چرا از شبکه اجتماعی استفاده می کنید؟

 طبق تحقیقی که به‌ تازگی صورت گرفته، کاربران شبکه های اجتماعی از قبیل فیس بوک بر اساس ویژگی‌های اجتماعی خود به ۴ گروه تقسیم می‌شوند.

محققان در مطالعه‌ای به بررسی ویژگی‌های کاربران فیس‌بوک پرداخته‌اند و آن‌ها را بر این اساس دسته‌بندی کرده‌اند. در این مطالعه از ۴۷ نفر با گروه سنی بین ۱۸ تا ۳۲ سال خواسته شد تا به پرسش‌های مختلف درباره احساس خود درباره استفاده از فیس‌بوک پاسخ دهند.

این پرسش‌ها شامل عباراتی همانند “فیس‌بوک اضطراب زیادی در من ایجاد می‌کند و مرا افسرده می‌کند” یا “فیس‌بوک به من کمک می‌کند محبت خود را به دیگران ابراز کنم و به دیگران هم کمک می‌کند تا محبت خود را به من ابراز کنند” بود و از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا نظر خود را در مورد این عبارات تنها با پاسخ‌هایی همچون “موافقم” و “موافق نیستم” بیان کنند.

محققان پس از بررسی پاسخ‌های شرکت کنندگان، مصاحبه کاملی با آن‌ها انجام دادند تا درک کاملا درستی از واکشن‌های مختلف کاربران شبکه های اجتماعی به دست آورند. نتایج تحقیق نشان داد کاربران فیس‌بوک به چهار گروه مختلف به شرح زیر تقسیم می‌شوند:

افرادی که برای برقراری ارتباط صمیمانه از فیس‌بوک استفاده می‌کنند

این افراد دوست دارند در فیس‌بوک با دیگران ارتباط برقرار کنند و با دوستان و آشنایان خود رابطه صمیمی داشته باشند. در واقع این افراد فیس‌بوک را بخشی از زندگی از زندگی حقیقی خود می‌دانند و به این شبکه اجتماعی تنها به چشم یک جامعه باز مجازی برای برقراری ارتباط افراد با یکدیگر، نگاه نمی‌کنند، بلکه معتقدند فیس بوک مکانی برای به اشتراک‌گذاری افکار، احساست و داستان‌های صادقانه آن‌ها است. این افراد معمولا فیلم‌های احساسی را با دیگران به اشتراک می‌گذارند. این کاربران تصویر افرادی را که دوستشان دارند، معمولا در روز چهار بار به اشتراک می‌گذارند. آن‌ها به هر پستی که در بخش News Feed آن‌‌ها گذاشته می‌شود، واکنش نشان می‌دهند و نظر خود را در مورد آن بیان می‌کنند. معمولا مادران جزء این دسته از کاربران فیس‌بوک هستند.

افرادی که خود را صرفا ملزم به استفاده از این شبکه های اجتماعی می‌دانند

دسته‌ای دیگر از کاربران فیس‌بوک افرادی هستند که نوعی تعهد اجتماعی نسبت به فیس‌بوک دارند و خود را ملزم به استفاده از آن می‌دانند. این افراد به ندرت تصویر ارسال می‌کنند و پروفایل خود را به‌روز‌رسانی می‌کنند و با دیگران هم تقریبا هیچ ارتباطی ندارند. در واقع این افراد فقط می‌خواهند بدانند دیگران در فیس بوک چه کار می‌کنند و آن را رسانه‌ای اجتماعی برای ارزیابی مردم می‌دانند. چنانچه گاهی اوقات پروفایل فیس‌بوک کاربری را که تحت تاثیر او قرار گرفته‌اید و از علایق و رابطه‌های او با دیگران اطلاع دارید، مشاهده می‌کنید و یا صرفا برای اطلاع از حال دیگران از فیس‌بوک استفاده می‌کنید، جزء این دسته از کاربران این شبکه اجتماعی هستید.

افرادی که برای مطلع کردن دیگران از فیس‌بوک استفاده می‌کنند

این افراد صرفا برای مطلع کردن دیگران از اتفاقات و حوادثی که در جریان است، از فیس‌بوک استفاده می‌کنند و نیازی به اشتراک‌گذاری جزییات زندگی شخصی خود با دیگران نمی‌بینند. اگر تصویر پروفایل خود را برای مدت زیادی تغییر نداده‌اید و از فیس بوک صرفا برای به اشتراک‌گذاری مقالات قابل‌اعتماد و مفید استفاده می‌کنید، جزء این دسته از کاربران فیس‌بوک محسوب می‌شوید.

استفاده نکردن این دسته از کاربران فیس بوک برای برقراری ارتباط با دوستان و آشنایان خود، به معنای عدم علاقه آن‌ها برای برقراری ارتباط با دیگران نیست، بلکه این افراد دوست دارند به جای برقراری ارتباط مجازی با دوستان و آشنایان خود و ارسال استیکرها و گیف‌های مختلف برای آن‌ها، با آن‌ها تماس بگیرند.

افرادی که علاقه زیادی به گرفتن تصاویر و فیلم‌های سلفی دارند

این دسته از کاربران فیس بوک معمولا علاقه زیادی به جلب توجه سایر کاربران، نظرات و لایک‌های سایر کاربران دارند و دوست دارند کاربران دیگر موارد مختلف اشتراک گذاشته شده توسط آن‌ها را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارند.

