بازاریابی ویروسی

ویروس‌ها به میزبان خود متکی هستند و از منابع آن تغذیه می‌‌کنند. این کار را آنقدر ادامه می‌‌دهند تا تعداد خود را افزایش دهند. اگر در محیط مناسبی قرار بگیرند، سرعت رشد و تکثیر آن‌ها به میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا می‌‌کند. ویروس حتی به جفت‌گیری نیازی ندارد، فقط تقسیم و تکثیر می‌‌شود و با هر بار تقسیم، تعداد آن‌ها به شکل تصاعدی افزایش پیدا می‌‌کند. اما این چه ارتباطی با بازاریابی دارد؟! حتما شما هم اصطلاح ویدیوهای وایرال شده در شبکه‎های اجتماعی را زیاد شنیده‎اید، ویدیویی در مورد یک موضوع خاص که در فضای مجازی دست‌به‌دست شده و در مدت‌زمانی کوتاهی فراگير می‌شود. درست مثل یک ویروس که در صورت مهیا بودن شرایط به‌سرعت تکثیر و همه‎گیر می‌شود.

بازاریابی ویروسی چیست؟

Viral Marketing یا بازاریابی ویروسی اصطلاحی است که این روزها خیلی رایج شده و به یک محصول یا تبلیغاتی می‌پردازد که هدفمند یا از روی شانس به‌صورت تصادفی، تصاعدی و ویروس‎گونه باعث مطرح‌شدن آن محصول یاتبلیغات می‌شود. هر چند بخشی از موفقیت یک بازاریابی ویروسی به شانس بستگی دارد، اما محتوای ویروس‎گونه معمولا از یک استراتژی ویروس‎گونه موفق که به درستی طراحی‌شده، برخوردار است. خلاقیت و آمادگی نیز بخش حیاتی در این فرآيند محسوب می‌شود.

به چه چیزی بازاریابی ویروسی گفته می‌شود؟

بازاریابی ویروسی فرآیندی است که باعث می‌شود از طریق پیام‎هایی که مانند ویروس به همه‌جا پخش می‌شود توجهات به سمت یک نام تجاری جلب‌شده و به‌طور بالقوه فروش آن افزایش پیدا کند. به‌بیان‌دیگر، اخبار پیرامون یک محصول به‌سرعت دهان‌به‌دهان پخش می‌شود. در این روش، کسب‌وکارها سعی می‌کنند با استفاده از بستر موجود در شبکه‎های اجتماعی محصول خود را تبليغ کنند. شبکه‎های اجتماعی به دلیل سرعت بالا و سهولت در به اشتراک‌گذاریمحتوا یک زیستگاه طبیعی برای این نوع از بازاریابی محسوب می‌شوند. بارزترین مثال در این زمینه طی سال‎های اخیر ساخت فیلم‎های جذاب و دیدنی در یوتیوب است که پس از به نمایش درآمدن به‌سرعت در سایر شبکه‎های اجتماعی نیز به اشتراک گذاشته می‌شود. این سهولت در به اشتراک‌گذاری و گسترش‌پذیری تبلیغات ویروس‎گونه مانند یک شمشیر دو لبه عمل می‌کند. ما نباید فراموش کنیم که در این نوع بازاریابی، بخش عمده‎ای از کنترل به دست کاربران خواهد بود و ما با این خطر مواجه خواهیم بود که این پیام برای مخاطب به‌اشتباه تفسیر یا ترسیم شود. از طرفی، یک بازاریابی ویروسی موفق می‌تواند نتایج معجزه‌آسایی برای برند شما به همراه داشته باشد.

بازاریابی ویروسی چیست و چرا تا این اندازه اهمیت دارد؟

بازاریابی ویروسی چگونه کار می‌کند؟ 

برای راه‌اندازی این نوع از بازاریابی نیاز نیست کار چندانی انجام دهید. تنها کافی است یک ویدیو یا نوع دیگری از محتوا را توليد کنید که برای مخاطب هدف شما جذاب باشد. سپس آن را روی اینترنت قرار دهید و در گام نخست آن را به چند نفر معرفی کنید. از اینجا به بعد تنها کاری که شما باید انجام دهید صبر کردن است. خود کاربران با به اشتراک گذاشتن آن باقی کار را انجام می‌دهند.
در برخی موارد این جهش ویروس‌گونه به‌صورت تصادفی و با آپلود یک ویدیو به‌صورت خصوصی توسط یک کاربر اتفاق می‌افتد و ناگهان با عمومی‌شدن آن موجی در سراسر اینترنت به راه می‌اندازد. اما برای معرفی حرفه‎ای یک محصول یا خدمات باید دقیق‎تر و با برنامه‌ریزی بیشتر عمل کرد تا نتیجه مطلوب حاصل شود. برای نمونه، برای معرفی یک ویدیو ساخته‌شده توسط یک نام تجاری می‌توان به دو طریق اقدام به این کار کرد. در روش اول محتوا به‌طور مستقیم به مخاطب ارائه می‌شود و کاربران در همان لحظه اول آگاه هستند که در حال مشاهده محتوای تبلیغاتی هستند، درحالی‌که در روش دوم هدف اصلی تبلیغات در ویدیوی منتشرشده پنهان بوده و بعد به‌صورت غیرمستقیم به مخاطبان عرضه می‌شود. اگر قصد دارید از روش ارائه غیرمستقیم برای تبلیغات خود استفاده کنید باید مراقب باشید تا تاثیر معکوس روی مخاطبان نداشته باشد و این تصور به وجود نیاید که شما قصد سوءاستفاده از محتوای ارائه‌شده دارید.  

