به آسمان نگاه کن؛ 30 تصویر برتر نجومی 2016

دیدن شگفتی‌های کیهان از دریچه تلسکوپ‌هایی چون هابل، همواره با جذابیت بسیار همراه است. چه برای ستاره‌شناسان حرفه‌ای که روی استخراج اطلاعات علمی تصاویر نجومی سال تمرکز می‌کنند، چه برای مردم عادی که با دیدن این تصاویر کمی از زندگی پرهیاهوی روزمره دور شده و در مورد عظمت و زیبایی کیهان به فکر فرو می‌روند.

رخدادهای خبرساز امسال، که در روزهای پایانی آن به سر می‌بریم، از رویارویی فضاپیمای جونو با مشتری گرفته تا فرودهای موفق و ناموفق فضاپیماهای SpaceX را شامل می‌شود. تایید وجود سیاره در اطراف نزدیک‌ترین ستاره به ما، سیستم ستاره‌ای آلفا  قنطورس نیز از جمله خبرهای جذاب برای همگان بود که همچنان مطالعات بیشتر روی آن ادامه خواهد داشت.

در ادامه منتخبی از سی مورد از بهترین تصاویر نجومی امسال را مشاهده خواهید کرد. با ما همراه باشید تا سفری مجازی از سیارات منظومه خورشیدی تا سیاهچاله‌ها را تجربه کنید.

تصاویر نجومی سال

تصاویر نجومی سال 1: تصویری از تلسکوپ فضایی چاندارای ناسا که خوشه‌ای از ستارگان را در فاصله 20 هزار سال نوری نمایش می‌دهد. بخش‌های آبی و سبز محل تشکیل ابرهای میان‌ستاره‌ای هستند و پرتوهای ایکس ساطع‌شده با رنگ بنفش نمایش داده شده‌اند.

تصاویر نجومی سال

تصاویر نجومی سال 2: این سحابی‌های درخشان که در صورت فلکی ذات‌الکرسی واقع شده‌اند، به نام‌های قلب و روح خوانده می‌شوند.

تصاویر نجومی سال

تصاویر نجومی سال 3: ستاره‌ای جوان در حال شکستن پوسته‌های گازی اطرافش است. همانند جوجه‌ای که با نوک زدن به پوسته تخمش، قصد بیرون آمدن داشته باشد، این ستاره تازه متولدشده، تلاش دارد تا راهش را به دنیای اطرافش باز کند. IRAS 14568-6304، با سرعت‌های فراصوتی، گاز و دیگر مواد را به اطراف پرتاب می‌کند و سرانجام ناحیه‌ای تهی را در این سحابی ایجاد خواهد کرد. آنگاه می‌توان به راحتی این جرم ستاره‌ای را مشاهده کرد.

تصاویر نجومی سال

تصاویر نجومی سال 4: این تصویر چشم‌گیر از بخش ستاره‌ساز سحابی جبار، با ترکیب چندین تصویر از تلسکوپ بسیار بزرگ ESO در شیلی حاصل شده است. این تصویر، ژرف‌ترین تصویری است که تا کنون از این ناحیه تهیه شده است و بیش از آنکه انتظارش را داشته باشیم، اجرام سیاره مانندی را در آن می‌توان مشاهده کرد.

تصاویر نجومی سال

تصاویر نجومی سال 5: تصویری از سیاره آشنای مریخ، اما این بار در طول موج فرابنفش. عارضه Valles Marineris به صورت شکافی آبی رنگ در مرکز تصویر دیده می‌شود و لایه ازن بر فراز قطب جنوب مریخ نیز با رنگ ارغوانی مشخص شده است.

تصاویر نجومی سال

تصاویر نجومی سال 6: در نگاه اول، این تصویر لوله‌ای شکل متشکل از رنگ‌های آبی، بنفش و صورتی، نمایی بسیار زیبا و آرام از کیهان به نظر می‌رسد. اما این نمایی از برخورد دو خوشه کهکشانی عظیم است که در نهایت تبدیل به خوشه واحدی به نام MACS J0416.1-2403 خواهد شد.

تصاویر نجومی سال

تصاویر نجومی سال 7: در این تصویر از تلسکوپ VLT، نور حاصل از ستاره‌های آبی، گازهای باقی‌مانده از تشکیل ستاره‌ها را یونیزه و روشن می‌کنند. نتیجه، یک سحابی بسیار درخشان و رنگارنگ به نام LHA 120-N55 است که با ستاره‌های درخشانی تزیین شده است. ستاره‌شناسان با مطالعه چنین محیط‌هایی، درباره فرآیندهای تشکیل ستارگان اطلاعات کسب می‌کنند.