خصیصه‌های اجتماعی این کاربران شبکه های اجتماعی همانند کسانی است که برای برقراری ارتباط صمیمانه از فیس‌بوک استفاده می‌کنند؛ با این تفاوت که آن‌ها سعی می‌کنند تنها برای خودنمایی و جلب توجه کاربران، از این شبکه اجتماعی استفاده کنند و به‌ دنبال برقراری ارتباط صمیمانه و پایدار با دیگران نیستند.

این کاربران شبکه های اجتماعی از فیس بوک به‌عنوان مجله شخصی خود استفاده می‌کنند و تنها تصاویر شخصی خود را در آن به اشتراک می‌گذارند. این کاربران به همان اندازه که در اینستاگرام فعال هستند، در فیس‌بوک هم فعال هستند. اگر شما هم معتقد هستید که دریافت نوتیفیکیشن‌های بیشتر به معنای تایید بیشتر شما توسط دوستانتان است، باید بپذیرید که شما هم جز این دسته از کاربران هستید.

به طور کلی شبکه‌های اجتماعی تقریبا با زندگی همه عجین شده و ممکن است در مورد اینکه چرا از آن‌ها استفاده می‌کنید، هیچ نظری نداشته باشید و فقط از روی عادت از آن‌ها استفاده کنید و آن‌ها را ابزاری برای برقراری ارتباط با دیگران بدانید.

منبع:کلیک

    نظرات

    شنیدنی های 2020
    فناوریهای برتر
    شنیدنی های 2020
    فناوری‌های برتر سال ۲۰۲۰ را که انتظار می‌رود تأثیر به سزایی در حل مسائل و مشکلات مهم مربوط به کار و زندگی افراد داشته باشند معرفی شد.
      2020-04-04 09:26:59
    تفریحات کرونایی
    بازی و سرگرمی
    تفریحات کرونایی
    کاربرانی که گوشی هوشمندشان قابلیت پشتیبانی از واقعیت افزوده را دارد امکان بهره بردن از این امکان را خواهند داشت.
      2020-04-02 12:23:15
    دیدارهای کرونایی
    تازه های فناوری
    دیدارهای کرونایی
    این تغییر در زمانی به اجرا در می‌آید که تعداد زیادی از جمعیت اروپا و آمریکا به خاطر شیوع کرونا ویروس در خانه محبوس شده‌اند.
      2020-03-31 09:00:16
    فناوری"داده ها"،تهدید یافرصت
    فناوریهای برتر
    فناوری"داده ها"،تهدید یافرصت
    برخی از کشورها و سازمان‌ها بر این باور هستند که استفاده از این فناوری ها به دلیل خطراتی که دارد باید ممنوع شود.در حالی که این دو فناوری می‌تواند کمک زیادی به بشر بکند.
      2020-03-29 13:31:28
    ایده جدید اپل
    نوآوری
    ایده جدید اپل
    البته هنوز مشخص نیست اپل این فناوری را به آیفون محدود می‌کند یا قصد دارد آن را در مورد دیگر تولیدات خود مانند نمایشگرهای لپ تاپ ها، تبلت‌ها و غیره به کار گیرد.
      2020-03-27 10:04:39
    LiFi،راهگشای اتصال عصر دیجیتال
    فناوریهای برتر
    LiFi،راهگشای اتصال عصر دیجیتال
    گوشی‌های هوشمند و لپ‌تاپ‌های آینده از این روش‌های اتصال چندگانه برخوردار خواهند بود و به کاربران این امکان را می‌دهند تا در بین شبکه‌های LiFi، WiFi و 5Gجابجا شوند تا از بهترین سیگنال موجود در آن زمان استفاده کنند.
      2020-03-24 12:09:44
    بیل گیتس در مسیر آینده
    شخصیت ها
    بیل گیتس در مسیر آینده
    بیل ما را مشتاق به حل جدی‌ترین چالش‌های جامعه‌ی کنونی می‌کرد. شرکت مایکروسافت و همچنین جهان با وجود او جای بهتری خواهد بود.
      2020-03-17 10:52:09
    ادعای فیس بوک در دنیای عکاسی
    تازه های فناوری
    ادعای فیس بوک در دنیای عکاسی
    فیس‌بوک می‌گوید که همچنین در صدد است تا از این تکنولوژی‌ها برای تولید برآوردهای عمق باکیفیتی از ویدئوهای تهیه شده با استفاده از اسمارتفون‌ها و تبلت‌ها استفاده کند.
      2020-03-05 09:53:34
    شالوده لرزان نوکیا
    شرکت ها و برندها
    شالوده لرزان نوکیا
    در صورت صحت شایعات اخیر، صنعت ارتباطات احتمالا در آینده‌ای بسیار نزدیک شاهد یکی از بزرگ‌ترین همکاری‌های دهه جاری خواهد بود.
      2020-03-03 10:45:23
    راز فیلم های رازآلود
    شرکت ها و برندها
    راز فیلم های رازآلود
    رایان جانسون:هر فیلم‌سازی که در فیلم‌هایش یک شخصیت منفی داشته باشد و قرار باشد که این شخصیت مخفی بماند، به خاطر این افشاگری قصد کشتن مرا خواهد کرد.
      2020-02-29 08:33:04
    اوج گیری اینترنت
    اینترنت
    اوج گیری اینترنت
    شرکت های HAPS موبایل، لون، آئرو ویرونمنت، ایرباس دینفس اند اسپیس، بهارتی آیرتل لیمیتد، چاینا تله کام، دویچ تله کام، اریکسون، اینتل ست، نوکیا، سافت بنک و تلفونیکا در این اتحادیه شرکت کرده اند.
      2020-02-24 10:15:42