چه کسی از بازاریابی ویروسی استفاده می کند؟

بازاریابی ویروسی را می‌توان به‌عنوان یک ابزار بازاریابی مستقل و بخشی از یک استراتژی تبلیغاتی پیچیده‎تر که از چند نوع روش بازاریابی مختلف تشکیل‌شده است، به کار گرفت. بازاریابی ویروسی بیشتر از همه موردتوجه کسب‌وکارهای کوچک قرار گرفته، زیرا می‌تواند یک روش جایگزین ارزان برای بازاریابی و تبلیغات سنتی باشد.
برای مثال، یک شرکت تولیدکننده نوشابه‎های انرژی‌زا می‌تواند یک ویدیوی اینترنتی بسازد که در آن یک فرد قبل از انجام حرکات نمایشی سخت از نوشابه انرژی‌زای این شرکت استفاده می‌کند. اگر این ویدیوی ساخته‌شده واقعی به نظر برسد، مردمی‌ که آن را تماشا کرده‎اند، ترغیب می‌شوند تا آن را با دیگران به اشتراک بگذارند. بعد از این‌که این ویدیو به‌اندازه کافی بازدیدکننده جذب کرد، شرکت می‌تواند به هدف واقعی خود که همان متقاعدکردن بینندگان به جست‌وجوی اطلاعات بیشتر در مورد این نوشیدنی است، دست پيدا کند، آن هم بدون استفاده از حتی یک روش تبلیغاتی سنتی و صرف هزینه‎های زیاد برای این نوع از تبلیغات. اما بااین‌حال بازاریابی ویروسی اغلب در کنار سایر روش‎های تبلیغاتی انجام می‌شود تا نتایج بهتری حاصل شود. به‌عنوان نمونه یک فیلم سینمایی جدید را در نظر بگیرید، در اینجا وظیفه بازاریابی ویروسی این است که قبل از شروع سایر روش‎های تبلیغاتی سنتی از جمله آگهی تلویزیونی، پوستر، بنر و سایر روش‎های دیگر، یک موضوع جنجالی در مورد این فیلم سینمایی در فضای مجازی به راه بیندازد. این کار باعث می‌شود تا قبل از معرفی رسمی‌ فیلم خیلی از مردم در مورد آن صحبت کنند.

شیوه‎های به‎کارگیری بازاریابی ویروسی 

یک تصور نادرست رایج وجود دارد که می‌گوید موفقیت شما در بازاریابی ویروسی به توانایی شما در خلق موضوعی عوام‌پسند بستگی دارد. در واقعیت، راه‌اندازی تبلیغات ویروسی موفق به درک درست از چگونگی برقراری ارتباط با بخش خاصی از جمعیت از طریق ارائه محتوای ارزشمند به آن‌ها وابسته است. بازاریابی ویروسی یک رویکرد تمرکز روی مشتری است، بنابراین نخستین قدم این است که جمعیت هدف خود را برای یک محصول و آن چیزی که در این محصولات بیشتر برای آن‌ها ارزشمند است، شناسایی کنید. برای تحقق چنین هدفی لازم است که بازاریابان داده‎های مربوط به این جمعیت هدف را گردآوری و تجزیه‌وتحلیل کنند.
بعد از این‌که یک شرکت فهمید جمعیت هدفش چه چیزی می‌خواهد و چطور می‌توان با آن‌ها ارتباط برقرار کرد، آن‌ها شروع به ساخت محتوایی می‌کند که این مردم مایل به اشتراک‌گذاری آن هستند. این محتوا باید به‌گونه‌ای باشد که مردم را تشویق کند تا به دنبال یافتن اطلاعات بیشتری در مورد این موضوع باشند و حتی دوستان خود را نیز به همکاری در تحقيقات خود دعوت کنند. بازاریابی ویروسی یک فرآیند مداوم و تعاملی است. شرکتی که دست به چنین اقدام تبلیغاتی می‌زند، نباید بدون برنامه‌ریزی و پیگیری مستمر این برنامه چنین کاری را انجام دهد. راه‌اندازی یک وب سایت اطلاع‌رسانی که به‌طور دائم به‎روزرسانی می‌شود و یک انجمن اینترنتی که بتوان از طریق آن با طرفداران واقعی محصول یا خدمات شرکت تعامل داشت می‌تواند در این زمینه بسیار مفید باشد. 