تصاویر نجومی سال

تصاویر نجومی سال 8: تصویری با جزییات زیاد از ناحیه ستاره‌ساز مسیه-78 در صورت فلکی جبار یا شکارچی. ناحیه آبی‌رنگ نور ستاره‌های داغ و جوان را بازتابش می‌کند و رگه‌های تاریک غبار و جت‌های قرمزرنگی که از میان ستارگان در حال تشکیل بیرون زده‌اند، مشخص‌اند.

تصاویر نجومی سال

تصاویر نجومی سال 9: نمایی از بالای حلقه‌های زحل که خود سیاره در سمت راست و پایین تصویر مشخص است. حتی در سمتی از زحل که شب است، بخشی از حلقه‌ها که در سایه خود زحل قرار نگرفته‌اند، توسط نور خورشید می‌درخشند.

تصاویر نجومی سال

تصاویر نجومی سال 10: تلسکوپ هابل، این تصویر را از ستاره‌‌ای در حال مرگ ثبت کرده که لایه‌های اطراف خودش را به بیرون پرتاب کرده است. ستاره مورد نظر که حالا تبدیل به کوتوله سفید شده، در مرکز این تصویر مشخص است.

تصاویر نجومی سال

تصاویر نجومی سال 11: ستاره‌شناسان با استفاده از قابلیت‌های رصدی فرابنفش تلسکوپ هابل، تعداد نه ستاره غول‌پیکر با جرم‌هایی صد برابر جرم خورشید را در خوشه ستاره‌ای R136 کشف کرده‌اند. به این ترتیب، این گروه، تبدیل به پرجمعیت‌ترین گروه ستاره‌های پرجرم در نوع خودش شده است.

تصاویر نجومی سال

تصاویر نجومی سال 12: نمایی از ترکیب خوشه‌های ستاره‌ای که تولید امواج شوک‌مانندی می‌کنند. این نواحی با رنگ سفید در مرکز تصویر مشخص شده‌اند.

تصاویر نجومی سال

تصاویر نجومی سال 13: تصویری از دو ستاره آلفا قنطورس A و B. نزدیک‌ترین ستاره‌ها به منظومه خورشیدی با فاصله‌ای تنها برابر 4.3 سال نوری. به دلیل همین نزدیکی زیاد، این دوستاره یکی از اولویت‌های ستاره‌شناسان برای جستجوی سیارات فراخورشیدی و بخصوص بحث زیست‌پذیری بوده‌اند.

تصاویر نجومی سال

تصاویر نجومی سال 14: انفجار ابرنواختری که مدت زمان زیادی از آن گذشته است. اما ستاره نوترونی که در قلب این انفجار قرار دارد همچنان با قدرت می‌تپد و پالس‌های انرژی قدرتمندی را از فاصله 6500 سال نوری زمین به سوی ما می‌فرستد.

تصاویر نجومی سال

تصاویر نجومی سال 15: این انفجار ابرنواختری در عین زیبایی‌اش بسیار تنبل است! این تصویر ترکیبی از طول موج ایکس، باقی‌مانده یک انفجار ابرنواختری به نام RCW 103 را نشان می‌دهد که شامل ستاره مگنتار (ستاره نوترونی با فعالیت بالای مغناطیسی) مشکوکی است. این مگنتار دوره چرخش بسیار کندی دارد و هر 6.67 ساعت، یک بار به دور خودش می‌چرخد. در مقایسه باید گفت برای هم‌نوعان این ستاره، یک دور گردش تنها حدود 10 ثانیه طول می‌کشد.

تصاویر نجومی سال

تصاویر نجومی سال 16: کهکشان راه شیری دارای بیش از 150 خوشه کروی است که هرکدام شامل هزاران تا میلیون‌ها ستاره‌اند. خوشه کروی این تصویر، به نام NGC 362، با سنی در حدود ده میلیارد سال نوری، جوان‌تر از اکثر خوشه‌های دیگر است.

تصاویر نجومی سال

تصاویر نجومی سال 17: بزرگترین سیاره منظومه خورشیدی، مشتری، بیش از همه به خاطر طوفان‌های رنگارنگ خود معروف است. مشهورترین آنها که برای خیلی افراد آشناست، چشم بزرگ مشتری نام دارد. اما این بار، به کمک قابلیت‌های فرابنفش تلسکوپ هابل، روی سوژه دیگری از این غول گازی تمرکز شده است. درخش‌های رنگی در قطب شمال مشتری، در واقع شفق قطبی هستند. همانند اتفاقی که برای زمین می‌افتد، وقتی ذرات پرانرژی، در قطب‌های مغناطیسی سیاره وارد جو آن می‌شوند، با اتم‌های گازی برخورد کرده و چنین مناظر زیبایی را ایجاد می‌کنند.

