحصیلات
  • داشتن خلاقیت و تولید محصولات منحصربه‌فرد
  • همکاری و آموختن راجع به هنر/صنعت مورد نظر و نزدیکی با افراد برجسته این هنر/صنعت
  • داشتن روحیه کار گروهی و توانایی ادغام شدن با یک گروه کاری
  • پشتکار و صبر
  • استفاده از منابع خانوادگی برای راه‌اندازی کسب و کار
  • برخورد مناسب همراه با عرضه اطلاعات به مشتریان
  • تلاش جهت عمومی‌سازی این هنر و نه فقط پرداختن به سود
  • تخصص‌گرایی؛ وی در مورد طراحی کاشی‌های شیشه‌ای متخصص شده و مابقی کار را به سایر افراد گروه سپرده است.

منبع:http://kasbokarnews.ir

    نظرات

    رکورد شکنی ارزش دیجی‌ کالا
    بازاریابی و بازارسازی
    رکورد شکنی ارزش دیجی‌ کالا
    این نخستین بار است که سرمایه‌گذاری در یک استارت‌آپ ایرانی به عنوان عملکرد دولت در بخش سرمایه‌گذاری خارجی مورد تاکید قرار گرفته و میزان سهام مبادله شده نیز به طور شفاف اعلام می‌شود.
      2017-12-11 12:56:00
    برای بهبود رتبه‌بندی ،از فعالیت در شبکه‌های اجتماعی غافل نشوید
    بازاریابی و بازارسازی
    برای بهبود رتبه‌بندی ،از فعالیت در شبکه‌های اجتماعی غافل نشوید
    برای رسیدن به موفقیت باید برای طولانی مدت به دامنه‌ی خود پایبند باشید. شواهد نشان می‌دهد که یک وبسایت بعد از گذشت چند سال تعهد خود را نشان داده و اعتماد موتورهای جستجو را جلب می‌کند.
      2017-12-10 17:29:00
    همکاری  گوگل و شرکت Shift Technologiesبرای گسترش خدمات پردازش ابری در خاور میانه
    بازاریابی و بازارسازی
    همکاری گوگل و شرکت Shift Technologiesبرای گسترش خدمات پردازش ابری در خاور میانه
    یوسف البرکاوی، مدیرعامل Shift Technologies، در این‌خصوص توضیح داد شرکت او هم‌اکنون می‌تواند بهترین سطح از فناوری‌های پردازش ابری گوگل را به مشتریان خود در سراسر خاورمیانه ارائه دهد که این اتفاق به دنبال همکاری‌های جدید با گوگل انجام شده است.
      2017-12-09 08:39:34
    نهضت آموزش موبایلی
    جامعه
    نهضت آموزش موبایلی
    از جمله محسنات این طرح آن است که اپلیکیشن و نرم افزار هیچگاه از تکرار کردن و یادآوری و نگه داری سوابق خسته نمی‌شود و این امر یادگیری را تسهیل می‌کند.
      2017-12-08 18:48:00
    آسیب های پول مجازی به دنیای واقعی
    اقتصاد
    آسیب های پول مجازی به دنیای واقعی
    بشر دهه ها از مقابله و مبارزه با تغییرات اقلیمی عقب افتاده و هر اقدامی باید سنجیده صورت پذیرد ولی در مورد بیت کوین، چنین ملاحظاتی انجام نمی گیرد.
      2017-12-08 13:23:00
    چالش های استارتاپی برای ورود به صنعت بیمه
    تازه های کسب و کار
    چالش های استارتاپی برای ورود به صنعت بیمه
    استارت‌آپ‌های بیمه‌ای باید به دنبال تحول در خدمات بیمه‌ای یا خدمات مکمل باشند وگرنه چنانچه حوزه تمرکز خود را بر بازار فعلی و راهکارهای ساده محدود کنند عملا در بلندمدت با تعدد رقیب با حاشیه سود ناچیز مواجه می‌شوند و از ماهیت خود فاصله می‌گیرند.
      2017-12-07 13:16:00
    بدون یادگیری ماشینی نمی‌توان به هوش مصنوعی جامه عمل پوشاند
    دانش روز
    بدون یادگیری ماشینی نمی‌توان به هوش مصنوعی جامه عمل پوشاند
    داده های کلان تمامی اطلاعاتی است که به طور مداوم از شبکه های اجتماعی، موتورهای جستجو و حتی میکروفن ها و دوربین ها جمع آوری می شود.الگوریتم ها، این حجم بالای اطلاعات را طوری مرتب می کنند تا امکان پیش بینی کارها و فرآیندهای آینده فراهم شود.
      2017-12-04 12:38:00