رویای سلطنت بر دنیای گیمینگ

اگر اخبار مربوط به GDC سال ۲۰۱۹ را دنبال کرده باشید می‌دانید که گوگل از یک پلتفرم اسریم آنلاین بازی‌های ویدیویی به ناماستادیا (یا با تلفظ صحیح‌تر، استیدیا) سخن به میان آورد. گرچه برای من عجیب است که چرا نامش را گوگل Games نگذاشته‌اند، اما آن‌چه در مراسم معرفی این پلتفرم دیدیم واقعا جذاب به نظر می‌رسید. این‌که بدون نیاز به کنسول یا فارغ از دانلود کردن بازی‌های سنگین، در یوتیوب بتوانید با یک کلیک وارد یک بازی بشوید و در عرض چند ثانیه مشغول به بازی کردن شوید واقعا هیجان‌انگیز و خارق‌العاده به نظر می‌رسد، این‌طور نیست؟

با فرض این‌که استادیا خودش هیچ نقصی نداشته باشد و کار از طرف گوگل کاملا بی‌نقص انجام بشود، اما مهم‌ترین مرحله تجربه بازی‌ها با استادیا همچنان می‌لنگد و آن مرحله چیزی نیست جز انتقال بازی‌ها از سرورهای گوگل به دیوایس من و شما. بله، منظورم همان اینترنت است. با این‌که استادیا در ابتدا بناست در آمریکا و کانادا و اروپا عرضه بشود، ولی حتی در همان کشورها هم در خیلی از نقاط سرعت و پهنای باند اینترنت هنوز به آن حد نرسیده است که بتواند از پس استریم بازی‌های سنگین ویدیویی بربیاید. بگذریم که در کشورهایی مثل ژاپن که گیم یکی از پرطرفدارترین صنایع در آن محسوب می‌شود، این مشکل بسیار حساس‌تر است.

به قول یکی از یوتیوبرها ، استادیا مثل یک خودوری آخرین سیستم و فوق‌العاده است که هیچ جاده‌ مناسبی برای حرکت کردنش هنوز ساخته نشده است. اینترنت برای سرویس استریم بازی‌های ویدویی حکم همان جاده را دارد که در حال حاضر شرایط مساعدی ندارد؛ آن هم نه در سطح محدود، بلکه در حد جهانی.

اگر می‌پرسید پس چرا نت‌فلیکس در زمینه استریم فیلم و سریال و همین‌طور اسپاتیفای در زمینه استریم موسیقی موفق بوده‌اند، باید بگویم که استریم محتوایی مثل فیلم و موسیقی با گیم خیلی تفاوت دارد. در فیلم یا موزیک شما هیچ نقش مقابلی در اصل محتوا ندارید. فیلم و موزیک مثل یک اتوبان یک طرفه هستند که در محتوای خود نیازی به شما ندارند. محتوا از پیش ساخته شده و صرفا از طریق اینترنت به سمت شما منتقل می‌شود. اما بازی‌های ویدیویی کاملا به تعامل گیمر وابسته هستند. این فقط خود گیم نیست که برای شما باید استریم شود، بلکه دستورات شما هم در خود گیم یا همان محتوای اصلی نقش دارد و همین کار استریم را مشکل می‌سازد. دقیقا به همین خاطر است تا کنون هیچ سرویس استریم بازی آنلاینی مثل PSNow یا دیگر موارد مشابه نتوانسته‌اند موفقیت چشم‌گیری داشته باشند.

برای همین است که حداقل تا آینده‌ای نه چندان نزدیک، شما همچنان به کنسول‌های بازی یا فرآیند دانلود بازی‌های احتیاج خواهید داشت و گوگل استادیا یا هر پلتفرم استریم بازی دیگری نمی‌تواند این نیاز را از میان بردارد. بماند که هنوز مشخص نیست گوگل چطور می‌خواهد کمپانی‌های سازنده بازی‌های کلیدی را به سوی خود جذب کند چون کنسول‌های سونی و نینتندو ومایکروسافت برای آن‌ها بسیار سودآور بوده‌ و هستند و از قبل بارها امتحان خودشان را پس داده‌اند و مسلما این سه غول دنیای کنسول‌ها هم ساکت نمی‌نشینند تا گوگل بیاید و دنیای گیمینگ را از آن‌ها بگیرد و برود.

شما در مورد استادیا چه فکر می‌کنید؟ آیا گوگل می‌تواند سلطان دنیای گیمینگ بشود، یا این عرصه همچنان در اختیار شرکت‌های سازنده کنسول‌های بازی و همین‌طور PCها باقی خواهد ماند؟

منبع:https://itresan.com

 

 

 

 

<a data-cke-saved-href="https://www.eghamat24.com/" href="https://www.eghamat24.com/" _blank"="" rel="follow">

    نظرات

    اقتصاد دیجیتال و ابتکار ژاپن
    اقتصاد
    اقتصاد دیجیتال و ابتکار ژاپن
    ژاپن از سایر کشورها می‌خواهد که گرد هم آیند و یک چارچوب مدون و مشخص برای حاکمیت داده تدوین کنند تا در اثر این محدودسازی‌ها، آسیبی به حریم خصوصی، امنیت و توسعه وارد نشود
      2019-04-23 06:51:13
    آیفون و قابلیت های فردا
    نوآوری
    آیفون و قابلیت های فردا
    به نظر می‌رسد اپل مشغول تحقیق روی روش‌هایی برای ردیابی آلودگی ومواد شیمیایی خطرناک و... است که در محصولاتش تعبیه می‌شوند.
      2019-04-15 11:42:18
    ابر مغز جهانی
    فناوریهای برتر
    ابر مغز جهانی
    دانشمندان و محققان پیشرو معتقدند مسیر توسعه و پیشرفت در رایانه‌های جامعه و فناوری زیستی به مغز انسان منتهی می‌شود.
      2019-04-14 18:11:27
    شکست اولین تلاش
    فناوریهای برتر
    شکست اولین تلاش
    این سیستم در شرایط آزمایشگاهی بر روی رانندگانی آزمایش شده بود که با سرعت کم در حال رانندگی بودند ودقت آن در جریان آزمایش‌های انجام شده ۸۰ درصد بود.
      2019-04-10 08:27:17
    نقشه راه
    فناوریهای برتر
    نقشه راه
    بر اساس استراتژی هوش مصنوعی اتحادیه اروپا، قرار است سرمایه گذاری در این زمینه تا یک دهه آینده در قاره مذکور به طور سالانه به ۲۰ میلیارد یورو برسد.
      2019-04-10 07:25:44
    چالش ارزهای رمز نگاری شده
    اقتصاد
    چالش ارزهای رمز نگاری شده
    دوسال قبل فقط ۲۶۶ میلیون دلار ارز دیجیتالی به سرقت رفته بود این در حالیست که این رقم در سال گذشته میلادی به حدود یک میلیارد دلار رسیده است.
      2019-03-26 14:33:48
    افشاگری فیس بوک
    جامعه
    افشاگری فیس بوک
    ما هیچ مدرکی دال بر اینکه هر کدام از کارکنان داخلی این شبکه از این اطلاعات سوء استفاده کرده باشند بدست نیاورده ایم.
      2019-03-25 10:40:53
    سفر در زمان
    فناوریهای برتر
    سفر در زمان
    تحقیقات جدید جامعه علمی را در مورد برگشت جریان زمان در سیستم‌های کوانتومی هیجان زده کرده است.
      2019-03-21 10:26:05