تصاویر نجومی سال

تصاویر نجومی سال 18: صدها ابر گازی پرسرعت و عظیم، خارج از محدوده کهکشان ما وجود دارند. اما ابر Smith از این نظر که مسیرش به خوبی شناخته شده، مورد خاصی است. این ابر گازی که در سال 1960 کشف شد، احتمالا حدود 70 میلیون سال پیش از نواحی بیرونی صفحه کهکشانی ما جدا شده است. امروزه، این ابر در حال بازگشتن به سوی کهکشان راه شیری است و حدود 30 میلون سال آینده، با برخورد به ابرهای گازی دیگر کهکشان ما، شروع به ستاره‌زایی شدیدی خواهد کرد.

تصاویر نجومی سال

تصاویر نجومی سال 19: نمایی بسیار نزدیک از صفحه جنوبی کهکشان راه شیری که توسط تلسکوپی در شیلی گرفته شده است.

تصاویر نجومی سال

تصاویر نجومی سال 20: جرم Trumpler 13 یک خوشه ستاره‌ای تابشی است که شامل مجموعه‌ای از درخشان‌ترین ستاره‌های کهکشان راه شیری است. عمر این خوشه تنها 500 هزار سال نوری است و تمرکز زیاد ستاره‌های آن به دلیل جوان بودنش است. لکه سیاه و شبح مانند پایین و چپ تصویر، سحابی‌ای مملو از غبارهای کیهانی است.

تصاویر نجومی سال

تصاویر نجومی سال 21: ستاره HD 44179 توسط ساختار عجیبی به نام مستطیل قرمز احاطه شده است. نامی که با توجه به اولین تصاویری که از روی زمین گرفته شده بود، به آن داده شده است. اما در این تصویر از تلسکوپ فضایی هابل، مشخص است که این ساختار بیش از آنکه مستطیل‌شکل باشد، به شکل یک ضربدر است که با ساختارهای پیچیده‌تری همراه شده است و به آن شکل یک نردبان را داده است!

تصاویر نجومی سال

تصاویر نجومی سال 22: تصویری از کهکشان NGC 1569 که محل تشکیل ستارگان درخشان بسیاری است. دو مورد از بزرگترین خوشه‌های کروی این کهکشان، در تصویر دیده می‌شود که در حفره‌ای از گازهای کهکشانی قرار گرفته‌اند. حفره ای که به دلیل انفجارهای ابرنواختری بسیار ایجاد شده است.

تصاویر نجومی سال

تصاویر نجومی سال 23: برخی از تصاویر هابل همچون این تصویر، از ناحیه‌ای مملو از کهکشان‌ها گرفته شده است. در چنین حالتی اشکال کمانی شکل زیادی را می‌توان مشاهده کرد که برای اولین بار توسط انیشتین پیش‌بینی شد و به نام کمان یا حلقه انیشتین نامیده می‌شود. در مرکز این تصویر، خوشه عظیم Abell S1063 در فاصله 4 میلیارد سال نوری دیده می‌شود. این جرم عظیم، نور کهکشان‌های پشت خودش را خمیده کرده و اینگونه ما می‌توانیم آن کهکشان‌ها را نیز ببینیم. اما با تصویر اعوجاج یافته‌ای که به صورت کمان‌هایی از نور درآمده است.

تصاویر نجومی سال

تصاویر نجومی سال 24: نمایی از کهکشان NGC 5195، خانه یک سیاهچاله غول پیکر که در بالا و سمت راست تصویر قرار دارد. اطراف این سیاهچاله فعال، دیسک‌های فورانی از ماده دیده می‌شود.

تصاویر نجومی سال

تصاویر نجومی سال 25: کهکشان‌های ابر ماژلانی بزرگ و کوچک در ترکیبی از دو تصویر. دو کهکشان مورد نظر با رنگ‌های متمایل به آبی و سایر ستارگان و اجرام دیگر به صورت سیاه و سفید نشان داده شده‌اند.

تصاویر نجومی سال

تصاویر نجومی سال 26: هواپیمایی که با سرعت مافوق صوت از برابر قرص خورشید عبور می‌کند و باعث ایجاد شوک‌های صوتی شده است.

