تصمیم زاکربرگ

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، فیس‌بوک زیرساخت‌های فنی سه پلتفرم فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌اپ را در هم ادغام می‌کند. البته به گفته فیس‌بوک به‌رغم ترکیب فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌اپ همچنان هویت خود را حفظ خواهند کرد اما این سه اپلیکیشن در نهایت با ترکیب فنی به یک پلتفرم‌ پیام‌رسان تبدیل می‌شوند.

آیا در نهایت فیس‌بوک می‌خواهد هر سه برنامه را حذف و به یک برنامه تبدیل کند؟ هنوز برای این پاسخ زود است. ارتباط هر سه اپلیکیشن به‌صورت رمزگذاری سرتاسر (end-to-end encryption) خواهد بود مدلی که تا پیش از این در واتس‌اپ انجام گرفته بود. حالا این مدل رمزگذاری به اینستاگرام و فیس‌بوک هم امتداد پیدا می‌کند. گفته می‌شود مارک زاکربرگ پیش‌برنده اصلی این سه سرویس با هم است؛ هم از نظر تکنیکی و هم از نظر کاربردی. زاکربرگ در هنگام خرید سرویس‌های اینستاگرام و واتس‌اپ قول استقلال عملکرد آنها و ادامه فعالیتشان را داده بود اما به‌تدریج با افزایش کنترل از سوی فیس‌بوک بر این شرکت‌ها بنیانگذاران و مدیران اصلی اینستاگرام و واتس‌اپ آن را ترک کردند.

بنیانگذاران اینستاگرام مهرماه امسال این شرکت را بعد از هشت سال کار ترک کردند. گفته شد اختلاف‌نظرهای آنان با زاکربرگ بر سر آینده اینستاگرام دلیل اصلی ترک شرکت است. فیس‌بوک گزارش نیویورک‌تایمز درباره ترکیب اینستاگرام، واتس‌اپ و فیس‌بوک را تکذیب نکرده و گفته هدف این شرکت ایجاد بهترین تجربه کاربری در پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی است.

به گفته فیس‌بوک مردم از یک پیام‌رسان سرعت، سادگی، راحتی و امنیت را انتظار دارند. گفته می‌شود پروژه ترکیب فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌اپ هم‌اکنون در حال کار در شرکت است و در سال ۲۰۲۰ عملی خواهد شد. فیس‌بوک یک علاقه تجاری هم به این اتصال محصولات و شرکت‌های زیرمجموعه‌اش دارد و دلیل آن کاهش محبوبیت فیس‌بوک است. محبوبیت فیس‌بوک به‌ویژه در میان کاربران جوان‌تر کاهش پیدا کرده اما در مقابل اینستاگرام یک شبکه اجتماعی محبوب است. در واقع حساب اینستاگرام از فیس‌بوک جداست.  واتس‌اپ هم همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد و یک برنامه محبوب برای پیام‌رسانی در کل جهان است. بنیان‌گذاران آن هم زودتر از بنیان گذاران اینستاگرام، فیس‌بوک را ترک کردند. یکی از آنها حتی بعد از ماجرای رسوایی انتخاباتی فیس‌بوک خواستار پاک‌کردن اپلیکیشن فیس‌بوک شد. با ترکیب این خدمات با هم فیس‌بوک می‌توند درک و دسترسی بهتر و همچنین تحلیلی بهتر برای تبلیغ مشتریانش ایجاد کند، چیزی که فیس‌بوک به‌شدت به آن نیاز دارد.

اما این ترکیب اینستاگرام، فیس‌بوک و واتس‌اپ چه معنایی برای کاربران دارد؟ در اینستاگرام و واتس‌اپ معمولا کاربران از نام حقیقی خود استفاده می‌کنند. حالا باترکیب فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌اپ آیا هویت کاربرانی که مثلا در فیس‌بوک از نام مستعار استفاده می‌کنند برملا خواهد شد؟ باید منتظر واکنش‌های گسترده‌ از سوی کاربران بود به‌خصوص که فیس‌بوک نشان داده اساسا سابقه خوبی در پاسداشت از حریم خصوصی کاربران و اطلاعات آنها ندارد. همین مهرماه امسال اعلام شده بود که ۵۰ میلیون اکانت کاربران فیس‌بوک هک شده است. گفته می‌شود اعلام این طرح مخالفت‌هایی را در داخل فیس‌بوک به‌خصوص در بین کارکنان واتس‌اپ برانگیخته است. در میان اصرار زاکربرگ به اجرای این پروژه به‌نظر می‌رسد حداقل در این مرحله کارکنان واتس‌اپ به این طرح لایک نمی‌زنند.

منبع:دنیای اقتصادبه نفل از آی تی ایران

    نظرات

    نگاه خریداران!
    بازاریابی و بازارسازی
    نگاه خریداران!
    در حالی که تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند در حال افزایش قابلیت‌های تکنولوژیکی محصولات خود برای بازاریابی بیشتر هستند،خریداران اما نگاه متفاوتی دارند.
      2019-02-22 07:40:00
    میراث دیجیتال
    تازه های کسب و کار
    میراث دیجیتال
    باید نسبت به شرکت‌هایی که در صنعت «زندگی دیجیتال بعد از مرگ» فعالیت می‌کنند، هوشیار باشیم و آن‌ها را زیر نظر داشته باشیم.
      2019-02-20 09:08:43
    زنگ ها به صدا در می آیند
    جامعه
    زنگ ها به صدا در می آیند
    بسیاری از کارشناسان و منتقدان در چین بر این باورند که توسعه این فناوری می‌تواند منجر به وقوع جنگ جهانی سوم شود.
      2019-02-14 09:09:00
    رمز گشایی از موفقیت نادلا
    شخصیت ها
    رمز گشایی از موفقیت نادلا
    در ایالت (Andhra Pradesh یکی از ۲۹ ایالت هند) و شهر Anantapur در هندوستان متولد شد. پدر او یک کارمند ساده در دولت و بخش خدمات اداری هند بود.
      2019-02-08 18:45:00
    چالش قیمت در اپل
    شرکت ها و برندها
    چالش قیمت در اپل
    تیم کوک اعلام کرده است که قیمت گوشی‌های آیفون در برخی از کشورها تحت‌تاثیر تقویت نرخ دلار بیشتر از سایر نقاط جهان شده است .
      2019-02-03 17:15:00