مشاغل درگیر در بازاریابی ویروسی 

بازاریابی ویروسی به یک برنامه‌ریزی دقیق و یک گروه متخصص و باتجربه در زمینه رسانه مدرن نیاز دارد. این به معنای آن است که فرصت‎های شغلی زیادی در این حوزه وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به این مشاغل اشاره کرد:

بازاریابی ویروسی چیست و چرا تا این اندازه اهمیت دارد؟

  • طراح وب 

بخش عمده‎ای از بازاریابی ویروسی در بستر اینترنت انجام می‌شود. هر شرکتی که بخواهد در این شیوه از بازاریابیموفق باشد به خدمات ارائه‌شده از یک طراح وب ماهر نیاز خواهد داشت تا وب‎سایت‎ها و سایر عناصر آنلاین را آماده کند. طراحی وب یک حوزه بسیار فنی است که با چندین زبان برنامه‌نویسی کامپیوتری به همراه نوآوری و خلاقیت بصری سروکار دارد. طراح وبی که قصد دارد در زمینه بازاریابی ویروسی مشارکت داشته باشد باید علاوه بر مهارت در علم کامپیوتر با بازاریابی و علم رسانه جدید به همراه هنر طراحی نیز آشنا باشد.

  • متخصص محتوا 

بازاریابی ویروسی تنها زمانی موفق عمل خواهد کرد که محتوای ارائه‌شده‌اش مردم را ترغیب به اشتراک‌گذاری کند. متخصصان محتوا عناصر مورد نیاز در این زمینه را از جمله ویدیو، بازی، وبلاگ، پست و سایر چیزهای دیگری که مشتريان مایل به اشتراک آن با دیگران هستند، آماده می‌کنند. انجام چنین کاری به مهارت ‎های متنوعی در رسانه‎های جدید، خلاقیت و ارتباطات نیاز دارد. متخصصان محتوا باید در زمینه‎های بازاریابی، ارتباطات، روابط عمومی‌ و کسب‌وکار مهارت داشته باشند. تجربه قبلی در جایگاه موضوعات مرتبط با رسانه نیز می‌تواند بسیار مفید باشد.  

  • بازاریاب

بازاریابی به هر شکلی که انجام شود، به تحقیق و پژوهش در مورد روند بازار و عادات مصرف‌کنندگان نیاز دارد. یک بازاریاب مشتريان بالقوه را تحت‌نظر داشته و اطلاعات مربوط به آن‌ها را بررسی می‌کند تا مشخص شود مشتريان به دنبال چه چیزهایی هستند و چگونه به آن دست پيدا می‌کنند. انجام چنین وظایفی به توجه زیاد به جزئیات، سواد کامپیوتری و مهارت‎های ارتباطی قوی نیاز دارد. بازاریابان باید در زمینه‎های بازاریابی، کسب‌وکار، روانشناسی، جامعه‌شناسی و تجزیه‌وتحلیل داده‎ها مهارت داشته باشند. داشتن تجربه کاری در زمینه مدیریت پایگاه داده و تحلیل آماری در این مورد سودمند خواهد بود. شاید بتوان بازاریابی ویروسی را محبوب‎ترین استراتژی در این حوزه دانست که به‌سرعت در حال رشد است. اما این روش زمانی به حداکثر بازدهی می‌رسد که در ترکیب با سایر شیوه‎های معمول بازاریابی به کار گرفته شود. همچنین ماهرترین بازاریاب‌های ویروسی، آن‌هایی هستند که از منابع دیگران برای معرفی خود استفاده می‌‌کنند. به‌عنوان مثال، شرکت‌هایی که پیام تبلیغاتی یا لینک محصول خود را در وب‌سایت دیگری منتشر می‌‌کنند یا نویسنده‌هایی که مقاله‌های رایگان در وب‌سایت‌های دیگر منتشر می‌‌کنند. از این طریق شما با استفاده از منابع دیگران به معرفی محصولات و خدمات خود پرداخته‌اید و از منابع و امکانات وب‌سایت دیگر برای ارائه و معرفی محصول خود استفاده کرده‌اید؛ البته این کار اصولی دارد که باید رعایت کنیم تا باعث مزاحمت برای دیگران نشویم. 

منبع:شبکه

    نظرات

    بازی‌های موبایلی در ایران(تحلیل آماری)
    بازی و سرگرمی
    بازی‌های موبایلی در ایران(تحلیل آماری)
    وجود یک بازی ایرانی در بین محبوب‌ترین‌های ایران و شناخت سلیقه‌ جمعی در مورد ژانرهای محبوب بازی در ایران می‌تواند نقشه‌ راه درستی پیش پای سیاست‌گذاران، سرمایه‌گذارها و خصوصا شرکت‌های بازی‌سازی قرار دهد.
      2018-11-16 11:40:00
    رشد و سوددهی بازار رایانش ابری
    رایانش ابری
    رشد و سوددهی بازار رایانش ابری
    دسترسی بهتر و سریع‌تر، چابکی، پاسخگویی و مسوولیت‌پذیری، شتاب بخشیدن به نوآوری و انعطاف‌پذیری بالا از دلایل اقبال افراد و سازمان‌ها به خدمات ابرهستند.
      2018-11-15 07:09:00