تصاویر نجومی سال

تصاویر نجومی سال 27: ستاره تازه متولد شده‌ای، ابرهای کیهانی اطرافش را روشن می‌کند. همچنان که نور چراغ‌های خودرو، هوای مه‌الود را روشن می‌کند، نور ستاره HD 97300 نیز با روشن‌کردن گازهای اطرافش، سحابی بازتابشی IC 2631 را ایجاد کرده است.

تصاویر نجومی سال

تصاویر نجومی سال 28: نمایی از باقی‌مانده یک انفجار ابرنواختری در مرکز سحابی خرچنگ.

تصاویر نجومی سال

تصاویر نجومی سال 29: نرخ تولید ستاره در کهکشان MCG+07-33-027 به طرز غیرعادی‌ای بالاست. اگر دو کهکشان با هم برخورد داشته باشند، چنین اتفاقی قابل رخ دادن است. اما این کهکشان کاملا ایزوله و دور از کهکشان دیگری است. به همین دلیل حدس و گمان‌های ستاره‌شناسان در مورد علت این ستاره‌زایی انفجاری همچنان ادامه دارد. جرم بسیار درخشان در سمت راست تصویر ارتباطی با این کهکشان ندارد و ستاره‌ای در کهکشان خود ماست.

تصاویر نجومی سال

تصاویر نجومی سال 30: سحابی عنکبوت که نام علمی آن IC 417 است. سحابی‌ها مجموعه‌ای از گازها و غبارهای کیهانی بوده که محل تشکیل ستارگان جدیدند.

منبع : گجت نیوز به نقل از wired

فرايند جهاني‌شدن و ظهور و گسترش رسانه‌هاي جديد چه تأثيري بر جايگاه مذهب داشته است؟
    ادعاي ما در اين نوشتار اين است که: فرايند جهاني‌شدن فرهنگي و گسترش رسانه‌هاي جديد اجتناب‌ناپذير است؛ وباوجود چالش‌ها و بحران‌هايي که به همراه دارد ، استفاده از اين فضا و امکانات تقويت‌کننده و مروج امت واحد اسلامي و زمينه‌ساز جهاني‌شدن اسلام خواهد بود.
      2017-02-21 09:23:34
    شاید واقعیت افزوده فناوری جایگزین آیفون باشد
    واقعیت افزوده
    شاید واقعیت افزوده فناوری جایگزین آیفون باشد
    از نظر من اهمیت واقعیت افزوده​ به اندازه‌ی گوشی‌های هوشمند زیاد است. گوشی هوشمند محصولی است که به همه تعلق دارد و نمی‌توان تصور کرد که آیفون محدود به کشور، موقعیت جغرافیایی یا فرهنگ خاصی باشد. من تصور می‌کنم واقعیت افزوده به همین اندازه بزرگ است
      2017-02-21 11:16:41
    برای آنهایی که نان را از غذای خود حذف کرده اند
    برای آنهایی که نان را از غذای خود حذف کرده اند
    با توجه به این حقیقت که کربوهیدارت ها سطوح انتقال دهنده های عصبی سروتونین مغز که مسئول احساس خوب هستند را افزایش می دهند، هنگامی که آنها را از رژیم غذایی خود حذف می کنید، اضطراب را تجربه خواهید کرد.
      2017-02-21 09:31:00
    لطفا وضعیت حجم اینترنت اپراتورها و نحوه محاسبه  را به سامانه و شماره تلفن ۱۹۵ اعلام فرمایید
    لطفا وضعیت حجم اینترنت اپراتورها و نحوه محاسبه را به سامانه و شماره تلفن ۱۹۵ اعلام فرمایید
    وزیر ارتباطات از تشکیل کمیته‌ای برای بررسی وضعیت حجم اینترنت اپراتورها و نحوه محاسبه آن خبر داد. طی مدتی که از روی کار آمدن نسل سوم و چهارم ارتباطی می‌گذرد تعداد کاربران اینترنت موبایل به یک باره گسترش قابل توجهی پیدا کرده است.
      2017-02-21 08:55:00
    ‏کسب وکارها امروز به جای وام، فضای نفس کشیدن جدید می خواهند
    ‏کسب وکارها امروز به جای وام، فضای نفس کشیدن جدید می خواهند
    در ادامه حمایت از شرکت های دانش بنیان و محصولات داخلی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات عصر دوشنبه 2 اسفند 95 دومین تفاهمنامه میان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به امضا رسید.
      2017-02-21 08:27:00
    تلفن‌های همراه به زودی بدون لمس کردن و شارژ شدن با نور محیط، کنترل خواهند شد
    تلفن‌های همراه به زودی بدون لمس کردن و شارژ شدن با نور محیط، کنترل خواهند شد
    مونساب شیم (Moonsub Shim)، استاد دانشگاه ایلینوی در اوربانا-شامپاین ایالات متحده اظهار داشت که تلفن ها ی همراه از حالت نمایش اطلاعات صرف، بیشتر به سمتی می روند که به دستگاه‌های تعاملی تبدیل شوند.
      2017-02-20 20:56:04
    گامی موثر که محققین برای کاهش آسیب پذیری کشاورزان در مواجهه با سیل وخشکسالی برداشتند
    محققان در راستای پاسخ به درخواست سازمان یونسکو، برنامه ای را اجرا نموده اند که روشی برای جمع آوری اطلاعات گسترده آب و هوایی در سراسر آفریقا و آمریکای لاتین را فراهم می کند.
      2017-02-20 20:40:33
    آیا در کارآفریني موفق خواهید بود؟
    استارتاپ ها
    آیا در کارآفریني موفق خواهید بود؟
    هیچ کس نمی داند که آیا در کارش موفق می شود یا خیر اما به یقین نشانه هایی وجود دارند که مختص افراد موفق هستند. Mike Kapple چندین کسب و کار را در سال های عمرش تجربه کرده و با صدها کارآفرین هم کلام شده و متوجه تشابهاتی میان خود و دیگر کارآفرینان شده است.
      2017-02-20 14:00:00
    اگرحضور پررنگ در فضای مجازی را جدی نگیریم ، مطمئناً  در آینده شاهد صدمات جبران‌ناپذیری در زمینه ارتباطات و تبادل اطلاعات با جهان خارج ،خواهیم بود
    خانواده
    اگرحضور پررنگ در فضای مجازی را جدی نگیریم ، مطمئناً در آینده شاهد صدمات جبران‌ناپذیری در زمینه ارتباطات و تبادل اطلاعات با جهان خارج ،خواهیم بود
    این مطالعه به دنبال بررسی مفهوم‌شناسی فضای مجازی و استفاده از آن در ابعاد تربیتی - اسلامی آموزش‌وپرورش است...
      2017-02-20 12:26:00
    هدستی برای نابینایان
    واقعیت مجازی
    هدستی برای نابینایان
    نابینایی و کم بینایی مشکلاتی هستند که بیش از 300 میلیون نفر در سرتاسر جهان با آنها دست و پنجه نرم می کنند. حال خبر می رسد که یک کمپانی کانادایی هدستی با نام «ESight 3» توسعه داده و راه حلی برای مشکل اینگونه افراد ارائه داده است.
      2017-02-20 12:16:00
    ویروس ها صبح ها قویترند
    ویروس ها صبح ها قویترند
    محققان دانشگاه کمبریج در مطالعه اخیرشان به این نتیجه رسیدند که سحرخیزی بیش از حد می‌تواند عوارض مختلفی برای سلامتی افراد داشته باشد.
      2017-02-20 11:54:00
    من مدیر عامل سابق گوگل، اشتباه کردم
    شخصیت ها
    من مدیر عامل سابق گوگل، اشتباه کردم
    «اریک اشمیت» رئیس هیئت مدیره آلفابت در سخنان اخیر خود در جریان کنفرانس امنیتی RSA سن فرانسیسکو به اشتباهش در زمینه آینده هوش مصنوعی اعتراف کرد. او که در ابتدا در مورد این فناوری تردید داشت، به تازگی نقش حیاتی آن را در به نتیجه رساندن اهداف کمپانی و پیشبرد اقتصاد جهانی درک کرده است.
      2017-02-20 10:57:00
    چرا بیشتر خانم های جوان زانو درد دارند؟
    تندرستی
    چرا بیشتر خانم های جوان زانو درد دارند؟
    جوان‌ها هم مانند افراد میانسال دچار درد زانو می‌شوند ولی دردهای زانو در جوانان در اثر آرتروز زانو نیست. معمولا درد مربوط به استخوانی به نام کشکک است که درست روی زانو و داخل تاندون عضله چهارسرران قرار گرفته است.
      2017-02-20 10:00:00
    اینطور کسب و کارتان را رونق دهید
    استارتاپ ها
    اینطور کسب و کارتان را رونق دهید
    امروزه تکنولوژی و فضای مجازی قدرت نفوذ زیادی در بین کاربران دارد، لذا نیاز ورود کسب وکارهای متفاوت در حوزه تبلیغات دیجیتال بیش از پیش دیده می شود در همین راستا “آسانک “، از سرویس های شرکت دانش بنیان پیک آسا اقدام به ارائه سرویس جدید تبلیغات اپلیکیشنی کرده است.
      2017-02-20 09:28:10